عدم رعایت قوانین بین‌المللی در طرح‌های ‌انتقال آب کارون

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: 

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس‌ ملی کارون گفت:‌ در تنظیم طرح‌های ‌انتقال آب رودخانه کارون، چارچوب‌های علمی لحاظ نشده و از سوی دیگر از قوانین سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو پیروی نشده است و به همین دلیل تبعات زیست‌محیطی فراوانی را به دنبال داشته است.

سیدحسین فاضلی در نشست خبری امروز، ۸ آذرماه عنوان‌کرد: براساس نظر متخصصان هیچوقت تجربه موفقی در انتقال آب بین‌حوضه‌ای نداشتیم و همیشه مشکلات زیست‌محیطی، حوضه مبدأ و مقصد را دچار تنش کرده است.

وی افزود: ‌براساس قوانین بین‌المللی، انتقال آب بین‌حوضه‌ای مورد تایید نیست و فقط در شرایطی انتقال آب انجام می‌گیرد که حوضه مبدا و تامین‌کننده دچار کمبود آب نشود. از سوی دیگر حوضه‌های مقصد باید نهایت صرفه‌جویی را نموده و تمام راه‌های جبران کسری آب را اعمال کرده باشند. استفاده از روش‌های آبیاری نوین و حذف محصولاتی که آب زیادی را مصرف می‌کنند، از جمله این موارد است که متاسفانه در حوضه زاینده‌رود رعایت نشده است.

 

لزوم اعمال مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت در حوضه زاینده‌رود

فاضلی اظهارکرد: ‌رییس سازمان محیط زیست کشور بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده که مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت باید در اصفهان انجام شود. با وجود این‌که اعمال این دو، مورد تائید وزارت نیرو، اداره‌کل محیط زیست و اداره‌کل استاندارد اصفهان است اما اکنون این قوانین در حوضه زاینده‌رود نقض می‌شود.

وی تصریح‌کرد: در طرح انتقال بین‌حوضه‌ای باید کلیه مسایل زیست محیطی، علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی براساس قوانین یونسکو رعایت شود. تعارض فنی همان سرمایه‌گذاری‌های کلان است که نمونه بارز آن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می‌باشد. این طرح با صرف هزینه‌های کلان در حال اجرا است اما برای تامین آب آن هیچ‌گونه برنامه‌ریزی نشده است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون بیان‌کرد:‌ همچنین توابع زیست محیطی و اجتماعی که در اثر انتقال آب کارون رخ می‌دهد، کاهش کیفیت آب و کشمکش بین دو منطقه مبدأ و مقصد است.

فاضلی اظهارکرد: براساس اطلاعات منتشر شده از مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سال ۸۷، در یکی از بندهای آن در افق بیست ساله کارون ذکر شده که حتی اگر طرح بهشت‌آباد احداث نشود، باز هم خوزستان با مشکل کم‌آبی مواجه است.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به این‌که نیروگاه‌های فراوانی روی کارون احداث شده‌اند، اگر طرح انتقال آب انجام گیرد، قطعا تولید انرژی نیز کاهش می‌یابد.

 

به دلیل کم‌آبی؛ ‌حیات تالاب‌های خوزستان دچار چالش شده‌اند

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون تصریح‌کرد: ‌حیات تالاب‌های استان به دلیل کم‌آبی دچار چالش شده‌اند به طوری و  در حال حاضر تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به دلیل کاهش حجم ورودی آب رو به نابودی رفته‌اند.

فاضلی بیان‌کرد: رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که نباید رودخانه‌ای فدای رودخانه دیگر شود اما چرا اکنون غیر از این عمل می‌شود.

وی با بیان این‌که ‌اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیاز به پشتیبانی علمی فراگیر دارد، اظهار‌کرد:. تجربه اجرای طرح‌های کشاورزی نشان داده که آنچه موجب شکست در اجرای چنین طرح‌هایی می‌شود، عدم پتشیبانی علمی و پژوهشی پیش از اجرا است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون خاطرنشان‌کرد: ‌متاسفانه به جز مجریان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و تعدادی از مسوولان استانی، هیچ‌کس اطلاعاتی از اجرای این طرح ندارد و از پژوهشگران و دانشگاهیان در اجرای آن استفاده نشده است.

فاضلی بیان‌کرد: هدف از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خودکفایی در بخش کشاورزی است اما به دلیل این‌که پشتیبانی علمی فراگیری ندارد، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که اداره کل حفاظت محیط زیست استان مجال حمایت از رودخانه کارون را ندارد، اظهارکرد: این اداره‌کل برای حمایت از رودخانه کارون نیاز به قدرت اجرایی، قضایی و اعتباری دارد اما متاسفانه قدرت اجرایی ندارد و اگر حکمی فضایی صادر کند، لغو می‌شود. همچنین عدم کمک اعتباری از مشکلات دیگر این اداره در خوزستان است.

 

کارون، مهمترین جاذبه گردشگری خوزستان

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون با اشاره عدم توجه به قابلیت گردشگری کارون در خوزستان خاطرنشان‌کرد:‌ کارون مهمترین جاذبه گردشگری استان است که نیاز به توجه ویژه از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری دارد. استاندار و مدیر میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان بارها در سخنرانی‌های خود زاینده‌رود را به عنوان یکی از محور گردشگری بین‌المللی کشور اعلام می‌کنند اما چرا شرایط در خوزستان چنین نیست.

فاضلی تصریح‌کرد:‌ متاسفانه متولیان گردشگری خوزستان به رودخانه کارون خیلی بی‌توجه‌اند و حاضر به همکاری در استفاده از قابلیت‌های گردشگری آن نیستند.

وی گفت: عدم شرکت مدیران صنایع آلاینده در جلسات بررسی بحران آلودگی کارون یکی از مشکلات مهمی است که حل مشکلات زیست محیطی این رودخانه را امکان‌ناپذیر کرده است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون عنوان‌کرد: ‌ابهامات سد گتوند و شوری آب نیز در آلودگی کارون غیرقابل انکار است. هدف اجرای این سد باید به‌طور شفاف و صریح بررسی و راهکارهای کارشناسانه و مورد تایید ارائه شود.

فاضلی اظهارکرد: ‌بیماری‌های حاصل از آلاینده‌های کشاورزی نیز باید بازنگری شود. سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی باید از بروز بیماری‌های خطرناکی که در اثر تخلیه زه‌آب‌های کشاورزی در رودخانه کارون ایجاد می‌شود جلوگیری کند.

وی بیان‌کرد:‌ عمده آلودگی کارون در حوضه استحفاظی خوزستان اتفاق می‌افتد، به طوری که با تخلیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی این رودخانه به مرداب تبدیل شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.