مسکن مهر خوزستان در هاله ای از ابهام

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با شروع ساخت مسکن مهر در سراسر کشور که خوزستان هم متاثر از این موضوع بود بارقه امیدی در دل مردم دمیده شد و امید به خانه دار شدن را در دل ها زنده کرد اما ظاهرا این طرح آنگونه که باید و شاید موفق نبوده است.

به گفته ی کارشناسان فراهم نشدن زیرساخت های لازم برای اسکان افراد در واحدهای مسکن مهر یکی از مهمترین دلایل بی میلی متقاضیان برای اسکان در واحدهای ساخته شده است.

هم اینک دو هزار واحد در شهر جدید رامین اهواز و سه هزار واحد دیگر در شیرین شهر به عنوان شهرهای جدید ساخته شده و آماده است اما نبود زیرساخت های لازم اعم از آب، برق، مسجد، مدرسه و خیابان باعث شده که رغبت چندانی برای سکونت در این شهرها نشود.

بر اساس آمار ارائه شده رسمی، خوزستان از نظر ساخت مسکن در رتبه پنجم کشوری قرار دارد اما این استان در مسکن مهر جزو ۱۵ استان نخست کشور است.

از سال ۸۸ تاکنون، ۴۹هزار و ۵۱۵ واحد مسکن مهر خوزستان بهره برداری شده است که از این تعداد ۳۳هزار و ۵۹۷ واحد در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر ساخته شده اند.

۱۱هزار و ۹۲۱ واحد هم واحدهای بهره برداری شده در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر و سه هزار و ۹۹۷ واحد دیگر مربوط به واحدهای ساخته شده در بافت فرسوده شهر است.

عقب گرد ۱۸۰ درجه ای مسکن مهر در خوزستان

یک کارشناس مسکن اظهار کرد: از آنجایی که نقشه های ارائه شده برای ساخت این واحدها متناسب با شرایط خوزستان نبود مسکن مهر عقب گردی ۱۸۰درجه ای داشت.

عبدالهادی عیناوی گفت: پیش از اقدام به ساخت واحدها باید مردم را آماده رفتن به این واحدها می کردند که یکی از کارهای ضروری در این زمینه فراهم کردن زیرساخت ها بود ؛ کاری که در شهرهای جدید اهواز و دیگر مناطق خوزستان صورت نگرفت.

وی عنوان کرد: به دنبال موفق نبودن طرح، مقرر شده است که دولت این واحدها را تکمیل کرده و تحویل متقاضیان دهد که قطعا موفق نخواهد بود و اگر بودجه ای قرار است تزریق شود باید برای آماده سازی زیرساخت ها هزینه شود و گرنه برای ساخت و ساز بیشتر آنها هیچ راه درمانی نیست.

عیناوی با اشاره به آماده بودن پنج هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید اهواز افزود: دولت ابتدا باید با تزریق اعتبارات زیرساخت های لازم برای سکونت افراد دراین واحدها را آماده کند بعد سراغ ساخت واحدهای دیگر برود.

وی که از اعضای تعاونی مسکن مهر خوزستان است یکی از عوامل موثر در اتمام طرح مسکن مهر و حل مشکل موجود را استفاده از ظرفیت انبوه سازان عنوان کرد و اظهار کرد: انبوه ساز برای ساخت و ساز نیاز به حمایت دارد و بدون تامین مالی نمی تواند کاری به انجام رساند.

 

کمبود اعتبارات در مسکن مهر خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان مشکل مسکن مهر خوزستان را کمبود امکانات بیان کرد و ادامه داد: استانداری به دنبال ادامه طرح مسکن مهر در استان است ولی برای ادامه طرح با مشکل کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

احمد سیاحی اشاره کرد: بنا داریم طرح مسکن مهر را ادامه دهیم و برنامه استانداری بر تکمیل و واگذاری پروژه به متقاضیان است.

وی گفت: برای ادامه طرح مسکن مهر در خوزستان با مشکل کمبود اعتبارات مواجه هستیم که اگر این مشکل‌ مرتفع بشود، می‌توانیم بسیار سریع‌تر طرح را ادامه و به متقاضیان تحویل دهیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: برای حل این مسائل، رایزنی‌ها ی را با وزیر راه و شهرسازی انجام داده‌ایم.

وی عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی قول مساعد برای تخصیص اعتبارات به طرح مسکن را دادند ولی هنوز این اعتبارات ابلاغ نشده است.

و در مقابل مسئولان راه و شهرسازی خوزستان تنها دولت را متولی ساخت مسکن مهر نمی دانند ومعتقدند مردم نیز باید همکاری داشته باشند.

مشکلات مسکن مهر را نباید به دولت گره زد

مدیرمسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار داشت: بخش مسکن فرابخشی است و عوامل مختلفی دست اندرکار مسکن مهر هستند و نباید مشکلات آن را به دولت گره زد.
محمد راستگو عنوان کرد: مسکن مهر از همان ابتدا به طور مناسب برای مردم جا نیفتاد و کسی قرار نبود با ۱۰میلیون ریال صاحب خانه شود.
وی ادامه داد: این مبلغ تنها برای نامنویسی اعلام شده بود و در همان زمان با توجه به این که نرخ ارز و مصالح ساختمان بسیار پایین تر از وضعیت فعلی بود با احتساب متری سه میلیون ریال یک واحد ۷۵متری با ۳۰۰میلیون ریال ساخته می شد؛ در آن زمان وام مسکن ۲۰۰میلیون ریال بود که بعد به ۲۵۰ و ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.
راستگو تصریح کرد: مردم و متقاضیان مسکن مهر باید در نظر داشته باشند دولت در قبال این پروژه وظایفی داشته و مردم هم به لحاظ تامین سهم آورده وظایفی عهده دار بودند.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه دولت زمین و تسهیلات ارزان قیمت را داده و در عملیات زیربنایی و روبنایی هم با وجود که بند دال تبصره شش قانون ساماندهی کار آماده سازی و هزینه های جانبی به عهده اعضا گذاشته شده اما بسیاری از واحدهایی که آماده بهره برداری شده اند با کمک دولت ساخته شده اند.
راستگو افزود: باید در نظر داشت که هزینه تمام شده واحد و کیفیت آن به میزان سهم آورده و تابعی از وضعیت نقشه ها و واحدهایی است که مردم انتخاب کرده اند.
وی با بیان اینکه ارزش افزوده واحدها گویای هزینه تمام شده افزود: وسعت و حجم پروژه نشان می دهد که نیاز به توجه ویژه دارد و معنای آن این نیست که تا یکی دو سال آینده تمام می شود.

بزرگترین چالش مسکن مهر خوزستان آورد مردم است

نصرالله دهقان مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص پروژه مسکن مهر در استان گفت: نمی دانم چرا خیلی ها فکر می کنند مسکن مهر یک پروژه دولتی است؟در حالیکه این یک پروژه کاملا مردمی است که دولت از آن حمایت کرد.

وی عنوان کرد: آن بخشی که وظیفه دولت بوده انجام شده است از دادن زمین گرفته تا تسهیلات،شبکه آب،برق،فاضلاب،گازو… دولت به تعهداتش در زمینه مسکن مهر عمل کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: برای ساخت مسکن مهر یکی تسهیلات و دیگری آورده مردم وجود دارد که بانک سهم خودش را داده و آنچه که باید پرداخت شود سهم مردم است.

نصرالله دهقان خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش در کشور خصوصا در خوزستان که زیرساخت ها از عملیات فیزیکی ساختمان های مسکن مهر جلوتر است آورده مردم است مردم باید مابه التفاوت بین تسهیلات و قیمت تمام شده را سریعتر به سازنده بدهند تا ساختمانشان تمام شود.

وی افزود: من سایت به شما معرفی می کنم که ۷۰ درصد پیشرفت داشته است ولی شب چراغ خیابان ها روشن است این نشان می دهد ما جلوتر از ساخت وساز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان ها باید تمام شود تا ما خیابان ها را آسفالت کنیم و به پیاده رو سازی،ایجاد فضای سبز اقدام کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به تاسیس دوشهر رامین و شیرین شهر گفت: شیرین شهر که از اول برای کارکنان و کارگران نیشکر بنا شد و شرکت نیشکر باید پاسخگو باشد که چرا وقتی شهر به اینجا رسیده است کارکنان را برای اسکان در آنجا الزام نمی کند

وی ادامه داد: ما برای اینکه شیرین شهر رونق بگیرد برای دسترسی راحت تر به شهر که حدود ۴۰ کیلومتر بود جاده جدیدی احداث کردیم که این مسیر به ۲۴ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

نصرالله دهقان افزود: در زیر ساخت ها حدود ۷۰-۸۰ درصد انجام شده است ولی هر شهری جدیدی تا افراد ساکن نشوند رونق نخواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اشاره کرد: سال ۹۱-۹۲ سال مناسبی برای اعتبارات نبوده است و تا امروز که اسفند را پشت سر می گذاریم ۳۰ درصد از اعتبارات تخصیص پیدا کرده است طبیعی است که با وجود نداشتن ۷۰ درصد اعتبارات به مشکل بر می خوریم و اگر شرایط اعتباری بهتر شود زمینه بهتری را برای حضور در این شهرهای تازه تاسیس فراهم می کنیم.

وی عنوان کرد: قطعا یکی از مشکلات اساسی ما در این دوشهر جدید کمبود اعتبارات برای ایجاد زیر ساخت ها می باشد.


ابهامات مسکن مهر خوزستان بر کسی پوشیده نیست مسئولان استانی دلیل تکمیل نشدن مسکن مهر خوزستان را آورد مردم می دانند و در مقابل کارشناسان عدم آماده سازی زیر ساخت های مسکن مهر خوزستان را دلیل عم استقبال مردم بیان می کنند.

امید است با تحقق راهکاری موثر در ساخت مسکن بویژه مسکن مهر تمام مردم خوزستان که سال ها مشکلات و مشقت را تحمل کرده اند صاحب خانه شوند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت به وعده خود در زمینه مسکن مهر و پایان دادن به سردرگمی خریداران عمل می کند یا خیر.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.