نیروی انسانی خوزستان نیازمند ترمیم

عصر جنوب: فرج الله خبیر در همایش مشترک شورای مشاوران ورزا و استانداران سراسر کشور در امور ایثارگران در تالار امام رضا شهرک نفت اهواز در تبیین وضعیت نیروی انسانی خوزستان افزود: در حالی که آموزش و پرورش خوزستان با کمبود بیش از هفت هزار معلم رو به رو است امسال هفت هزار و ۵۰۰نفر در این دستگاه آموزشی متقاضی خروج از خوزستان بودند.

وی گفت: در بخش درمان با کمبود پزشک متخصص به ویژه شهرهای کوچک و متوسط رو به رو هستیم و در دانشگاهها نیز نیروی کارآمد کم داریم.

خبیر با بیان اینکه خوزستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی استانی مهاجرپذیر بوده ولی هم اکنون مهاجرفرست شده است افزود:به دلیل وقوع جنگ تحمیلی و تخریب زیرساخت های آن ، مسایل امنیتی ، عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش های اقتصادی ، معضل آلاینده ها به ویژه ریزگردها و برخی مسایل اجتماعی ، خوزستان از قافله توسعه پایدار نسبت به استان های همجوار آن عقب ماند و این عقب ماندگی در بخش های مختلف قابل مشاهده است.

وی گفت: با گذشت ۲۶سال از پایان جنگ هنوز با عراقی ها برای لایروبی آبراه اروندرود به توافق عملیاتی نرسیده ایم و این عدم لایروبی سبب شده کشتی های با تناژ بالا نتوانند در بنادر آبادان و خرمشهر که اسکله های آنان بازسازی شده است پهلو بگیرند.

خبیر با بیان اینکه تا جاذبه های اقتصادی در خوزستان نباشد جمعیت تمایلی به ماندن در استان ندارد افزود: با وجود کارهای بسیار بزرگی که در بخش بازسازی مناطق درگیر جنگ تحمیلی انجام شده هنوز جمعیت آبادان و خرمشهر به نصف زمان پیش ازشروع جنگ تحمیلی نرسیده است.

وی در عین حال خوزستان را به لحاظ صنایع فولاد ، نفت و گاز ، پتروشیمی و کشاورزی قطب اول اقتصاد کشور خواند و گفت: همه باید با همه توان تلاش کنیم تا خوزستان به دوران قبل از جنگ تحمیلی بازگردد و این استان فوق العاده حساس و حیاتی برای کشور به کانون نیروی انسانی خبره و کارآمد در بخش های مختلف تبدیل شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیت نسبی مناسب خوزستان اظهار داشت: خوزستان دارای شبکه عظیم جاده ای ، فرودگاهی ، ریلی و بنادر است و به دلیل دسترسی به آبهای بین المللی و منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند می تواند در سالهای آینده به روند توسعه ای خود شتاب بخشد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات مهم سفر هیات دولت تدبیر و امید طرح نوسازی و تجهیز ۵۵۰هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵است که در سه سال آینده تکمیل می شود و تولیدات کشاورزی و باغی استان را با دوبرابر افزایش به ۲۵میلیون تن در سال خواهد رساند.

وی به نقش بی بدیل خوزستان در اقتصاد کشور اشاره کرد و با تصریح بر اینکه حدود ۳۰ درصد ترانزیت کالا در خوزستان انجام می شود افزود: حدود ۷۰درصد شکر مورد نیاز کشور در خوزستان تولید می شود ضمن آنکه در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نظیر گندم ، ذرت و خرما مقام اول را در کشور را داراست و کشاورزی درآن چهارفصل انجام می شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه توسعه ، عمران و آبادانی خوزستان می تواند به آبادانی و عمران کشور منجر شود اظهار داشت: به دلیل توانمندی ها و ظرفیت های گوناگون خوزستان دشمن بیشترین طمع ورزی را به این استان داشته است ولی به دلیل انسجام و همدلی مردم و مسوولان کمترین توفیق را نداشته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت اجتماعی و اشتغال استان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون نرخ بیکاری در استان ۴٫۷میلیون نفری استان حدود ۱۶درصد است ، صنایع استان به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی با ۴۰درصد ظرفیت کار می کنند و برون رفت از این وضعیت نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی در صنایع مختلف هستیم.

وی گذری به معضل اعتیاد و مواد مخدر در خوزستان داشت و در ادامه گفت: استان خوزستان محل ترانزیت مواد مخدر نیست بلکه از استان های دیگر مواد برای مصرف وارد استان می شود ضمن آنکه حدود ۱۵۰هزار معتاد در استان وجود دارد که این یک زنگ خطر برای جوانان این استان شهیدپرور است.

بنا به این گزارش همایش یک روزه شورای مشاوران وزرا و استانداران سراسر کشور در امور ایثارگران چهارشنبه در تالار امام رضاشهرک نفت اهواز برگزار شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.