وضعیت جاده‌های خوزستان بسیار اسفناک است/ وجود دست‌هایی پنهان مانع از برخورد قانونی با متخلفان می شود

عصر جنوب: تخلف و اهمال‌کاری پیمانکار این پروژه و دستگاه نظارت آن محرز است و وجود دست‌هایی پنهان مانع از برخورد قانونی با متخلفان این پروژه شده است.
امروزه بخش مهمی از زندگی بشر با ترافیک آمیخته شده و در پی ان نیز تصادفات به خصوص در سال‌های اخیر بر افزایش مرگ و میر انسان‌ها و همچنین بر اقتصاد کشورها تاثیرگذار بوده است. به همین دلیل هر ساله در سطح جهان روزی به نام ایمنی راه‌ها در جهت توجه و بررسی اقدامات موثر در ایمنی و بهبود وضعیت راه‌ها و همچنین کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن نامگذاری شده است.

 

در این راستا، فناوری‌های موثر در بهبود ترافیک از سوی همه دست‌اندرکاران این حوزه عرضه می‌شود.

 

رییس پلیس راه خوزستان گفت: حوادث رانندگی علاوه بر ایجاد خسارت‌های احتمالی جانی، تبعات منفی برای خانواده‌ها و فرزندان بازمانده از قربانیان دارد و قطعا اقتصاد هر کشور را با چالش روبه‌رو می‌کند.

 

قدرتی اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است اقداماتی ضروری در جهت ارتقای ایمنی راه‌ها و انضباط ترافیکی توسط کاربران راه‌ها از جمله رانندگان و عابران و همچنین دستگاه‌های مرتبط با این حوزه انجام شود. در بحث فرهنگ‌سازی ترافیک و ایمنی راه‌ها نیز باید اقداماتی موثر صورت گیرد تا همه بدانند کوتاهی آنها در انجام وظیفه نه تنها به خودشان بلکه به دیگران و اطرافیان نیز آسیب وارد می‌کند.

 

وی عنوان کرد: عمده راه‌های استان خوزستان دو طرفه است و مسیر رفت و برگشت فاقد جداکننده وسط هستند. عرض جاده‌های خوزستان محدود است و در مقابل، میزان ترددها افزایش پیدا کرده و به دنبال این شرایط، شاهد حوادث ناگوار رانندگی بیشتری در این مسیرها هستیم.

 

رییس پلیس راه خوزستان افزود: مسیرهای ملاثانی به مسجدسلیمان، بهبهان به رامهرمز، ماهشهر به امیدیه، ماهشهر به رامشیر، سوسنگرد به بستان – چذابه و هویزه و همچنین مسیر هندیجان به دیلم، دو طرفه و فاقد جداکننده هستند.

 

قدرتی گفت: رانندگان در این مسیرها باید با رعایت مقررات، پرهیز از سبقت‌های غیرمجاز و انحراف به چپ، شرایط مخاطره‌آمیز ایجاد نکنند. همچنین با حوصله رانندگی کنند تا مسافر همیشگی راه‌ها باشند. رانندگان آگاه باشند که احتیاط به معنی ترس نیست بلکه به معنای احترام به حقوق و ارزش‌های دیگران و احترام به حقوق خود است.

 

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر راه در خوزستان وجود دارد ولی از این میزان، کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه و آزادراه است. بنابراین ضروری است اداره‌کل راه و شهرسازی در جهت جدا کردن مسیرهای پرتردد، زیرسازی راه‌ها، ایمن‌سازی و احداث راه‌ها اقدامات موثر انجام دهد.

 

رییس پلیس راه خوزستان اظهار داشت: وقوع تصادفات شاخ به شاخ در هر جاده‌ای که از ناگوارترین حوادث رانندگی است و به این مفهوم است که عرض جاده با میزان تردد انطباق ندارد. انجام اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مربوطه در جهت ایمن سازی راه‌ها و ارتقای فرهنگ ترافیک از سوی سازمان‌ها و حمل و نقل پایانه‌ها، به همراه تمهیدات پلیس و مشارکت مردمی، در کاهش تصادفات بسیار تاثیرگذار است.

 

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وضعیت جاده‌های ارتباطی جنوب خوزستان بسیار نامناسب و اسفناک است.

حبیب آقاجری اظهار داشت: جاده‌های دو طرفه منطقه شامل جاده ماهشهر به رامشیر و جاده امیدیه به دیلم شرایط بسیار نامناسبی دارند و متأسفانه شاهد سوانح و تصادفات زیادی در این جاده‌ها هستیم.
وی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید با تعریض و اتوبان کردن این جاده‌ها امنیت حمل و نقل را در منطقه فراهم کند.
نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جاده جایزان به امیدیه نیز به طول ۱۷ کیلومتر بیش از چهار سال است که عملیات اجرایی آن شروع ولی هنوز تکمیل نشده و کار احداث و بازسازی به علت مشکل اعتباری بسیار کند است.
آقاجری با بیان اینکه عدم اتمام عملیات اجرایی این پروژه مشکلات زیادی برای مردم منطقه بوجود آورده، افزود: وزارت نفت باید نسبت به تأمین اعتبار جاده یاد شده بر اساس وعده‌هایی که داده شده اقدام کند.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در ادامه به وضعیت بسیار نامناسب جاده ماهشهر به امیدیه اشاره کرد و گفت: این جاده تنها یک ماه پس از افتتاح به علت بدی کار احداث، تخریب و تعطیل شد و رفت و آمد از جاده قدیمی و به صورت دو طرفه انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه همین امر سبب‌ساز بروز سوانح و تصادفات جاده‌ای بسیاری شده بنابراین از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی انتظار می‌رود که با پیمانکار و افراد متخلف برخورد کند.
*وجود دست‌های پنهان در پروژه‌ و دستگاه نظارت
آقاجری یادآور شد: تخلف و اهمال‌کاری پیمانکار این پروژه و دستگاه نظارت آن محرز است و وجود دست‌هایی پنهان مانع از برخورد قانونی با متخلفان این پروژه شده است.
وی ادامه داد: متأسفانه برخورد قضایی با متخلفان این پروژه در گرو شکایت کارفرماست که وزارت نفت به عنوان کارفرمای ساخت این جاده از ارائه شکوائیه سر باز می‌زند و دستگاه قضایی شهرستان نیز به همین علت قادر به رسیدگی به پرونده نیست.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: حتی تلاش‌هایی نیز توسط برخی مسئولان برای جلوگیری از برخورد قانونی با پیمانکار این پروژه صورت گرفته که این مسئله جای تأسف فراوان دارد.
آقاجری در پایان تأکید کرد: وزارت نفت نیز باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر و تکمیل این جاده اقدام کند تا دیگر بیش از این شاهد این همه سوانح تلخ در این جاده نباشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.