خوزستان و بصره پنج پروژه سرمایه گذاری مشترک اجرا می کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اتاق تعاون بصره گفت: خوزستان و بصره در حال حاضر پنج سرمایه گذاری مشترک دارند و پیشنهاد می شود که دبیرخانه ای تاسیس شود تا همکاری ها را در آینده بیشتر شود.

ماجد رشید عبدالله پیش از ظهر امروز در نشست توسعه تجارت بخش تعاون با استان بصره اظهار کرد: مشکلات مطرح شده در رابطه با مشکلات ویزای یک ساله و بیمه تامین اجتماعی نیروهای اعزامی از خوزستان به بصره در مذاکراتی با وزارتخانه های مربوطه حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروهایی که در بصره مشغول فعالیت هستند به صورت پراکنده وارد استان می شوند که می خواهیم به طور جدی و رسمی ساماندهی شود و مشکلات ویزای افراد بعد از یک سال کار صادر و مشکل به صورت ریشه ای حل شود.

رئیس اتاق تعاون بصره بیان کرد: ما در ارتباط با تفاهم نامه هایی که میان استان خوزستان و بصره منعقد شد انتظار داریم که برای آموزش براساس اطلاعاتی که ما می دهیم عمل شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خوزستان و بصره پنج سرمایه گذاری مشترک دارند، تصریح کرد: پیشنهاد می شود تا دبیرخانه ای تاسیس شود تا همکاری ها را در آینده در جهت توسعه سرمایه گذاری مشترک برگزار کنیم.

در ادامه ماجد رشک، رئیس اتاق بازرگانی استان بصره، اظهار کرد: مشکلاتی در زمینه ورود خودروهای عراقی به ایران با توجه به بوروکراسی گمرکی عراق و ایران وجود دارد که امیدواریم با حل آنها شاهد تردد ماشین های عراقی به ایران باشیم.

وی به وضعیت نامناسب پایانه مرزی شلمچه اشاره کرد و گفت: انتظار داریم شاهد توسعه بیشتر ورود خودروها و انجام مبادلات تجاری باشیم که در توسعه ارتباطات ما تاثیرات مهمی دارد.

رشک بیان کرد: در استان بصره شاهد حضور بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی هستیم اما متاسفانه تنها حضور فیزیکی دارند و هیچ گونه سرمایه گذاری ندارند که امیدواریم حضورشان را فعال تر کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: تفاهم نامه ای در خصوص برگزاری نمایشگاه دائمی خوزستان در بصره منعقد گردید اما متاسفانه در زمینه تامین مکان هیچ پیگیری صورت نگرفت اعلام می کنم که پیگیری ها انجام شود تا شاهد برگزاری نمایشگاه خوزستان در بصره باشیم.

* خط مستقیم ترانزیت کالا از بصره به خوزستان ایجاد شود

مشاور استاندار بصره گفت: برای اینکه کالایی به صورت مستقیم وارد بصره شود نیاز به یک خط مستقیم ترانزیت کالا داریم که با ایجاد آن تجارت بین خوزستان و بصره مضاعف شود.

قاسم ساعدی پیش از ظهر امروز در نشست توسعه تجارت بخش تعاون با استان بصره اظهار کرد: این نشست ها نقش مهمی در توسعه ارتباطات تجاری و صنعتی دو کشور دارد و این جلسه تاثیر بسزایی در خصوص ارتباط بخش خصوصی در زمینه تعاون، تجارت، صنعت استان خوزستان و بصره می گذارد.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی بصره در سال ۱۹۲۶ میلادی با فعالیت در مبادلات و فعالیت های اقتصادی کشور عراق تاسیس شد و موقعیت استراتژیک و جغرافیایی استان بصره تاثیر خود را در جایگاه اتاق بازرگانی این استان گذاشته است.

مشاور استاندار بصره عنوان کرد: تعداد اعضای اتاق بازرگانی بصره ۴۹ هزار نفر است که در حدود ۷۰۰ شرکت با رتبه های مختلف فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: چرخه فعالیت مشترک خوزستان و بصره از کارخانه آغاز می شود و بعد صادرات، پایانه مرزی، بازاریابی و در نهایت کاغذبازی مالی و اداری متعلق به این چرخه است.

ساعدی با بیان اینکه بازار عراق آزاد است و سرمایه گذارانی از سراسر دنیا در آن فعالیت می کنند، تصریح کرد: در این میان ما انتظار داریم که تولید کنندگان و صنعتگران ایرانی کار خود را به صورت دقیق انجام دهند و کیفیت کالا و خدمت خود را که بسیار مهم است بالا ببرند.

وی با تاکید بر اینکه ما به کالای با کیفیتی نیاز داریم که به مردم عراق و آبروی ایران ضرر نرساند، تصریح کرد: صادر کنندگان جمهوری اسلامی ایران کسانی هستند که کالا را با سه واسطه به بصره می رسانند این به ضرر دو طرف است و بازار را محل می کند و در نتیجه با ورود مستقیم تولید کنندگان این مشکل حل خواهد شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی بصره بیان کرد: درخواست راه اندازی ورود کاروان های ماشین های سنگین و کامیون ها را در قالب شرکت های بین المللی به خاک خوزستان برای تسهیل ورود کالا هستیم.

وی افزود: برای اینکه کالایی به صورت مستقیم وارد بصره شود نیاز یک خط مستقیم ترانزیت کالا هستیم که با ایجاد آن تجارت بین خوزستان و بصره مضاعف خواهد شد.

همچنین هوشمند صفایی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، اظهار کرد: از ابتدای امسال با توجه به سیاست های استانی و همچنین وزارت تعاون تلاش کردیم از امکانات و قابلیت های بخش تعاون در استان برای همکاری های مشترک با عراق استفاده کنیم.

وی ادامه داد: براساس این سیاست چندین جلسه با مسئولان استان بصره برگزار کردیم که منتج به انعقاد تفاهم نامه ای شده که دارای اعزام نیروی کار به بصره، ایجاد نمایشگاه به صورت موقت و دائم در بصره و مرز و.. از مفاد این تفاهم نامه هستند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.