بهره براری از واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: همزمان با گرمترین روزهای تابستان بهره‌برداری از واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر موجب شد تا ظرفیت شبکه برق کشور به ۷۵ هزار و ۲۰ مگاوات برسد .
نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر (استان خوزستان، ماهشهر، کیلومتر ۹ جاده پتروشیمی به شهر چمران) یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۶۸ مگاوات است که شامل ۴ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار است.
این نیروگاه در حال احداث و تکمیل می‌باشد و هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است. سوخت این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت پشتیبان نفت گاز (گازوئیل) است.
عملیات اجرایی ساخت این نیروگاه از سال ۱۳۸۸ شروع شده‌است و هزینه احداث فاز اول این نیروگاه شامل چهار واحد گازی را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بود. حال وزارت نیرو اعلام کرده است که واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر هم‌زمان با گرم‌ترین روزهای تابستان و اوج‌گیری مصرف برق به بهره‌برداری رسید.
نیروگاه سیکل ترکیبی در قالب چهار واحد گازی از مجموعه طرح ۶ هزار مگاوات نیروگاه گازی (مرحله دوم) توسط دولت در استان خوزستان برای تامین برق در حال ساخت است و اکنون دو واحد آن به بهره‌برداری رسید. براساس پیش بینی‌های انجام شده، سومین واحد گاز این نیروگاه پاییز امسال به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور سنکرون می‌شود و واحد چهارم پیش از اوج مصرف برق سال ۹۶ وارد مدار برق کشور خواهد شد. ظرفیت بخش گاز نیروگاه ۶۴۸ مگاوات است و یک پست فشارقوی به ظرفیت ۲۳۰ کیلوولت برق، تولیدی از نیروگاه را به شبکه سراسری منتقل می‌کند. برای تامین سوخت این نیروگاه در ایام کمبود گاز، سه مخزن هرکدام به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب برای ذخیره گازوییل تعبیه و طراحی شده که تا ۴۵ روز می‌توانند سوخت نیروگاه را تامین کنند.
نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر به منظور توسعه تولید برق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف منطقه‌ و استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور در ۱۵ کیلومتری شهر ماهشهر و در حاشیه شرقی جاده قدیم جراحی و در زمینی به مساحت حدود ۱۰۰ هکتار واقع شده است. شرکت مپنا سازنده تجهیزات و پیمانکار اصلی این پروژه بوده و اکثر تجهیزات این نیروگاه ساخت داخل است. راه اندازی این واحد نیروگاهی، میزان برق تولید شده توسط نیروگاه‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در کشور به ۳۷ هزار و ۱۰ مگاوات رسید.”
یادآور می شود: نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود و با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.