پروژه هایی که چندباره کلنگ میخورند!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزنامه فرهنگ جنوب در ستون ویژه های خود نوشت:

تقریبا شش سال پیش نماینده سابق مسجدسلیمان با این سخن در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت: “ساخت کـــارخــانه آلومینیوم مسجدسلیمان به‌زودی آغاز می‌شود. ” این خبر را در سال‌ ۸۷ امیدوار رضایی نماینده مسجدسلیمان داد. وی در آن زمان گفته بود: طرح ساخت کارخانه بزرگ آلومینیوم‌ سازی‌ مسجدسلیمان که در سفر‌های هیأت دولت به تصویب رسیده بزودی به مرحله اجرایی خواهد رسید و با ساخت این کارخانه بخش عظیمی از نیروی جوان این خطه وارد بازار کار خواهند شد که علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث رونق اقتصادی این شهر خواهد شد.

از منظر امیدوار رضایی ، در سال ۸۷ همه موانع موجود بر سر راه ساخت این کارخانه برطرف شده و زمین آن نیز که متعلق به منابع طبیعی و مردم بود ، با توافقات انجام شده در اختیار مجری این طرح یعنی بنیاد مستضعفان برای اجرا قرار گرفت. در آن مقطع ، اخباری همچون استخدام ۱۰ هزار نفر در مرحله ساخت و همچنین به کارگیری شش هزار نفر در زمان افتتاح ، برای ساکنان مسجدسلیمان نوید‌بخش رونقی دوباره بود اما گذشت زمان ، روی ناامید‌کننده‌‌ اش را نمایان کرد و کلنگ های نمایشی مسئولین ، هم زمین را خراش دادند و هم خراشی بر امید مردم انداختند.

سه سال بعد از اولین سفر دولت نهم به خوزستان یعنی در سال ۹۰ ، فرماندار وقت مسجدسلیمان ، بار دیگر وعده فراموش شده ساخت کارخانه آلومینیوم را به صدر اخبار آورد. خانچی در آن زمان گفت که در سفر اول استانی هیأت دولت به خوزستان برای توسعه و ایجاد اشتغال در مسجد سلیمان چند طرح بزرگ تعریف شد که یکی از آنها ساخت واحد پتروشیمی و آلمونیموم سازی ست که به دلایل گوناگون این طرح عظیم اجرایی نشده است. با این حال اوایل سال ۹۰ ، فرماندار مسجدسلیمان خبر از آغاز عملیات ساخت این طرح را داد و گفت که این پروژه به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

مهرماه سال ۹۰ ، قرارداد ساخت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان با مشارکت بنیاد مستضعفان و یک سرمایه گذار چینی منعقد شد. جمع خوزستانی ها برای بستن این قرارداد در تهران جمع بود و افرادی همچون سید جعفر حجازی استاندار وقت خوزستان ، محمد فروزنده رئیس سابق بنیاد مستضعفان، خدامراد احمدی رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و محمد خانچی فرماندار وقت مسجدسلیمان گرد هم آمدند و با نمایندگان یک شرکت چینی به عنوان سرمایه گذار ، قرارداد منعقد کردند. چند ما پس پس از امضای این قرارداد ، مسئولین کشوری و استانی ، کلنگ به دست به مسجدسلیمان آمدند و با حضور رحیمی معاون اول دولت احمدی نژاد ، کلنگِ تزیین شده با روبان صورتی را در برابر دوربین ها به زمین زدند و گوسفندی نیز به پای آن قربانی کردند !

در آن مراسم که در گرمای مرداد ۹۰ صورت گرفت ، رحیمی دوشادوش حجازی ، امیدوار رضایی ، خانچی و… در مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی شرکت کرد اما برخلاف معمول ، به جای آنکه خود پیشقدم شود ، میدان را به امیدوار رضایی نماینده این شهر داد تا وی با کلنگ ، در قاب دوربین خبرنگاران نقش ببندد.

در همان زمان ، کناره گیری رحیمی از کلنگ زنی ، باعث پیدایش این تردید در خبرنگاران و مسئولان صدا و سیما شد که این کلنگ زنی ها رسمی نیست و جنبه تبلیغاتی دارد ! شاید در پی همین امر بود که صدا و سیمای خوزستان و تهران تصویر این دو کلنگ زنی (پروژه آلومینیوم و پتروشیمی مسجدسلیمان) را پخش نکرد و همین امر موجب اعتراض بخشی از افکار عمومی مسجدسلیمان شد تا آنجا که در همان مقطع نیز نامه ای اعتراضی به عزت الله ضرغامی رئیس سیمای ملی تنظیم و منتشر و از عدم پوشش این کلنگ زنی گلایه شد. یکی دو ماه بعد نیز همه چیز به دست فراموشی سپرده شد و تنها پیشرفت کارخانه آلومینیوم ، همان خراشی بود که از اصابت کلنگ بر دایره سفید رنگ زمین ایجاد شده بود ! پس از کمای چندین ساله و قول و قرارهای چند باره ، یک بار دیگر وعده ساخت این کارخانه در دستور کار قرار گرفت.

این بار و در دی ماه سال ۹۳ ، مدیرانی جدید ، کلنگ به دست روانه مسجدسلیمان شدند و برای چندمین بار کلنگ احداث را بر زمین زدند. حال باید منتظر ماند و دید که کلنگی که در دولت تدبیر و امید و با حضور دکتر مقتدایی بر زمین زده شده ، مثل کلنگ زنی های دولت قبل ، نمایشی و تبلیغاتی ست یا اینکه وعده شش ساله ساخت کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان محقق خواهد شد؟

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.