۸ سال بعد؛ همچنان جاده در دست احداث می باشد!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: ترک کار شرکت پیمانکار، کم توجهی شرکت نفت و شانه خالی کردن اداره راه و شهرسازی باعث شده که جاده عبدالخان – بستان بعد از گذشت هشت سال ناتمام بماند.به گزارش خبرنگار مهر، مسیر عبدالخان به بستان از سال ۸۷ توسط شرکت نفت به عنوان پروژه در اختیار شرکت پیمانکاری قرار گرفت ولی این شرکت پیمانکار نیز پس از مدتی ترک کار کرده و راه بستان ناتمام می ماند. جاده عبدالخان – بستان مسیر تردد ماشین های شرکت نفت بود و به همین علت بازسازی آن به این شرکت واگذار شده است. بازسازی این جاده به طول ۱۷.۵ کیلومتر از سال ۸۶ آغاز شده، زیرساخت آن به‌ طور کامل به پایان رسیده و فقط در مرحله روکش و آسفالت قرار داشت.

پیش از این مدیر راه و ترابری شوش دانیال (ع) پارسال در خصوص فرسودگی جاده عبدالخان به بستان گفته بود که این جاده توسط شرکت نفت در حال ساخت و ساز است و تا پایان امسال به بهره‌ برداری می‌رسد.

چند سالی است که مسیر عبدالخان – بستان به دلیل تردد ماشین ‌های سنگین شرکت نفت و سایر وسایل حمل بار فرسودگی پیدا کرده و چاله‌ های موجود در این جاده منجر به تصادفات متعددی شده و جان چند نفر را گرفته است. شرکت نفت هر سال وعده بهره‌ برداری این جاده را می‌دهد اما با گذشت هشت سال از آغاز کار این پروژه هنوز خبری از بهره ‌برداری نشده است.

شانه خالی کردن راه و شهرسازی

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار مهر می گوید: جاده ترانزیتی اهواز – اندیمشک یکی از شریان های اصلی و حیاتی راه های کشور به حساب می آید و اهمیتی استرات‍ژیک دارد.

سید راضی نوری می افزاید: مسیر عبدالخان به بستان از مسیرهای فرعی به شمار می رود که از جاده ترانزیت اهواز اندیمشک شروع و تا بستان ادامه یافته و به بازار چذابه می رسد.

وی با بیان اینکه راه اندازی مسیر عبدالخان – بستان، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود، می افزاید: راه اندازی این مسیر باعث کوتاه تر شدن و ارتباط با بازارچه مرزی چذابه می شود. همچنین تردد بسیاری از روستاهایی که در این مسیر واقع شده اند نیز راحت تر می شود.

نماینده مردم شوش در مجلس اظهار می کند: همچنین با وجود طرح توسعه زمین های کشاورزی شوش، این مسیر می تواند نقش مهمی در حمل و نقل کالاهای کشاورزی ایفا کند.

نوری می گوید: نگهداری از راه به عهده سازمان راه و شهرسازی است که نباید نسبت به وظیفه خود شانه خالی کند و باید به عنوان متولی امر وارد شود. راه و شهرسازی استان باید پیگیری کند که چرا این مسیر نیمه تمام مانده است. هم اکنون بسیاری از شهروندان روستایی و فرهنگیان از این بابت گله دارند.

نفت هشدارها را جدی نمی گیرد

جهانبخش امانی، معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این باره به خبرنگار مهر توضیح می دهد: این مسیر از سمت شوش ۲۴ کیلومتر است که بخش های زیادی از آن آسیب دیده و در قسمت هایی نیز بر روی جاده قبلی که ما ساخته بودیم، افتاده است.

وی توضیح می دهد: در قسمت شوش جاده ای وجود ندارد که بخواهیم آن را لکه گیری کنیم و بیشتر شنی، خاکی و آماده روکش آسفالت است اما در قسمت سوسنگرد همین حالا در حال انجام دادن لکه گیری ها هستیم.

امانی یادآور می شود: تا کنون شش بار با مسئولان محلی و نمایندگان شهرستان سوسنگرد و شوش در این باره جلسه گرفتیم. حتی یک بار این جلسه با حضور معاون استاندار برگزار شد. اما متاسفانه در جلساتی که تشکیل دادیم شرکت نفت تنها مشاوران یا کارشناسان دست چندمشان را فرستاده و هشدارهای ما را جدی نمی گیرد.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید می کند: تنها راه این است که شرکت نفت پیمانکار این پروژه را خلع ید کند تا فکری برای آن انجام دهیم. پس از آن از اعتبارات استان یا ملی برای بازسازی این راه می توان استفاده کرد.

احمد ناصر، رئیس راه و شهرسازی شوش نیز ضمن نارضایتی از وضعیت این مسیر گفت: این مسیر در حوزه شوش، ۱۷ کیلومتر است. سال ۸۶ حدود چهار کیلومتر جاده به عرض ۱۱ متر را کامل انجام دادیم. ارتفاع جاده نیز بالا بردیم و در واقع اقدامات لازم در خصوص آسیب پذیرترین نقطه مسیر را انجام دادیم.

وی می افزاید: سال بعد ازآن نیز برای ادامه کار برنامه داشتیم اما از سال ۸۷ این مسیر به صورت پروژه در اختیار شرکت نفت قرار گرفت. در حوزه شوش زیرساخت جاده کار شده و فقط تسطیح و قیرپاشی و آسفالت آن باقی مانده است.

ناصر ضمن ابراز تاسف تاکید می کند: متاسفانه ماشین ‌های شرکت نفت با ترددشان به سمت بازارچه مرزی که تناژ بالایی را حمل می کنند، برای اینکه در دام پلیس راه نیافتند از این مسیر می روند به همین دلیل هم اکنون این مسیر چاله چوله های زیادی دارد و غیرقابل تردد شده است.

صدای روستاییان به جایی نرسید

اهالی روستاهای مسیر عبدالخان از وضعیت وجود جاده بسیار گله دارند و بارها شکایت خود را به گوش مسئولان رساندند اما هیچ کدام از این شکایت ها به نتیجه نرسید.

مجبل خاکجسته، دهیار پیشین روستای حسین ناهض از توابع بخش شاوور که در این خصوص فعالیت بسیاری داشته است، می گوید: مسیر روستاهای غرب کرخه بخش شاوور شامل روستاهای دهستان سیدعباس است.

وی می افزاید: در گذشته نامه ای با امضای اهالی بسیاری از روستاها، اعضای شورای شهر عبدالخان و فرماندار شهرستان شوش و نماینده مجلس تهیه و برای مسئولان استانی از جمله دفتر نماینده ولی فقیه در استان ارسال شد.

خاکجسته یادآور می شود: نمایندگان مردم شوش و سوسنگرد در مجلس بارها در این خصوص از پیمانکار دعوت کردند که در جلسه ای با آنها شرکت کنند اما گویا این جلسه انجام نشد.

این فعال روستایی می گوید: بنا به دلایلی که نمی دانیم، پیمانکار از کار دست کشید و حالا حدود هشت کیلومتر از راه خراب مانده است. این شرکت از آبان ماه پارسال تا حالا ترک کار کرده است.

خاکجسته بیان می کند: تاکنون چندین روستا در این خصوص شکایت کرده اند. این مسیر در زمستان ها مشکلات زیادی برای روستاییان ایجاد کرده و در سال های اخیر منجر به تصادفات مرگباری شده است. روستای ابوغریب، حسین ناهض و بیت موزان از جمله روستاهای درگیر با این جاده هستند.

…………………………………..
قاسم منصور آل کثیر

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.