نیم قرن مدیریت پروازی در صنایع پتروشیمی بندرماهشهر پایان می یابد؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: وزیر نفت با صدور ابلاغیه‌ای مدیریت مدیران پروازی در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه را ممنوع کرد.
یه گزارش فارس ، بالاخره داستان مدیران پروازی به انتها رسید و وزیر نفت خط قرمزی بر مدیریت این دسته مدیران در زیرمجموعه‌های وزارتخانه متبوع خود کشید.
مسأله‌ای که بدون شک خسارت‌ها و آسیب‌های فراوانی به صنعت نفت و پتروشیمی و محیط پیرامونی آن وارد کرده بود و به ویژه استان خوزستان و شهرستان بندر ماهشهر از این قائله زخم‌های فراوانی بر تن رنجور خود دارند.
خوشبختانه با آغاز به کار مجلس دهم و هم‌نوایی نمایندگان مردم در مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری و انتقادهای کارشناسانه و منطقی از این موضوع وزیر نفت را مجاب کرد که پس از حدود نیم قرن به این قصه پر غصه خاتمه دهد.
امروز بالاخره وزیر نفت صدای نمایندگان خوزستان در خانه ملت به ویژه اعضای کمیسیون انرژی را شنید و به مطالبه برحق مردمان مناطق نفتی رنگ تحقق بخشید؛ مطالبه‌ای که بارها از زبان نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان رهبری و استاندار خوزستان مطرح شده بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
بحث مدیران پروازی با اقتصاد مقاومتی در تضاد است
علی گلمرادی در این ارتباط چندی پیش با انتقاد از انتصابات غیر بومی در صنایع پتروشیمی اظهار کرده بود: افراد بومی هیچ جایگاهی در مدیریت صنایع پتروشیمی ندارند، اکثر مدیران صنایع پروازی هستند و این مسأله در تضاد با اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس:
مدیران پروازی پتروشیمی استعفا دهند
هدایت‌الله خادمی نیز با تأکید بر اینکه نمی‌توان با مدیران پروازی، پتروشیمی‌ها را اداره کرد، گفته بود: در خوزستان بسیاری از مدیران پروازی هستند در حالی که برای اداره مکان‌های عملیاتی نیازمند مدیران عملیاتی هستیم، مدیران باید از دل صنعت بیرون آمده باشند نه اینکه با خاله‌بازی و دوست‌بازی روی کار بیایند.
استاندار خوزستان:
مخالف وجود حتی یک مدیر پروازی هستم
غلامرضا شریعتی نیز اظهار کرده بود: تمام سعی و تلاش من بر این است که استان حتی یک مدیر پروازی نداشته باشد و مسئولیت‌ها به مدیران بومی سپرده شود.
وی گفته بود: بنده حتی با حضور فرماندارانی که محل زندگی آن‌ها در اهواز است اما محل کار آن‌ها در شهرستان است مخالفم چرا که محل زندگی بخشدار و فرماندار باید در محل کار و خدمت خود باشد و تمام انرژی مدیر مورد نظر صرف مردم محل خدمت خود باشد در غیر این صورت این روند را ظلم در حق مردم منطقه می‌دانم.
آیت‌الله حیدری:
مدیران پروازی عامل فقر در خوزستان هستند
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این باره عنوان کرده بود: در حال حاضر ۲۲ شرکت پتروشیمی در ماهشهر فعالیت می‌کنند اما حتی یکی از مدیران آنها نیز اهل خوزستان نیستند.
آیت‌الله محسن حیدری افزوده بود: مدیران غیر بومی عامل اصلی فقر در استان خوزستان بوده و آنها جای جوانان خوزستانی را در امور اجرایی گرفته‌اند، بیش از ۸۵ درصد منابع نفتی کشور در استان خوزستان است اما با این وجود بیکاری در میان جوانان استان بیداد می‌کند.
در هر صورت سرانجام تلاش ها به نتیجه رسید و امروز وزیر نفت با صدور بخشنامه‌ای به‌کارگیری و گماردن مدیران پروازی در نفت و پتروشیمی را محدود کرد.
بیژن نامدار زنگنه در این بخشنامه آورده است: ماهیت واحدهای تولیدی و ضرورت نظارت نزدیک عملیاتی بر همه امور این واحد، اقتضا می‌کند افراد در رده‌های مختلف مدیریتی این واحدها به طور مستمر در محل کار حضور یابند و در منطقه کاری خود نیز (به جز در موارد کار در سکوهای نفتی و جزایر) اقامت داشته باشند و افزون بر این امکان دسترسی آسان و سریع به آنها حتی در ساعت‌های غیرکاری نیز فراهم باشد.
در ادامه این بخشنامه آمده: ضروری است همه مدیران مجتمع‌ها، پالایشگاه‌ها، واحدهای بهره‌برداری، کارخانه‌های پتروشیمی و نیز رده‌های بعدی (مانند مدیران و رئیسان بهره‌برداری و ایمنی) به طور تمام وقت در محل خدمت خود حضور یابند و در منطقه کاری نیز اقامت داشته باشند و از انتصاب مدیرانی که به هر دلیلی قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به اصطلاح مدیران پروازی) خودداری شود.
البته قرار است در هفته‌های آتی نسبت به تعیین تکلیف مدیران پروازی در صنعت نفت اقدام شود، که امید می‌رود با اجرایی شدن این بخشنامه هرچه سریع‌تر شاهد پایان یافتن مدیریت‌های پروازی در صنایع منطقه باشیم و افق تازه‌ای پیش روی پیشرفت و تعالی و توسعه استان زرخیز خوزستان گشوده شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.