طولانی‌ترین بمباران هوایی بعد از جنگ جهانی دوم در اندیمشک قهرمان

عصر جنوب: چهارم آذرماه هر سال یادآور حماسه پایمردی و مقاومت مردم مظلوم اندیمشک در برابر بیش از یک ساعت و ۳۰ دقیقه بمباران هوایی هواپیماهای رژیم بعثی عراق است که امروز در تقویم کشور خالی مانده است.

شهرستان اندیمشک شهری در شمال و ورودی استان زرخیز خوزستان است که به دلیل وجود خطوط مواصلاتی مهم نظیر راه‌آهن، انبار نفت، شرکت بوتان گاز، سدهای دز و کرخه و همچنین قرار داشتن در کریدور شمال به جنوب دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی در بین سایر شهرهای استان است.

این ویژگی‌ها در کنار سایر ویژگی‌های دیگر نظیر انجام امور پشتیبانی جبهه‌های جنگ و تمرکز نیروها و رزمندگان در این شهر و وجود پادگان‌های مهمی نظیر دو کوهه در طول هشت سال دفاع مقدس موجب شد که این شهر و تاسیسات زیربنایی آن ده‌ها بار از سوی دشمن بعثی مورد تهاجم هوایی و موشکی قرار بگیرد.

در سال ۱۳۶۵ به‌دنبال پیروزی افتخارآفرین رزمندگان اسلام در عملیات پیروزمندانه والفجر هشت و تصرف شهر استراتژیک فاو باعث شد که در چهارم آذرماه سال ۶۵ رژیم بعث عراق به انتقام این شکست مفتضحانه و شدت دادن به جنگ شهرها درصدد نابودی این شهر مظلوم و تاسیسات موجود در آن برآمده و شهر را آماج بمباران هواپیماهای خود قرار دهد.

به گواه اسناد و مدارک مستند و موجود، بزرگترین حمله هوایی که در طی سال‌ها جنگ عراق علیه ایران روی داد بمباران شهرستان اندیمشک در چهارم آذرماه ۶۵ است که در این روز نقاط مسکونی، نظامی و صنعتی شهرستان در چند نوبت و با بیش از ۵۴ هواپیما و به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه مورد تهاجم هوایی نیروهای عراقی قرار گرفت و در این روز بیش از ۴۰۰ شهید و ۷۰۰ مجروح تقدیم نظام مقدس اسلامی شد.

 ایستگاه راه‌آهن اندیمشک

این بمباران هوایی که از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه تا ساعت ۱۳ و ۲۵ دقیقه به طول انجامید بدون‌شک بعد از بمباران‌های جنگ جهانی دوم از نظر تعداد هواپیما (۵۴ هواپیما) و زمان حمله بزرگترین حمله هوایی به یک شهر به حساب آمده که می‌توان آن را از ماندگارترین حوادث هشت سال دفاع مقدس و مقاومت مردم برشمرد که متاسفانه به آن کمتر پرداخته شده است.

ویرانی تاسیسات راه‌آهن اندیمشک

شدت این حمله هوایی به حدی بود که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که در آن زمان عهده‌دار ریاست جمهوری اسلامی بودند، در نخستین نماز جمعه پس از بمباران اندیمشک در سخنانی این چنین صحنه را ترسیم کردند که «صدام در اندیمشک قصابی کرد.»

یکی از شاهدان عینی حادثه بمباران چهارم آذر ماه سال ۶۵ اندیمشک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان در تشریح این واقعه اظهار کرد: صبح چهارم آذر بود، پیش از رفتن به مدرسه اخبار را گوش می­‌دادم، کردستان یک ربع زیر بمباران هوایی عراق بوده و شهدای زیادی داده است.

شهلا شفیعی افزود: در مسیر راه­‌آهن (باغ ملی) قطار حامل نیروهای ارتش تازه از راه رسیده و سربازها در مسیر با کوله­ پشتی­‌هایشان کنار خیابان پیاده شده بودند و کارکنان اداره کل راه­‌آهن لرستان به سمت محل کارشان می­­‌رفتند من و دو خواهرم نیز در راه رفتن به مدرسه بودیم.

این شهروند اندیمشکی اضافه کرد: نزدیک ظهر بود که صدای اذان ناگهان با صدای مهیب انفجار مخلوط شد و فریاد بچه­‌های مدرسه بلند شد و همه ما بیرون دویدیم، تمام میدان راه‌آهن و اطرافش از پیکرهای شهدا، سربازان و مجروحان پوشیده شده بود.

*دشمن با حمله هوایی به اندیمشک به دنبال قطع نقطه اتصال بین شمال وجنوب کشور بود

یکی از خلبانان هشت سال دفاع مقدس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک اظهار داشت: به طور معمول جنگ دو طرف دارد، اگر یک طرف جنگ دارای قدرت و سلاح‌های نظامی برتر و بیشتری باشد قطعاً بعد از مدت کوتاهی جنگ پایان می‌پذیرد، جنگ ایران و عراق نیز از این قانون متمایز نبود، اما این مقاومت و ایثار رزمنده‌ها بود که توانست یک جنگ فرسایشی را بعد از هشت سال با پیروزی به پایان رساند.

امیرسرتیپ خلبان مهرنیا از خلبانان پایگاه چهارم شکاری در ۴ آذر ۶۵

امیر سرتیپ خلبان احمد مهرنیا افزود: یکی از سخت‌ترین روزهای دوران دفاع مقدس که خیلی بر ما دشوار گذشت چهارم آذر ماه سال ۶۵ بود، روزی که عراق ناجوان مردانه ساعت ۱۱ صبح با هواپیماهای زیادی به خاک ما حمله کرد و با کمکی که از غرب و شرق می‌گرفت توانست رادارهای ما را کور کند، چرا که وقتی رادارها کور شوند دیگر نمی‌توانند هواپیماهای خودی را به سمت هواپیماهای دشمن هدایت کنند.

وی تشریح کرد: چهارم آذر ماه همین سال عراق با برنامه‌ریزی خاصی به خاک ما ورود کرده بود، هدف عراق پایگاه هوایی چهارم شکاری و شهر اندیمشک بود، زیرا در اندیمشک خط آهنی وجود داشت که جنوب کشور را به مرکز وصل می‌کرد و به همین علت عراق با ۵۴ هواپیما حمله خود را به پایگاه هوایی چهارم شکاری و شهر اندیمشک آغاز کرد.

مهرنیا عنوان کرد: موضوعی که این حمله را از حمله‌های دیگر عراق متمایز می‌کرد نحوه بمباران و محل اصابت بمب‌ها بود، ما متوجه شدیم هدف اصلی شهر اندیمشک بود زیرا اندیمشک به لحاظ اتصال به شبکه راه‌آهن کشور به عنوان یک محل پشتیبانی مهم برای نیروهای ما به حساب می‌آمد و عراقی‌ها این را فهمیده بودند و با حمله به آنجا می‌خواستند نقطه اتصال بین جنوب و مرکز را قطع کنند.

وی تصریح کرد: بدون شک در انجام این حمله هوایی کمک های اطلاعاتی کشورهای غربی به خصوص آمریکا متصور است زیرا آنان به درستی زمان تجمع و ورود نیروها به ایستگاه راه‌آهن اندیمشک را می‌دانستند.

نوسینده کتاب «حمله به الولید» اضافه کرد: در آن روز حدود ۴۰۰ نفر از افراد بی‌گناه این شهر و مسافران به شهادت رسیده و شمار بسیار زیادی نیز مجروح شدند.

امیر سرتیپ خلبان موسوی

*واقعه ۴ آذرماه ۶۵ روزی تلخ و حماسه‌ای ماندگار برای مردم مقاوم اندیمشک است

فرمانده وقت پایگاه چهارم شکاری در سال ۶۵ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک با تجلیل از مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک در طول هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: اندیمشک به دلیل آن که یکی از مراکز مهم پشتیبانی رزمندگان و همچنین جبهه‌های جنگ بود مورد تهاجم گسترده هوایی دشمن قرار گرفت تا هم باعث تضعیف روحیه مردم شده و این مرکز پشتیبانی را نابود کند.

امیر سرتیپ دوم خلبان سید اسماعیل موسوی افزود: خلبانان ما بعد از تهاجم گسترده دشمن بعثی با ۵۴ هواپیما به شهر اندیمشک و پایگاه چهارم شکاری و تنها بعد از کمتر از یک ساعت به تلافی این جنایت و حمله وحشیانه از همین پایگاه به پرواز درآمده و پایگاه هوایی الاماره را بمباران کردند.

معاون سابق عملیات نیروی هوایی جمهوری اسلامی اضافه کرد: چهارم آذر را روز تلخی می‌دانم و برای خانواده‌هایی که عزیزانشان در این بمباران به شهادت رسیدند سلامتی و برای شهدایشان علو درجات آرزو می‌کنم اما آثار آن خون‌ها امروز متبلور می‌شود و این عزت و شرفی که داریم حاصل همان خون‌هاست.

ویرانی منطقه مسکونی راه‌آهن اندیمشک

در این روز بسیاری از مناطق شهر اندیمشک مانند ایستگاه راه‌آهن، بازار روز میوه و تره‌بار، پادگان دوکوهه، سد و نیروگاه دز، پادگان سفینه‌النجاه، رادار موشکی سد دز، ایستگاه بالارود و اداره پست و مخابرات مورد هجوم هواپیماهای دشمن بعثی قرار گرفت.

به‌دنبال این بمباران وحشیانه ایران نیز به تلافی این حمله هوایی در ساعت ۳ و ۴۵ دقیقه عصر همان روز یک موشک زمین به زمین به سوی مرکز اطلاعاتی رژیم عراق در شهر بغداد شلیک کرد.

*ثبت مقاومت مردم اندیمشک در تقویم رسمی کشور خواسته اساسی مردم این شهرستان است

امام جمعه اندیمشک نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این روز اظهار کرد: چهارم آذر ماه ۶۵ نمونه بارز مقاومت و ایستادگی مردم اندیمشک است که در آن دلیرمردان و زنان بیداردل و کودکان راه سعادت پیمودند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله خدامی، خواستار ثبت این روز به عنوان روز استقامت مردم اندیمشک در تقویم کشور شد و تصریح کرد: ۶ سال است که این روز را در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به عنوان روز استقامت، مظلومیت و حماسه مردم اندیمشک ثبت کرده و با ارسال به مرکز استان تلاش داریم که این روز در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود، این بمباران طولانی‌ترین بمباران در طول جنگ تحمیلی است و جا دارد که این موضوع که از خواسته‌های اساسی مردم ولایتمدار و شهیدپرور این شهرستان است از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار گیرد.

خدامی بیان کرد: البته این روز به خودی خود جاودانه است اما از آنجا که گمنامی جزیی از سرنوشت شهدای عزیز ما است ما نیز باید سعی کنیم که به این گمنامی دامن نزنیم، بلکه باید با ثبت ابن روز و انتقال فرهنگ مقاومت و شهادت به نسل امروز کاری کنیم که نسل فعلی نیز هم همانند شهدا فکر و عمل کنند.

*حماسه ایستادگی مردم اندیمشک از ماندگارترین حماسه‌های ۸ سال دفاع مقدس است

فرماندار اندیمشک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، چهارم آذرماه را روز حماسه، استواری و مقاومت مردم ولایتمدار این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: این روز، روزی ماندگار در تقویم ایثار و شهادت و رشادت‌های مردم این شهرستان در طول هشت سال دفاع مقدس است.

حمیدرضا گودرزی افزود: با ثبت این روز در تقویم رسمی کشور علاوه بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره دلاوری‌ها و مقاومت مردم در دوران هشت سال دفاع مقدس، موجب تقویت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل نوجوان و جوان جامعه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در این روز طولانی‌ترین بمباران هوایی شهرها بعد از جنگ جهانی دوم و همچنین طولانی‌ترین بمباران هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس در این شهر روی داد و ضرورت دارد که این روز در تقویم رسمی کشور ثبت شود و ما نیز در این زمینه در حال تلاش هستیم.

*و اما …

حال بعد از گذشت سال‌ها مردم شهر اندیمشک با تقدیم بیش از یک هزار شهید، ۳ هزار و ۵۰۰ جانباز و ۱۵۰ آزاد سرافراز همچنان در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اسلام محکم ایستاده و با عهدی که با رهبر کبیر انقلاب بسته وفادار بوده و فرمانبردار و رهبر معظم انقلاب هستند.

خواسته مردم شهر یک هزار شهید اندیمشک از استاندار و مسئولان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ثبت این روز با توجه به اسناد و مدارک موجود و شاهدان عینی به عنوان «روز ایستادگی مردم اندیمشک» در تقویم رسمی کشور است تا بدین وسیله قصه رشادت، حماسه و مقاومت مردم این شهر به نسل‌های آینده انتقال یابد و آنان نیز بدانند که این مردم برای آزادگی و دفاع از امام و وطن چه سختی‌ها به جان خریده و چه خطرها کرده‌اند.

………………………………..

گزارش از: علی بازگیر – فارس

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • چرا مسعولان تلاشی برای ثبت ملی این روز نمیکنند ؟
  • خنده داره همه جا مینویسن مقاومت مردم رشادت مردم پایداری شهادت مردم قهرمان ... با این حرفا میخواین برای مردم این شهر کاری کنید ؟؟ باعث تاسف هست که جای ۳۰۰ شهیدو ۵۰۰ زخمیو جانبازدر تقویم این کشور خالی مانده ......