علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس دفتر تحقیق، توسعه و آموزش مردمی و اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: متاسفانه بیشتر علائم مسمومیت حاد و مزمن با مونوکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است.

طبق آمار متاسفانه سالانه در تمام فصول سال به‌ ویژه فصل سرما تعداد زیادی از هم‌استانی‌های ما بر اثر خفگی با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست می‌دهند و یا با معلولیت‌های شدید ذهنی و روانی مواجه می‌شوند.

این درحالی است که اکثریت اقشار جامعه از مسمومیت‌های ناشی از این گاز هیچ گونه اطلاعی ندارند. چون مونوکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است و مسمومیت با آن به راحتی اتفاق می‌افتد، همچنین این گاز سریع در هوا پراکنده شده، و چون لایه‌ای تشکیل نمی‌دهد، قدرت انفجار و احتراق ندارد.

در همین ارتباط رئیس دفتر تحقیق، توسعه و آموزش مردمی و اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه از خواص عجیب گاز مونوکسیدکربن این است که پس از مسمومیت درحالی که فرد می‌خواهد از محیط بگریزد به علت کاهش قدرت عضلانی موفق نخواهد شد، گفت: نشانه‌های مسمومیت حاد و مزمن با مونوکسیدکربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلف دیده می‌شود.

فریده یونسی گفت: متاسفانه بسیاری از علائم شبیه به سرماخوردگی است و فرد دچار آب ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بیشتر افراد در این مواقع فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده و سعی در خوابیدن دارند.

این دکتر داروساز گفت: نشانه‌هایی همچون سردرد، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، فراموشی، سرگیجه و تحریک‌پذیری در مسمومیت‌های مزمن به دلیل شباهت با علائم سایر بیماری‌ها تشخیص مسمومیت با مونوکسیدکربن را مشکل می‌سازد.

وی افزود: جوشکارها، مکانیک‌ها، آتش‌نشانان، افراد شاغل در ترمینال‌های اتوبوس، افسران پلیس، رانندگان تاکسی، افرادی که با مواد شیمیایی آلی کار کرده و تمام کارگرانی که محیط‌های بسته از چراغ نفتی استفاده می‌کنند در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن هستند.

یونسی اظهار کرد: نوزادان، زنان باردار، سالمندان، افراد با سابقه داشتن بیماری‌های قلب و ریه و افراد مبتلا به بیماری‌های خونی بیشتر از سایر افراد دچار عوارض ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن می‌شوند.

رئیس دفتر تحقیق، توسعه و آموزش مردمی و اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان با بیان اینکه پیشگیری تنها راه اجتناب مسمومیت با مونوکسیدکربن است، گفت: به این منظور بخاری، شومینه، آبگرمکن و هرگونه وسایل گازی باید توسط افراد متخصص طبق دستورالعمل کارخانه سازنده نصب شده و از وصل بودن دودکش و عدم انسداد آن اطمینان حاصل شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.