پروژه های زیست محیطی مناطق نفتخیز جنوب شتاب می گیرد

عصر جنوب: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از شتاب بخشیدن به اجرای پروژه های زیست محیطی این شرکت در زمینه جمع آوری گازهای همراه نفت و بیابان زدایی خبر داد.
بیژن عالیپور با اشاره به نشست مشترک با رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون وزیر نفت در تهران، اظهار کرد: با پیگیری و تمهیدات اندیشیده شده توسط شرکت ملی نفت ایران، فاز دوم طرح جمع آوری گازهای همراه نفت موسوم به آماک توسط پیمانکار اجرا و طبق برنامه زمانبندی تا سه ماه آینده راه اندازی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب با توجه به حجم و گستره عملیاتی در منطقه کمترین آلودگی زیست محیطی را دارد، افزود: اجرای بزرگترین پروژه های زیست محیطی در این شرکت موجب شده است تا در ١٠ سال گذشته حجم آلاینده های گازی تا ٩٠ درصد کاهش یابد، اما مقرر شد اندک اصلاحاتی که در طرح آماک وجود دارد بزودی تکمیل و در مدار عملیات قرار گیرد.

عالیپور گفت: در مناطق نفتخیز جنوب علاوه بر جمع آوری گازهای همراه نفت، حدود ٩٨ درصد پساب واحدهای نمکزدایی نیز جمع آوری و در چاه های تزریقی دفع می شود، همچنین سوزاندن نفت خام در گودال های سوخت با استفاده از دستگاه های فرآورش و تفکیک گر سیار نفت خام به صفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار امیدواری کرد که با هدف اجرای توافق های انجام شده در نشست با رییس سازمان حفاظت محیط زیست و اقدام های موثر شرکت ملی نفت ایران با کاهش نفت ارسالی سایر شرکت ها به تاسیسات فرآورشی مناطق نفتخیز جنوب، گازسوزی به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته در نشست اخیر با مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ادامه پروژه بیابان زدایی و تثبیت خاک و مالچ پاشی ٢٠٠ هزار هکتار عرصه های بیابانی خوزستان که تا کنون ١٠ درصد پیشرفت کار دارد نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی و تامین منابع مالی آن در سقف اعتبارهای مصوب توسط شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.

عالیپور گفت: در این نشست همچنین گزارشی از فعالیت های زیست محیطی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از جمله بکارگیری دستگاه های فرآورش سیار نفت خام (MOT) و تفکیک گر سیار نفت MOS ، ایجاد فضای سبز اطراف تاسیسات، مدیریت پسماند حفاری، بیابان زدایی و دفع پساب های صنعتی ارائه شد.

ایرنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.