نمایشگاه دائم خوزستان در عراق تاسیس می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: مقامات بصره عراق با تاسیس نمایشگاه دائم استان در این شهر موافقت کردند.

رضا قیصی‌پور عنوان کرد: در بند هفتم تفاهم‌نامه منعقده بین استانداران خوزستان و بصره عراق که به امضای طرفین رسید، بصره آمادگی خود را برای پیگیری اختصاص زمین با حداقل مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع توسط شهرداری بصره برای احداث نمایشگاه دائمی شرکت‌های خوزستانی در آن استان از طریق سرمایه‌گذاری و یا بخش دولتی اعلام کرد.

وی به بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه اشاره کرد و اضافه کرد: دو طرف توافق کردند جهت توسعه روابط و پیگیری امور مربوط به توافقات و مصوبات بین دو استان، نسبت به معرفی نماینده و ایجاد دفاتر توسعه همکاری‌ها در دو استان خوزستان و بصره با اختیارات لازم و با هماهنگی حکومت‌های مرکزی اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: دو طرف توافق کردند یک کمیته فنی مشترک متشکل از سازمان‌های برق به منظور دستیابی به راهکارهای مناسب جهت انتقال برق از استان خوزستان به بصره تشکیل شود.

به گفته وی راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک در محدوده صفر مرزی و پیگیری اخذ مجوزهای مورد نیاز، تخصیص زمین مناسب و محصور کردن و تامین زیرساخت‌های آن با هماهنگی حکومت‌های مرکزی، تسریع در اجرایی نمودن پروژه خط آهن شلمچه- بصره و انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مشترک بین دو استان از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه بود.

قیصی‌پور اظهار کرد: طرفین توافق نمودند نمایشگاه های محصولات فرهنگی و صنایع دستی خوزستان در صورت تامین فضای مناسب و تسهیلات رایگان در دانشگاه بصره برگزار نمایند. همچنین دو استان خوزستان و بصره عراق موافقت خود را به‌منظور تشکیل کمیته مشترکی برای رفع مشکلات در پایانه‌های مرزی شلمچه در چارچوب اختیارات استانی اعلام کردند.

وی تصریح کرد: تشکیل کمیته مشترکی برای نظارت و همکاری به‌منظور رفع موانع و مشکلات زائرین اربعین حسینی(ع) در مرز و نیز ایجاد اتاق‌های مشترک بازرگانی و آمادگی خوزستان برای برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز استان بصره در هر سطحی براساس درخواست آن استانداری از دیگر بندهای تفاهم‌نامه همکاری خوزستان و استان بصره عراق است.

وی خاطرنشان کرد: دو طرف توافق کردند به شکل دوره‌ای کمیته‌های فنی مشترک هر ماه در مرز شلمچه تشکیل و هر سه ماه یکبار با هماهنگی نمایندگان دو طرف در یکی از دو استان و هر ۶ ماه یکبار دو استاندار در مرز شلمچه جهت پیگیری انجام توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو استان جلسه برگزار نماید.

وی ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری عراق را بسیار مناسبت دانست و خاطرنشان‌کرد: با توجه به تحولات بین‌المللی حاکم بر منطقه و تمایل عراق برای حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در امر بازسازی و عمران استان‌های بصره و میسان عراق، بخش‌های خصوصی خوزستان باید از فرصت طلایی پیش آمده نهایت استفاده را برای صادرات کالا و نیز خدمات فنی مهندسی ببرند.

قیصی‌پور به حجم صادرات استان خوزستان به بصره در سال جاری اشاره‌کرد و افزود: با یک برنامه‌ریزی صحیح و گام به گام می‌توان میزان صادرات خوزستان به استان‌های همجوار عراقی را به میزان چشمگیری افزایش داد.

به گفته وی خوزستان درهفت ماهه نخست امسال به میزان  سه هزارو ۹۸ تن  و به ارزش  ۸۲۶ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به عراق داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظروزنی ۲۵ درصد و دلاری ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیصی‌پور اشاره کرد: این میزان صادرات در پایان سال ۹۲، سه هزار و ۷۸۰ تن و از نظر ارزشی ۹۳۸ میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: با تدبیر استاندار خوزستان و اصلاح و نوسازی زیرساخت‌های بندری و تجاری و رایزنی سیاسی و اقتصادی با استان‌های عراقی همجوار، درهای رونق اقتصادی بر روی خوزستان گشوده خواهد شد.

گفتنی است در راستای تعمیق روابط دوستانه و توسعه همکاری‌های بین استان خوزستان و بصره عراق و پیرو دعوت رسمی دکتر ماجدمهدی النصراوی، استاندار بصره از استاندار خوزستان، هیاتی متشکل از مدیران ارشد دولتی و فعالان بخش‌های مختلف خصوصی به سرپرستی عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، پنجم آذرماه امسال به استان بصره عزیمت کرد که در این سفر یک روزه نشست‌ها و دیدارهای مشترکی پیرامون مسائل مورد علاقه دو طرف برگزار و تفاهم‌نامه‌ای در ۱۵ بند به امضا رسید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.