اجرای طرح ۵۰۰ هزار هکتاری نیازمند تامین آب/ رودخانه های خوزستان با کمبود آب مواجه اند

عصر جنوب: معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کمبود آب در حوزه رودخانه کرخه گفت: از مجموع ۵۰۰ هزار هکتار اراضی طرح مقام معظم رهبری در خوزستان کمتر از ۲۰۰ هزار هکتار در اراضی حاشیه این رودخانه است.

هوشنگ حسونی زاده در همایش علمی تاثیر متقابل احیای رودخانه کارون بر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و تولید خرمای استان که دوشنبه در سالن جهاد کشاورزی استان برگزار شد اظهار کرد: با وجود کمبود آب در این حوزه می توان با ارایه برخی راهکارها و شیوه های نوین آبیاری، آب مورد نیاز این طرح را در حوزه کرخه تامین کرد.

وی عنوان کرد: از مجموع ۵۰۰ هزار هکتار این طرح ۱۵۷ هزار هکتار در اراضی حاشیه رودخانه کارون،۶۴ هزار هکتار در رودخانه مارون و ۴۹ هزار هکتار در حوزه رودخانه زهره اجرا می شود .

دبیر علمی کنفرانس ملی کارون تصریح کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای اجرا در استان خوزستان به دو فاز ۲۲۰ هزار هکتاری و ۲۸۰ هزار هکتاری تبدیل شده که تاکنون زیر ساخت های لازم برای ۲۲۰ هزار هکتار از این ارضی در فاز نخست فراهم شده است.

حسونی زاده بیان کرد: در فاز دوم این طرح نیز که شامل احیاء ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان است ،برخی زیر ساخت ها در حال اجرا است و اعتبارات و نحوه اجرای کار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان معین شده است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود آب در برخی از حوزه های آبی استان باید در تامین آب و شیوه مصرف کشاورزی بازنگری هایی انجام شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت بارش ها در استان خوزستان گفت: متوسط بارش در استان خوزستان ۳۴۰ تا ۳۷۰ میلی متر است که این میزان از ابتدای بارش ها تاکنون ۸۲ میلی متر بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۷ میلی متر بوده است.

حسونی زاده در خصوص میزان آبدهی رودخانه های استان افزود: متوسط میزان آبدهی رودخانه کارون در حال حاضر ۱۲ میلیارد متر مکعب است که می توان برای هشت میلیارد متر مکعب آن برنامه ریزی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین میزان آبدهی رودخانه دز نیز هفت میلیارد متر مکعب است که می توان برای چهار میلیارد متر مکعب آن برنامه ریزی کرد .

وی گفت: در حوزه رودخانه کرخه مشکلات بسیاری وجود دارد و از مجموع پنج میلیارد متر مکعب آورد این رودخانه تنها می توان برای ۸۰۰میلیون متر مکعب برنامه ریزی کرد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در استان خوزستان بیان کرد: باید به گونه ای عمل شود که میزان مصرف آب از واحد سطح کشاورزی کمتر شود.

کنفرانس ملی فرصت ها و پتانسیل های رودخانه کارون در توسعه شهر های استان ۶ تا ۸ اسفند امسال در اهواز برگزار می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.