معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز: مسمومیت با حشره‌کش‌ها را جدی بگیرید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: کارشناس دارویی مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مسمومیت با سموم دفع آفات از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین موارد مسمومیت‌ها است.

پریسا اعتصام اظهار داشت: مهمترین مسئله در برخورد با بیمار مسموم شده با سموم دفع آفات، پرهیز جدی از القای استفراغ است.

کارشناس دارویی مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: در موارد مسمومیت خوراکی از خوراندن شیر، غذا یا ترکیبات چرب به بیمار باید پرهیز شود و بیمار را فورا به مراکز درمانی انتقال داد.

این داروساز با بیان اینکه بسیاری از حشره‌کش‌ها از راه ریه، دستگاه گوارش، پوست، غشاهای مخاطی و ملتحمه چشم جذب می‌شود، تصریح کرد: در صورت آلودگی این سموم با لباس و پوست، شست‌وشو با آب و صابون توصیه می‌شود.

اعتصام با اشاره به اینکه در صورت مواجهه تنفسی، بیمار را از محل خارج کرده و باید سریعا به مراکز درمانی منتقل کرد، گفت: در صورت مواجهه چشمی پیش از مراجعه به چشم پزشک، شست‌وشو با نرمال سالین به مدت ۱۵ دقیقه توصیه می‌شود.

وی افزود: تمام داروهایی که در درمان شپش و گال مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث ایجاد مشکلات جدی و کشنده شوند، بنابراین باید دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

این کارشناس با بیان اینکه شامپو و لوسیون لیندان که در درمان شپش و گال مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورت مواجهه خوراکی یا استفاده بیش از حد آن در یک نوبت می‌تواند باعث مسمومیت شود، خاطرنشان کرد: این نوع مسمومیت می‌تواند نشانه‌هایی همچون تشنج، اختلال تنفسی و مرگ را به دنبال داشته باشد.

اعتصام در پایان بیان کرد: هر کودکی به هر میزان از این دارو را که خورده، باید فورا به مراکز درمانی ارجاع داده شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.