مسمومیت با متادون در کودکان را جدی بگیرید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  نگهداری شربت متادون در ظرف خالی نوشابه یا شیشه خالی سایر شربت ها باعث مسمومیت و مرگ کودکان زیادی شده است، همچنین از نگهداری شربت متادون در داخل یخچال و در کنار بقیه نوشیدنی ها جدا باید پرهیز کرد.

دکتر فریده یونسی رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان مطلب فوق عنوان کرد: شربت متادون که برای  درمان ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد در سایر موارد،‌ بسیار سمی است و باید آن را دور از دسترس خانواده و در کمد قفل دار نگهداری کرد.
وی با بیان اینکه در صورت بلع متادون توسط کودک،‌ حتما باید وی را در اسرع وقت به یک مرکز درمانی منتقل کرد، گفت: به کودکان بیاموزید هیچ چیزی ننوشند و یا نخورند مگر اینکه با اجازه بزرگسالان باشد.
یونسی در ادامه عنوان کرد: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.
رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: زمانیکه شما در منزل نیستید و کودک را به فرد دیگری می سپارید، کودکان در معرض بیشترین خطر مسمومیت قرار دارند.
این دکتر داروساز افزود: همیشه پس از استفاده از دارو یا هر نوع ماده شیمیایی دیگر سریعاً درب جعبه آن را ببندید، با این وجود بدانید هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست.
وی همچنین در ادامه به مصرف کنندگان متادون توصیه کرد: از مصرف داروی متادون به همراه سایر داروهای آرام بخش، خواب آور و الکل جدا خودداری کنند چرا که می تواند باعث مسمومیت کشنده شود.
یونسی ادامه داد: هنگام مراجعه به پزشک برای اقدامات درمانی، پزشک خود را از مصرف متادون مطلع کنید زیرا که مصرف همزمان متادون با برخی داروها باعث ایجاد تداخلات دارویی می شود.
این داروساز گفت: برای استفاده از شربت متادون حتما از پیمانه های مخصوص اندازه گیری استفاده کنید تا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید و به یاد داشته باشید که داروی خود را به یکباره قطع نکنید.
وی همچنین تاکید کرد: در صورت بروز علایمی همچون اختلال هوشیاری، اختلالات تنفسی،‌ نبض ضعیف،‌ اختلالات گوارشی همچون تهوع و استفراغ و نیز سفتی و تکانه های عضلانی در خود یا سایر افراد حتما به اورژانس مراجعه شود.
یونسی در پایان اظهار کرد: مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم استان خوزستان با شماره تلفن ۱۴۹۰  یا ۳۲۲۳۴۷۲۷ یا ۳۲۲۳۴۷۲۸ عهده دار پاسخ گویی به سوالات دارویی و موارد مسمومیت به صورت تلفنی است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.