اتصال خط آهن شلمچه ایران – بصره عراق

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل راه آهن جنوب از دستور رییس جمهوری برای شتاب بخشی در اتصال خط آهن بصره – شلمچه خبر داد.

عبدالکریم درویش زاده گفت: اتصال این خط آهن تاثیر بسزایی در رونق صنعت حمل و نقل ریلی و مبادلات تجاری با کشور عراق خواهد داشت.

به دنبال مذاکرات اولیه بین طرفین عراقی و ایرانی به منظور اتصال شلمچه به بصره، با توجه به استقرار خط آهن در شلمچه، این خط تا مرز ایران و عراق به طول ۱۵کیلومتر ساخته شده و صادرات سیمان و دیگر محموله های ساختمانی از این طریق به کشور عراق انجام می شود.

برای امتداد خط شلمچه تا بصره به طول ۳۷کیلومتر و ساخت پلی به طول ۷۰۰متر نشست هایی در سطح ستادی با طرف عراقی برگزار شده است.

درویش زاده همچنین دو خطه کردن محورهای سه گانه (اهواز – بندر امام، اهواز – اندیمشک و اهواز – خرمشهر) را به عنوان یکی از اولویت های اصلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: خط دوم اهواز – بندر امام در سال جاری آغاز شده و عملیات ترمیم و بازسازی خط نخست هم در دست انجام است .

وی افزود: دیگر مسیرها هم در مراحل بعدی و به تدریج دو خطه می شوند؛ هم اینک عملیات بهسازی و ترمیم زیرسازی خط اهواز – بند رامام به طول ۶۰کیلومتر در حال انجام است که در این چارچوب عملیات دو خطه کردن مسیر هم انجام می شود.

عملیات دو خطه کردن مسیر اهواز – بندر امام یک سال به طول می انجامد که باعث افزایش ایمنی تردد، کوتاه شدن زمان سفر و حذف تلاقی ها خواهد شد.

وی با بیان این که ۱۰میلیون تن ظرفیت خالی در خط آهن جنوب برای جابجایی بار وجود دارد گفت: با دو خطه کردن خطوط مزبور تا دو برابر این رقم بار، قابل حمل و جابجایی است.

درویش زاده در عین حال با استراتژیک خواندن گلوگاه محور ریلی جنوب در حد فاصل دورود – اندیمشک به برنامه بازسازی این خط اشاره کرد و افزود: به دلیل سختی کار عملیات بازسازی خط هم اینک آغاز شده و مابقی عملیات هم در دست انجام است و امسال دو ‘بلاک'(فاصله بین دو ایستگاه بزرگ خط و فاصله بین دو ایستگاه مجاور) دیگر در این مسیر بازسازی می شود.

مدیرکل راه آهن جنوب همچنین با بیان این که توسعه هر کشوری مستلزم برخورداری از صنعت حمل و نقل جامع است بر نقش حمل و نقل ریلی تاکید کرد و افزود: حمل و نقل مانند پایه های پلی است که در هر قدمی که برای توسعه و پیشرفت و دیگر زمینه ها برداشته می شود باید از روی ان عبور کرد.

خوزستان شش درصد شبکه ریلی کشور را در خود جای داده است و از نظر طول خط رتبه هشت کشور را به خود اختصاص می دهد.

حداکثر جابجایی کالا در محورهای ارتباطی خوزستان پنج میلیون تن است که از این نظر رتبه سوم کشوری را دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.