احیای «گل‌محمدی ۶۰ پر» در رامهرمز+تصاویر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در فصل بهار، زمان‌های قدیم که در باغ‌ها و کوچه‌باغ‌های رامهرمز قدم می‌زدی علاوه بر عطر بهارنارنج و شکوفایی شکوفه‌های درختان میوه و گل دادن درختان انار، بوی معطر دیگری در فضا می‌پیچد که مشام هر رهگذری را نوازش می‌کرد و آن‌قدر تو را مست می‌کرد که نمی‌توانستی قدم از قدم برداری و به‌سوی بوی معطر کشیده نشوی.

به‌ناچار قدم زدن در کوچه‌باغ را رها می‌کردی و وارد باغ می‌شدی، رد بو را که می‌گرفتی با انبوهی از بوته‌های قد کشیده گل‌‌محمدی روبرو می‌شدی، گلی که در فصل بهار باوجود عمر کوتاهش فضا را معطر و سرخوش از لذت بهاری می‌کرد. باغبان پیر گل‌ها را می‌چید و دسته‌دسته در سبدی بافته از ساقه‌های انار می‌گذاشت و برای فروش به شهر می‌آورد.

به گزارش فارس، گل محمدی ۶۰ پر، از قدیم در باغ‌های رامهرمز رشد و نمو می‌کرد و حسنی که این گل دارد خیلی مقاوم به کم‌آبی و خشکی است.

از گلبرگ‌های این گل آن زمان‌ها که فراوان بود در رامهرمز، برای عطر مایه‌گیری و گلاب‌گیری استفاده می‌شد.

گل‌محمدی معروف به طلای معطر ایران است و با آب‌وهوای رامهرمز سازگار است. طریقه تکثیر آن از طریق پاجوش و قلمه به روش خوابانیدن ساقه است.

با از بین رفتن باغ‌های رامهرمز طی سال‌های گذشته تولید این گل هم در این شهر از بین رفت و به‌ندرت در خانه باغ‌هایی که به‌تازگی توسط برخی از افراد بناشده است کاشته می‌شود.

در همین راستا و برای احیای گل محمدی ۶۰ پر رامهرمز هنرستان کشاورزی این شهر اقدام به تکثیر آن در محوطه باغ این هنرستان کرده است تا طی سال‌های آینده شاهد افزایش تکثیر گل محمدی در رامهرمز باشیم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.