تامین میوه شب عید بر عهده جهادکشاورزی است / خاویار جنوب، پرگوشت تر و دارای رشد سریعتر از خاویار شمال

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس جهادکشاورزی خوزستان گفت: با توجه به ابلاغ شدن قانون تمرکز و محول شدن وظایف تنظیم قیمت محصولات کشاورزی در بازار به جهادکشاورزی، امسال تامین میوه شب عید برعهده جهادکشاورزی خواهد بود.

به گزارش عصر جنوب به نقل ازخوزنیوز، کیخسرو چنگلوایی صبح امروز در نشست خبری که در محل سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد بیان کرد: استان خوزستان یکی از مهمترین قطب های کشاورزی کشور است که نه تنها در حال حاضر نقش تعیین کننده ای در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی دارد، بلکه باتوجه به ظرفیتها و استعدادهای بالقوه نقشی بی بدیل در توسعه آینده کشاورزی کشور خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: خوزستان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی با ۵/۱۴ میلیون تن محصول دارای مقام اول است. همچنین این استان از نظر خرید تضمینی گندم کشور، تولید محصولات صنعتی کشاورزی با ۷/۶ میلیون تن محصول، تولید ذرت دانه ای کشور صادرات خرما، تولید گل مریم (۶/۲۵ میلیون شاخه) و نیز در عملکرد در واحد سطح چغندر قند و تولید شکر در سطح کشور در سال ۱۳۹۳ مقام اول را داراست.

چنگلوایی ادامه داد: خوزستان در تولید میگو نیز در میانگین عملکرد در واحد سطح، با ۳۵۷۰ کیلوگرم در هکتار مقام نخست و ازنظر تولید خرمای کشور، با تولید ۱۹۰۰۰۰ تن مقام دوم را دارد.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان یادآورشد: روند صادرات محصولات کشاورزی استان در سالهای اخیر روبه رشد بوده؛ به طوری که از ششصد و ۸۵ هزار تن در سال ۱۳۹۰ به ۱۱۶۸ هزار تن در سال ۱۳۹۲ رسیده است.

چنگلوائی دررابطه با محدودیت کشت برنج در خوزستان گفت: شلتوک و برنج گیاهی با مصرف آب بالا است و از جانب دیگر در جاهایی که زمین مشکل تهویه داشته و زهکشی نشده باشد قابل کشت نیست.

وی ادامه داد: همچنین شالیکوبی در خوزستان هنوز بصورت سنتی انجام می شود که این باعث افت محصول و کاهش بازارپسندی آن می شود؛ نوع بسته بندی نیز اهمیت بسیاری دارد که هنوز برخلاف استان های دیگر به شکل مدرن وجود ندارد.

 

رییس جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی همین جا اعلام می دارد که با اعطای وام کم بهره، از افرادی که خواهان سرمایه گذاری دراحداث شالی کوبی مدرن برنج باشند استقبال می کند.

وی از جمله اقدامات شاخص جهادکشاورزی استان را احیای مجدد کشت چغندر قند در سال ۱۳۹۲ پس از تعطیلی ۱۰ ساله کشت این محصول دانست و گفت: در سال زراعی ۱۳۹۲ در سطح دوهزار و ۱۰ هکتار سطح ۴۵۰۰ هکتار چغندر قند کشت شده است.

چنگلوایی افزود: همچنین در خوزستان در سال ۹۳ برای اولین بار با تلاش دامداران و برنامه ریزی و پیگیری‌های صورت گرفته موازنه تولید گوشت قرمز مثبت شد؛ البته موازنه مثبت به معنای اینکه پرونده تولید را ببندیم نیست بلکه باید به دنبال تولید برای صادرات به استان‌های دیگر و خارج از کشور باشیم.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان یادآورشد: از دیگر افتخارات جهادکشاورزی خوزستان تولید خاویار برای اولین بار در استان است که در سال گذشته به میزان ۵/۶ کیلوگرم بود و امسال پیش بینی می شود به ۸۰ کیلوگرم برسد.

چنگلوائی گفت: جالب آن است که سرعت رشد و کیفیت ماهی خاویار در استان خوزستان از خاویار شمال بسیار بیشتر است، به طوری که رشد آن دو تا سه برابر خاویار شمال بوده و نوع آن نیز پرگوشت تر است.

وی عنوان کرد: موضوع کشاورزی حفاظتی، به عنوان یکی از راهکارهای مهم کشاورزی پایدار، مورد توجه جدی جهادکشاورزی قرار گرفته که امسال تاکنون در سطح ۳۸۰ هزار هکتار اجرا شده است.
 

وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که انجام می دهیم حفظ خاک به عنوان یکی از مهم ترین نهاده ها و امانت نسل آینده است که در این راستا، توسعه کشاورزی حفاظتی به عنوان یکی از راهکارهای مهم کشاورزی پایدار، مورد توجه جدی جهادکشاورزی قرار گرفته که امسال تاکنون در سطح ۳۸۰ هزار هکتار اجرا شده است.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: در کشاورزی حفاظتی از کاربرد روش های معمول چون شخم عمیق زمین و سوزاندن بقایای کشاورزی اجتناب می شود و استان خوزستان در این زمینه یک استان پیشرو است.

چنگلوایی سپس به بهبود وضعیت مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: در سال جاری تاکنون تعداد ۷۶۶ دستگاه تراکتور و کمباین و ۷۴۳ ادوات دنباله بند به ناوگان ماشین آلات کشاورزی استان اضافه شده است.
وی افزود: میزان تولید میگوی استان در سال جاری به ۱۳۵۰ تن با متوسط عملکرد ۵۷/۳ تن در هکتار (بالاترین متوسط عملکرد کشور) و رکورد عملکرد ۱۱ تن در هکتار (مقام اول در سطح کشور) رسیده است.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان به بهره برداری از ۹۷ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و درحال اجرا بودن ۱۷۲۶۷۱ هکتار در نتیجه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اشاره کرد و افزود: این سطوح در ۱۸ شهرستان، با فعالیت ۵۰ کارگاه و با بیش از ۵۰۰۰ نفر عامل اجرایی در زمینه اجرای شبکه ی فرعی آبیاری ، زهکشی زیر زمینی و تجهیز و نوسازی اراضی در حال انجام است.

چنگلوایی سپس با اشاره به طرح ایجاد شهرک های کشاورزی بیان کرد: برنامه ریزی برای احداث شهرک های کشاورزی با همکاری استانداری خوزستان و شرکت شهرک های کشاورزی، به منظور ساماندهی تولید ، افزایش ارزش افزوده ، تولید بر پایه صادرات بصورت منطقه ای و متناسب با وضعیت کشاورزی شهرستانهای همجوار، در برنامه کاری قرار گرفته و مطالعات آن در حال انجام است.

وی گفت: ضمناً مقرر شده این شهرک ها با اخذ مجوزهای لازم به منطقه آزاد اروند الحاق شوند تا از امکانات، معافیت ها و تسهیلات آن منطقه برخوردار شوند.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان از طرحهای پرورش ماهی فاز ۲ آزادگان و شهید احمدیان نام برد و اضافه کرد: این طرح ها با مساحت مفید ۴۵۵۰ هکتار و پیش بینی تولید ۲۳۰۰۰ تن، برای ۴۶۶۲ نفر اشتغال مستقیم و برای ۹۰۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد نمود.

چنگلوائی اضافه کرد: با توجه به ابلاغ شدن قانون تمرکز و محول شدن وظایف تنظیم قیمت محصولات کشاورزی در بازار به جهادکشاورزی، امسال تامین میوه شب عید برعهده جهادکشاورزی است که با مشخص شدن ساختار این قانون در وزارتخانه، ابعاد این قانون مشخص تر خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.