نیروگاه «گتوندعلیا» برترین نیروگاه برق‌آبی کشور

عصر جنوب: همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، عنوان برترین واحد نیروگاه برق‌آبی کشور از سوی وزارت نیرو به نیروگاه گتوندعلیا اختصاص یافت.

سیدمحمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این خصوص گفت: در دوره اجرای نیروگاه گتوندعلیا به مسائل اصلی کار به‌خوبی توجه و از ورود به حاشیه‌ها خودداری شد که نتیجه آن وضعیت خوب عملکرد نیروگاه در شرایط بهره‌برداری است.

همچنین حسن اطاعتی، معاون بهره‌برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با ارائه گزارشی از نیروگاه‌های در دست بهره‌برداری شرکت، اظهار کرد: بعد از نیروگاه‌های لوارک و شهید رجایی، نیروگاه‌های بزرگ کارون ۴ و گتوندعلیا نیز موفق به دریافت پروانه دائم بهره‌برداری شدند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم نیروگاه‌های برق‌آبی در تولید انرژی پاک و همچنین کنترل فرکانس و تنظیم ولتاژ شبکه برق کشور، عنوان کرد: نیروگاه گتوندعلیا در ارزیابی سال ۹۲ وزارت نیرو به لحاظ عملکرد بالا در تولید برق و از سوی دیگر خروج اضطراری پایین، توانست این موفقیت را کسب کند.

کریم شیبانی‌یکتا، مجری طرح‌ گتوندعلیا نیز گفت: برای ساخت نیروگاه گتوندعلیا نیروهای با سابقه انتخاب شدند و با تعامل خوب همه عوامل، امروز شاهد عملکرد مناسب آن با کمترین مشکل هستیم.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته در نیروگاه، تصریح کرد: با عملیاتی شدن فاز توسعه، این نیروگاه به لحاظ تنوع ظرفیت واحدها تبدیل به یک نیروگاه منحصربه‌فرد می‌شود که با دارابودن واحدهای ۲۵۰ و ۱۶۰ مگاواتی امکان مانور و همراهی بسیار خوبی را با شبکه سراسری در سطوح مختلف فراهم می‌کند.

در ادامه غلامحسین سمندگانی، مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گتوندعلیا افزود: از جمله مهمترین عوامل برتری نیروگاه گتوندعلیا رعایت دقیق و منظم بحث تعمیرات پیشگیرانه در دوره‌های زمان‌بندی و همچنین حساسیت بهره‌بردار و رسیدگی سریع به مشکلات است.

گفتنی است مجموع تولید این نیروگاه در سال ۹۲ حدود سه هزار گیگاوات ساعت بود. نیروگاه گتوندعلیا در مجموع دارای هشت واحد شامل چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی فاز اول و چهار واحد ۱۶۰ مگاواتی فاز توسعه (در دست ساخت) است. این نیروگاه بیشترین میزان تولید انرژی سالیانه را در میان تمام نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داراست و می‌تواند ضمن برطرف ساختن محدودیت تولید نیروگاه‌های بالادست در زمان نیاز شبکه سراسری، امنیت شبکه برق کشور را تضمین کرده و در کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری نقش منحصربه‌فردی ایفا کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.