وجود ۶۵۰ هزار بیسواد در شان خوزستان نیست

عصر جنوب: محمد تقی زاده در همایش تقویت تعلیمات عشایر در سرزمین نخل و بلوط گفت: به اولین نکته ای که باید توجه کنیم؛ مهارت های زندگی اجتماعی است. باید ساده ترین مهارت ها را به فرزندان بیاموزیم آن وقت هدف مشخص می شود و تلاش خیلی خوب صورت می گیرد، ولی وارد کردن اطلاعات به ذهن بچه ها به تنهایی کافی نیست. ما برای ساختن دانش آموزان آمده ایم و باید در کنار آموختن آنها را بسازیم.

وی اظهار داشت: معلم باید فلسفه تعلیم و تربیت را به همراه اهداف دوره و کتاب تدریس شده را به خوبی تشخیص داده و درک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: درس را باید برای دانش آموزان ساده و قابل فهم کرده و به دنبال هدف اصلی که همان ساختن دانش آموزان است، باشیم.

تقی زاده با تاکید به توجه فراوان به مهارت آموزی دانش آموزان افزود: تاریخ ایران مدیون تاریخ عشایر است. عشایر همواره از هویت فرهنگی و دینی ما دفاع کردند. فرزندان عشایر بسیار فکور هستند بنابراین ما باید به آنها کمک کرده و آموزش و به ویژه مسائل بهداشت را برای آنها به خوبی تامین کنیم.

وی تصریح کرد: منابع مالی و انسانی جزو مشکلات آموزش و پرورش خوزستان بوده ولی بدترین مشکل ما در حال حاضر مدیریت علمی است. هر مدیریت باید برنامه ریزی علمی متناسب را داشته باشد زیرا این برنامه هویت مجموعه بوده و هدف و جهت ما را تعیین می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: مدیران مدارس باید قبل ازشروع سال تحصیلی همه مسائل مدرسه را ارزیابی کرده و برنامه خود را بنویسند. حدود هشت هزار و ۱۰۰ مدرسه در خوزستان وجود دارد که هر کدام باید متناسب با مدرسه خود برنامه داشته باشند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: نباید تعداد ۶۵۰ هزار بی سواد در استانی که اولین دانشگاه دوران باستان در آن ساخته شده اند، وجود داشته باشد. خانواده دانش آموزان باید با سواد شوند تا ما بتوانیم فرآیند تعلیم و تربیت را به خوبی از خانه به مدرسه هدایت کنیم.

حمید قنبری مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان نیز در این مراسم گفت: گستره جغرافیایی عشایر در خوزستان از سلسله کوه های صعب العبور زاگرس که درخت ریشه دار، مقاوم و صبور بلوط سمبل آن بوده و تا دهانه خلیج فارس، مناطق جنگی، فکه و چزابه پراکنده اند. ما معتقد هستیم ثروت پایدار برای هر کشور، نیروی انسانی آن کشور است. هیچ سرمایه گذاری بهتر و سودمندتر از سرمایه گذاری در آموزش و پرورش نیست.

وی افزود: آموزش و پرورش می تواند انسان دانا، توانا، متعهد و مسئولیت پذیر را تربیت و تولید کند بنابراین باید باید در اولویت حاکمیت قرار گیرد. کارهای فراوانی از جمله توزیع قریب الوقوع ۶۶ عدد لپ تاب و ۵۰ دستگاه چاپگر و توزیع ۴۰ تخته چادر به مدارس چادری برای مدارس عشایری انجام شد.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در پایان عنوان کرد: جذب اعتبار ایاب و ذهاب ۵۰ میلیون تومانی و توزیع آن از اول آذر در مناطق با اولویت دختران، تحت پوشش بردن ۷۰ نفر از دانش آموزان نیازمند در موسسه خیریه که ماهانه مبلغ ۳۰ هزار تومان به آنها پرداخت می شود از سایر فعالیت های انجام شده برای مدارس عشایری است. برای تامین پوشاک و البسه نیز در حال پیگیری هستیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.