ساخت پل بر روی «کارون سه» آغاز شد

عصر جنوب: با مشخص شدن پیمانکار پروژه پل سه بلوطک و ابلاغ قرارداد عملیات اجرایی این پل آغاز و قرار شد در مدت ۲۷ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

رامین شیروی، مجری طرح راه‌های جایگزین کارون ۳ و ۴ اظهار داشت: پس از آبگیری و بهره‌برداری از سد کارون ۳، ارتباط ساحل جنوبی و روستاهای واقع در آن با ساحل شمالی و جاده ارتباطی با مرکز شهر دهدز باید از جاده بارز که فاصله زیادی با دهدز داشت و یا با ترابری دریایی انجام می‌گرفت و حمل و نقل و جابه‌جایی اهالی و احشام به‌وسیله ترابری دریایی که به این منظور طراحی، ساخته و به آب انداخته شده بود صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به این‌که سیستم حمل و نقل دریایی دریاچه کارون ۳ از تاریخ نهم آبان ۹۱ به آب و برق خوزستان واگذار شد، افزود: طی بازدید وزیر نیرو در سال‌گذشته از محل سد و نیروگاه کارون ۳ به منظور برآورده ساختن مطالبات مردمی و رونق‌بخشی منطقه و حذف ترابری دریایی، ایجاد مسیر ارتباطی برای رفت و آمد اهالی منطقه و همچنین تامین زیرساخت‌های رشد مطلوب با توجه به پتانسیل‌های بالای منطقه از نظر کشاورزی و گردشگری، دستور احداث پلی بزرگ در مسیر طرفین طرح جهت اتصال روستاهای ساحل جنوبی و شمالی به راه ارتباطی شهر دهدز را صادر کردند.

شیروی بیان کرد: بلافاصله مطالعات پل سه بلوطک آغاز و با توجه به اهمیت و خاص بودن شرایط احداث پل، انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مرحله اول آغاز شد. پل کابلی ترکه‌ای سه بلوطک به طول ۴۲۷ متر و عرض ۱۲٫۱ متر بر روی دریاچه سد کارون ۳ در استان خوزستان جهت برقراری ارتباط طرفین دریاچه کارون ۳ در صورت تامین منابع مالی طی ۲۷ ماه آینده احداث خواهد شد.

مجری طرح راه‌های جایگزین کارون ۳ و ۴ تصریح‌کرد: در سال جاری با اتمام مطالعات و برگزاری مناقصه پیمانکار ساخت پل انتخاب و قرارداد ساخت آن به پیمانکار ابلاغ و همزمان مطالعات ژئوتکنیک، عملیات صحرایی و مطالعات فاز ۲ پیمانکار نیز آغاز شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری نیز عملیات احداث جاده طرفین این پل در دو جناح دریاچه سد کارون ۳ در حال اجرا است. پروژه احداث مسیر طرفین پل شامل ۴٫۵ کیلومتر جاده با عرض ۹ متر و ۴۷۰ متر تونل است که با توجه به وجود اراضی کشاورزی، باغات و منابع‌طبیعی، نیازمند تملک اراضی است که این موضوع به موازات عملیات اجرایی در حال انجام است.

شیروی خاطرنشان کرد: این پل با استفاده از توان و ظرفیت‌های مشاوران، پیمانکاران و متخصصان داخلی طراحی و درحال ساخت است. وجود بزرگترین دهانه، قرارگیری پایه‌های پل در آب، معماری زیبا، عملکرد لرزه‌ای بهتر به دلیل انعطاف‌پذیری در قیاس با سایر گزینه‌ها اقتصادی‌تر بودن پل از ویژگی‌های مهم پل سه بلوطک محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: برای اولین‌بار است که پلی با این ابعاد در کشور ساخته می‌شود و اتمام این پروژه نیازمند همکاری مسئولان محلی در جهت سهولت اجرای طرح است.

شیروی در پایان گفت: پیش از این طرح برای ایجاد مسیر ارتباطی بین ساحل غربی دریاچه کارون سه و ساحل شرقی و به تبع آن دسترسی به استان چهارمحال و بختیاری اقدام به ایجاد مسیر بارز-خرسان-چالدران مشتمل بر ۲۰ کیلومتر جاده روستایی، ۷۹۱ متر تونل و پل ۹۴ متری احداث شد که این مسیرها در حال بهره‌برداری هستند.

گفتنی است احداث این پل روی دریاچه زیبای سد کارون سه، منظره زیبایی را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند یکی از پتانسیل‌های گردشگری استان خوزستان باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.