از وضعیت بحرانی هورالعظیم تا تلاش برای افزودن کارون به کارگروه نجات ارومیه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعد از چهار سال بستن دریچه های آب دوباره ۱۰ هزار هکتار از هور العظیم احیاء می شود.

سعید متصدی زرندی شامگاه دوشنبه در نشست خبری اداره کل محیط زیست استان خوزستان گفت: بعد از بازدید از میدان های نفتی دشت آزادگان که در مجاورت با هور العظیم است این نکته را می توان گفت که با وجود استخراج کشور عراق از تمامیت ظرفیت نفت موجود در اراضی خود، لیکن در کشور ما حفاری و استکشاف ادامه دارد ولی با توجه به مسائل و خطرات زیست محیطی به طور کامل اقدام نشده است.

وی اظهار کرد: شرکت نفت به خاطر حساسیت هور‌‌العظیم به ارائه برنامه زیست محیطی مکلف شد و بدون در نظر گرفتن شرایط سازمان محیط زیست هیچ گونه دخل و تصرفی را انجام نمی دهد.

متصدی عنوان کرد: در بازدیدهای که از مخزن شماره سه انجام دادیم متوجه شدیم که دولت قبلی برای استخراج هر چه بیشتر نفت از این میدان ها دست به خشک کردن عمدی هور زده است.

آلودگی هورالعظیم بحرانی است

معاون محیط زیست تصریح کرد: برای حل خشکی هور تا روزهای آتی دریچه های بسته دوباره باز می شوند تا به ۱۰ هزار هکتار از هورالعظیم حیات دوباره ببخشند.

وی عنوان کرد: با توجه به آلودگی محیط زیستی در هور العظیم و به سبب شرکت های نفتی حاضر در این منطقه، ۳۰ هزار بشکه از تولید نفت کشور که نفت ترش بوده و وارد واحد سه اهواز می‌شد، کاهش یافته است، چرا که وضعیت آلودگی هوا در این مناطق بحرانی است.

متصدی با اشاره به اصرار معصومه ابتکار برای برگزاری جلسات وکارگروه های این چنینی در خوزستان گفت: وی برای انجام حتمی این جلسات اصرار داشته و محیط زیست تمام شهرهای کشور در اهمیت و توجه مسئولان ملی قرار دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: عدم ارائه سوخت یورو چهار در خوزستان نیز تا ماه های آینده حل و اهواز نیز همچون شش کلانشهر دیگر از این سوخت بهره مند می شود.

وی با اشاره به وضعیت محیط زیست در استان و شرایط بحرانی رودخانه کارون گفت: انتقال آب از کارون باید تنها برای مصارف شرب تعیین شود، همچنین ما باید در کنار این مسائل الگوهای صحیح مصرف آب را به صنعتگران و کشاورزان آموزش دهیم تا از هدر رفتن آب در مصارف صنعتی و یا الگوهای کشت نادرست و محصولات کشاورزی پرمصرف جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دغدغه مردم اهواز برای کارون دغدغه سازمان محیط زیست است، افزود: نگرانی های پیش آمده برای مردم خوزستان کاملا منطقی و قابل قبول است و سازمان محیط زیست برای انتقال آب از هر نقطه از این رودخانه شرایطی را مدون کرده که باید کارشناسان این شرایط را مبنای کار خود قرار دهند.

 تلاش برای افزودن کارون به کارگروه نجات ارومیه

معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: انتقال آب از کارون باید منطقی و برای مصارفی که در شروط سازمان آمده به کار گرفته شود، یکی از این شروط انتقال صرفا به منظور تامین آب شرب بوده و میزان آبی که قرار است از طریق تونل گلاب دو منتقل شود، باید دهانه به دهانه وارد تصفیه خانه شود.

متصدی با اشاره به دیگر طرح های انتقال آب گفت: تونل بهشت آّباد با وجود ارزیابی های سازمان محیط زیست فعلا غیر عملی و اجازه بهره برداری به این طرح به وزارت نیرو داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: کارون یک رودخانه بسیار حساس از لحاظ تاریخی، تمدنی و زیست محیطی است و به عنوان یک سرمایه ملی سعی می کنیم که آن را به کار گروه نجات ارومیه اضافه کنیم.

معاون محیط زیست در پایان اظهار داشت: موضع گیری سازمان در رابطه با سد گتوند واضح است، پیش از آبگیری از سوی سازمان اعلام شد که به علت وجود گنبدها نمکی در آینده سد و مخزن آب در اثر حل شدن با نمک دچار شوری می شود، و در صورت رها شدن آب مخزن در کارون خطرات محیط زیستی فراوانی به وجود می آید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.