از باشگاه های بدنسازی تا عقیم شدن

عصر جنوب: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهوازبا تاکید بر لزوم جلوگیری خانواده‌ها از مصرف هورمون‌ها توسط نوجوانان، هشدار داد: عصر جنوب: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهوازبا تاکید بر لزوم جلوگیری خانواده‌ها از مصرف هورمون‌ها توسط نوجوانان، هشدار داد: هورمون‌هایی که به منظور حجیم شدن عضلات در باشگاه‌های بدن‌سازی استفاده می‌شوند، گاه زیان‌های غیر قابل برگشتی بر هورمون‌های جنسی پسران خواهند گذاشت.هورمون‌هایی که به منظور حجیم شدن عضلات در باشگاه‌های بدن‌سازی استفاده می‌شوند، گاه زیان‌های غیر قابل برگشتی بر هورمون‌های جنسی پسران خواهند گذاشت.

دکتر سعید شاکریان با بیان این که بیشتر مصرف‌کنندگان هورمون‌های غیرضروری، جوانان و نوجوانان هستند که تحت تاثیر سخنان افراد ناآگاه و در باشگاه‌های بدن‌سازی، دارو و مکمل استفاده می‌کنند، اظهار کرد: استفاده از هرگونه هورمون تنها ویژه بیماران و افراد سالمند است ولی جوانان در برخی باشگاه‌های بدن‌سازی برای پرحجم کردن عضلات خود از هورمون غیرضروری استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این که در باشگاه‌های بدن‌سازی، بیشتر هورمون‌های آنابولیک و مشابه آن توسط جوانان و نوجوانان مصرف می‌شود، افزود: متاسفانه بر مصرف هورمون‌ها هیچ‌گونه کنترلی صورت نمی‌گیرد و با وجود ضررهایی که به بدن می‌رسانند، همچنان در داروخانه‌ها قابل دسترسی هستند.

این مدرس رشته تربیت‌بدنی گفت: این هورمون‌ها ویژه مصرف سالمندان و بیماران است و برای ورزشکاران که بدنی کاملا بی‌نیاز از مکمل‌ها دارند، کاربردی ندارد. این در حالی است که با پرحجم شدن عضلات بدن، فرد بیشتر از قبل تمایل به مصرف این هورمون‌ها خواهد داشت.

شاکریان ادامه داد: استفاده از هورمون‌ها برای بدنی که بی‌نیاز از این داروها باشد؛ موجب اختلاط در فعالیت کبد، کلیه‌ها، سیستم عصبی و هورمون‌های مختلف بدن می‌شود. در این فرایند، هورمون‌های جنسی بیشتر دچار اختلال می‌شود و در پی این مشکلات، بدن دچار گرفتاری‌های فیزیولوژیکی خواهد شد.

وی گفت: مصرف هورمون‌های استروئیدی در سن کم، ضرر غیر قابل برگشتی بر هورمون‌های جنسی پسران خواهد گذاشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چران اهوازتصریح کرد: بدن‌سازی، رشته‌ای ورزشی و علاقه‌ای طبیعی است و برای انجام تمرین‌های این رشته، نیازی به مصرف هورمون‌های غیرضروری نیست.

وی توصیه کرد: خانواده‌ها تنها پس از بازدید از باشگاه‌ها و اطمینان از عدم مصرف هورمون‌ها و مواد مشابه در این اماکن، اجازه ثبت‌نام و عضویت فرزند نوجوان خود در باشگاه‌ها را بدهند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.