کشاورزی تشنه رامهرمز در حال نابودی است/ کشت پاییزه چه می شود؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: کمبود آب، عدم همکاری شرکت جهاد نصر در بهره‌برداری از کانال‌های آب کشاورزی، مطالبه حق‌آبه توسط سازمان آب و برق خوزستان کشاورزی رامهرمز را رو به نابودی می‌برد.

کشاورزی این شهرستان در زمان‌های نه‌چندان دور بسیار آباد و محل تولید انواع محصولات کشاورزی و سردرختی بوده است که به علت سوء مدیریت و توسعه شهری اغلب باغات تبدیل به خانه شد و با توجه به توسعه شهری وعدم پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم فاضلاب شهری هم به زمین‌های کشاورزی هدایت‌شده و باعث آلودگی اراضی دشت غرب رامهرمز شده است که تاکنون هم ادامه دارد.

نماینده کشاورزان غرب رودخانه علا و نهر بورشاهی رامهرمز اظهار کرد: بخش کشاورزی رامهرمز به علت کمبود آب کشاورزی در حال نابودی است که ماحصل آن بیکاری و کاهش درآمد افراد و خانوارهای زیادی خواهد شد.

اصغر محمدیان افزود: از طرف دیگر امسال شرکت جهاد نصر خوزستان در قالب طرح ۵۵۰ هکتاری سفر مقام معظم رهبری شروع به تسطیح اراضی کرده که اگر تسریع در کار فوق نشود امسال کشاورزان منطقه غرب رامهرمز، شامل روستاهای راهدار و فاخر و حومه شهر عملاً کشت پاییزه نخواهند داشت.

نماینده انجمن صنفی کشاورزان رامهرمز نیز گفت: کشاورزان منطقه به علت خشکسالی ۸ ساله خسارات زیادی متحمل شده‌اند و امسال به علل مختلف و همچنین گروکشی سازمان آب و برق خوزستان تا الان هیچ‌کدام از اراضی ما برای کشت پاییزه آماده نشده است.

سیاوش فریدونی افزود: برای این‌که آبی برای اراضی پایین‌دست هدایت نمی‌شود! حالا سازمان آب و برق خوزستان چندین جلسه با کشاورزان داشته و مطالبه حق‌آبه می‌کند.

یکی دیگر از کشاورزان رامهرمز گفت: آیا زیرساختی برای هدایت آب برای کشاورزان انجام‌شده است؟ کانال‌های احداثی ۱۰ سال است که سازه آنها انجام ولی متولی بهره‌برداری ندارد.

علی سلامت افزود: آیا مسؤولان به مشکلات این قشر زحمتکش که حتی با اندک درآمدی هم راضی و شکرگذارهستند واقف‌اند؟! آیا سازه‌هایی که ۱۰ سال از عمر ساخت آن‌ها می‌گذرد و هزینه‌های هنگفتی برای ساخت آنها شده (کانال‌های آب) به چه منظوری و برای چه موقع قابل بهره‌برداری باید شود؟! آیا مدت فوق برای بهره‌برداری کافی نیست؟!

به گزارش خبرگزاری فارس، کشاورزان تاکی باید بنشینند تا از یک ‌طرف شاهد گرانی نهاده‌ها، مانند کود، بذر و سموم از طرف دولت باشند و از طرف دیگر، دادن حق آبه به سازمان آب و برق که حالا بدون انجام هیچ کاری با هدایت آب در نهرهای سنتی با هزینه کشاورزان مطالبه دو درصد محصول سال‌جاری را می‌کنند! و با وجودی که کشاورزان شرق و غرب رودخانه هزینه‌های سراب‌بندی و لایروبی را خود می‌پردازند آیا پرداخت حق آبه منصفانه است؟!

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.