اجرای طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری رهبری درگرو تامین آب

عصر جنوب: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با ابراز نگرانی از کمبود آب در حوضه های آبی استان گفت:اجرای طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری در استان درگرو تامین آب است.
احد سیاحی در جلسه برنامه ریزی نهایی آب قابل تامین بخش کشاورزی و محیط زیست استان در سال آبی جاری که عصر سه شنبه در محل استانداری خوزستان برگزار شد گفت: با توجه به اینکه تاکنون از سوی وزارت نیرو تنها به ۳۱۲ هزار هکتار از اراضی مورد نظر آب تخصیص داده شده است برای اجرای کامل این طرح با توجه به کمبود آب با نگرانی ها یی مواجه هستیم .

وی با اشاره به خسارت های وارده به کشاورزان استان در نتیجه عدم کشت به دلیل نبود آب کافی عنوان کرد: اگر کشاورزان به دلیل کمبود آب نتوانند کشت کنند باید برنامه ریزی های لازم برای پرداخت خسارت به کشاورزان انجام شود اما با یک مدیریت صحیح در حوزه رودخانه های استان می توان شاهد رونق اقتصادی در استان بود.

سیاحی افزود: اعداد و ارقام ارایه شده از میزان ذخیره آب موجود در سدهای استان نشان می دهد وضعیت آب استان در فصل زراعی جدید بحرانی نیست.

وی با اشاره به وضعیت کشت پاییزه در استان ادامه داد: با وجودی که ۲۰ روز از آبان ماه گذشته اما به دلیل عدم تخصیص آب از سوی سازمان آب و برق خوزستان در برخی از نقاط استان کشاورزان هنوز کشت پاییزه را آغاز نکرده اند.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به توافق های سازمان آب و برق خوزستان با جهاد کشاورزی استان در خصوص تخصیص آب افزود: بر اساس این توافقات در حوزه رودخانه کارون و دز تخصیص ۱۰۰ درصدی و در حوزه کرخه و مارون نیز باید تخصیص ۸۰ درصدی آب داده شود.

سیاحی همچنین از سازمان آب وبرق خوزستان خواست آب مورد نیازی که تاکنون به کانال های آبرسانی هدایت نشده ،جاری کرده و جهاد کشاورزی خوزستان نیز در مدت ۴۸ ساعت مدل مورد نظر و میزان دقیق نیاز آبی پاییزه را به سازمان آب و برق ارایه دهد.

معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع سازمان آب و برق خوزستان نیز در این جلسه تصریح کرد: بر اساس اطلاعات هواشناسی استان تا دی ماه امسال، سالی نرمال از نظر بارندگی خواهیم داشت اما در زمستان وضعیت بازندگی ها نرمال نخواهد بود.

هوشنگ حسونی زاده اظهار کرد: در حوزه کارون و دز به دلیل بارش های مناسب و متنوع در سال گذشته ذخایر کافی وجود دارد و تخصیص آب به کشاورزان ۱۰۰ درصد انجام می شود.

وی افزود: در حوزه کرخه و مارون نیز با وجودی که میزان بارندگی ها در ۵۰ روز گذشته نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو و نیم برابر افزایش یافته ،اما همچنان در تخصیص آب این حوضه ها مشکلاتی وجود دارد و سال گذشته نیز تنها ۶۰ درصد تخصیص آب داده شد .

حسونی زاده با اشاره به اینکه تمامی آبی که در حوضه کرخه و مارون وجود دارد در استان خوزستان صرف کشاورزی می شود اذعان کرد: در سال زراعی جدید میزان آب قابل برنامه ریزی در حوزه کرخه یک میلیارد و ۶۸۸ میلیون متر مکعب است که ۴۱۵ میلیون متر مکعب از این میزان به تالاب و تامین آب آشامیدنی شهرستان دشت آزادگان و ۳۰۰ میلیون متر مکعب دیگر به آب آشامیدنی تابستان اختصاص دارد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم باقی مانده آب در حوزه کرخه ۹۵۶ میلیون متر مکعب است که باید برای کشت پاییزه برنامه ریزی شود.

حسونی زاده با بیان اینکه میزان آورد این دو حوزه آبی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است گفت: در حوزه مارون نیز ۸۴۰ میلیون متر مکعب آب برای تخصیص به کشاورزی وجود دارد.

همچنین در این جلسه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه بارش های مهرماه امسال تاثیری در میزان کشت نداشته است بیان داشت: این بارش ها تنها به آماده شدن زمین ها برای کشت کمک کرده است.

کیخسرو چنگلوایی گفت: در سه سال گذشته خوزستان با وجود کمبود شدید آب همواره جزء رتبه های نخست در تولیدات کشاورزی بوده اما ضرر و زیان های بسیاری نیز به دلیل کمبود آب داشته ایم.

وی اظهار کرد: کشاورزان استان دیگر تحمل ضرر بیشتر از این را ندارند و خساراتی که بیمه به کشاورزان می دهد بسیار ناچیز است.

مدیر جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برخی گزارش ها از شهرستان ها حاکی است از ابتدای کشت پاییزه تاکنون سازمان آب و برق خوزستان هنوز هیچ آبی به کشاورزان نداده است.

وی افزود: برای ۲۰۰هزار هکتار گندم پایاب حوزه کرخه و مارون باید ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب اختصاص داده شود که با تاخیر انجام شده برای تخصیص آب از ابتدای فصل زراعی امسال ۵۰ هزار تن به تولیدات کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

چنگلوایی ادامه داد: با هر باران پنج تا شش میلیمتری دریچه های سد ها بسته می شود در حالی که تنها بارندگی با ۱۲ میلی متر و با ۱۰ ساعت بارش می تواند برای کشاورزی مفید باشد.

وی با اشاره به توافقات انجام شده با سازمان آب و برق خوزستان در خصوص تخصیص آب گفت: در حوزه کارون و دز معین شد که تخصیص ۱۰۰ درصد و در حوزه کرخه و مارون نیز ۸۰ درصد باشد که اکنون میزان تخصیص در حوزه مارون و کرخه به ۶۰ درصد رسیده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: بر اساس مصوبه اداره کل بحران استان میزان تعیین شده برای تخصیص آب در حوزه های کارون ، دز ، کرخه و مارون قابل تغییر نیست زیرا این مصوبه به فرمانداران و کشاورزان ابلاغ شده است.

مسعود اسدی عنوان کرد: بر اساس این مصوبه کشاورزان کود و سایر اقلام مورد نیاز خود را خریداری کرده اند و در صورت تغییر در میزان آب اختصاص داده شده باید خسارت کشاورزان پرداخت شود.

وی اظهار کرد: با کاهش تخصیص آب به کشاورزان دیگر آبی باقی نمی ماند که به پایین دست استان برسد و کشاورزان شهرهای هویزه که در کشت تابستانه به دلیل کمبود آب قادر به کشت نبودند در کشت پاییزه نیز نمی توانند کشت کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: اگر سازمان آب و برق خوزستان آب کافی در اختیار کشاورزان قرار ندهد و کشاورزان بار دیگر دچار خسارت شوند جامعه کشاورزی استان از تمامی ابزار ها برای تحقق حقوق از دست رفته خود استفاده می کنند.

در این جلسه به دستور معاون امور عمرانی استانداری خوزستان معین شد سازمان آب و برق خوزستان در مدت دو روز میزان دقیق آب موجود در حوزه های آبی کارون ،دز ،کرخه و مارون را اعلام کرده و جهاد کشاورزی استان نیز میزان نیاز آبی کشاورزی را اعلام کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.