خودروهای بی کیفیت داخل با طعم کشور چین!

عصر جنوب: بازار خودروی ایران چندی است که به نردبان ترقی تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند دلواپسی از سوی چینی‌ها ندارند و چشم خود را بعضا بر برخی محصولات کم‌کیفیت این کشورکه به راحتی در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود بسته‌اند.

با نگاهی به آمار کیفیت که هرماه از سوی شرکت بازرسی ارائه می‌شود به وضوح می‌توان دریافت که چینی‌های عرضه شده به بازار ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند هر چند که این آمار از سوی بسیاری از مسوولان صنعتی و سازمان ملی استاندارد نیز ماهانه رصد می‌شود.در این میان اما تولیدات داخلی نیز از کیفیت آنچنانی برخوردار نیست تا جایی که بر اساس آمارها،آن طورکه مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران می‌گوید: نزدیک ۴۰ درصد تصادف ها به خاطر نقص ترمز در خیابان ها و جاده های ایران اتفاق می‌افتد. همین حدود از میزان تصادف ها هم مربوط به نقص موتور خودروها است.وی از مراجعه کم صاحبان خودرو ها به مراکز نقص فنی خبر می‌دهد، بنا به گفته ولی آذرنوش ۷۰ درصد ظرفیت این مراکز خالی است.این در حالی است که، بنا به آمار رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کل کشور در طول ۱۰ سال گذشته، ۲۳۵ هزار و ۵۰ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و دو میلیون و ۲۲۱ هزار نفر نیز مجروح شدند. شهر تهران در طول این مدت بیش از ۲۸ هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داشته است .سیستم ترمز خودروهایی که به صورت انبوه در ایران تولید می‌شوند مانند پراید و وانت نیسان با حرف و حدیث های زیادی همراه است و سازمان استاندارد با وجود تلاش های چندین ساله نتوانسته مانع از ورود این خودروهای پردردسر به خیابان های ایران شود.تهدید های هر چند ماه یکبار راهنمایی و رانندگی درباره توقف شماره گذاری این خودروها ماه گذشته دوباره مطرح شد و پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است: با توجه به اینکه  پراید و نیسان مجوز جدید استاندارد را دریافت نکرده‌اند، فعلا شماره‌گذاری‌شان متوقف شده تا مجوز جدید را برای ادامه شماره‌گذاری از این سازمان دریافت کنند.

قدیمی بودن، تنها وجه مشترک پراید و وانت نیسان نیست؛ وجه اشتراک دیگرشان از نظر سردار مؤمنی، فرمانده راهنمایی و رانندگی کشور، ایمنی پایین و داشتن بیشترین آمار تلفات در تصادفات است.

صف خریداران این دو خودرو و همچنین شاهکار دیگر خودروسازان ایرانی به نام” پراید وانت”همچنان پابرجاست و سود سرشار دو شرکت بزرگ خودرو سازی ایران از تولید خودروهای گران قیمت و ناقص، مانع اصلی کاهش آمار تصادف ها و تلفات انسانی ناشی از حوادث رانندگی است.

علاوه بر این در گزارش‌های کارشناسان دادگستری و پلیس راهنمایی و رانندگی به عمل نکردن سیستم ترمز خودرو به دلیل نقص در سیستم ترمز ABS خودروهای داخلی اشاره شده است.

پیش از این نیز در خصوص وانت پیکان این اتفاق رخ داده بود.

در واقع از سال ۸۵ بود که دستور توقف تولید وانت پیکان روی خط رسانه ها رفت و در آن روزها یکی از مسئولین سازمان محیط زیست اعلام کرد: دستور توقف تولید وانت پیکان به دلیل عدم مطابقت استاندارد این خودرو با استاندارد یورو ۲ صادر شده است.

البته پیش از این مقرر شده بود تا پایان شهریور ماه سال ۸۴ این خودرو به استاندارد یورو ۲ دست یابد اما چنین نشد و پس از اخطاریه های مکرر اقدامی صورت نگرفت و به همین دلیل محیط زیست به علت آلوده‌زا بودن این خودرو، تولید آن را متوقف خواهد کرد.

در همین حال  در آن روزها مدیر عامل وقت  ایران خودرو با بیان این مطلب که اظهارنظرهای سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وانت پیکان بر اساس اطلاعات قدیمی است و وانت پیکان، استاندارد لازم را به دست آورده است، تاکید کرد: این شرکت نه تنها تولید پیکان وانت را متوقف نمی کند بلکه حتی تولید را کاهش هم نمی دهد .

منوچهر منطقی تاکید کرد: البته نیروی انتظامی به دستور سازمان حفاظت محیط زیست، شماره گذاری این خودرو را متوقف کرده است اما نمی‌توان یکدفعه دستور توقف تولید خودرویی را صادر کرد و برخی افراد بدون این که به عواقب اظهارنظرهای خود ‌فکر کنند مسایلی را مطرح می‌کنند و همه را به دردسر می‌اندازند.

کش و قوس ها در خصوص وانت پیکان اما در زمان یکه زارع مدیر عامل جدید ایران خودرو نیز ادامه دار شد تا جایی که تولید پیکان وانت در اسفند ٩١ توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل نا امن بودن بار دیگر متوقف شد.

این ماجرا در سال ۹۲ هم تکرار شد و حتی رییس پلیس راهنماۀ۰