مگر خوزستان فرزند ناخواسته است!؟

عصر جنوب: طی چند روز اخیر آلودگی هوای شهر اهواز مردم را نگران کرده و بسیاری از آن ها به دلیل بیماری تنفسی و اشکال در تنفس خود به بیمارستان ها مراجعه کرده اند.

طی یک هفته اخیر هوای آلوده اهواز به خصوص پس از اولین بارش باران مردم را نگران و در نهایت راهی بیمارستان ها کرده است. برخی از مسئولان اعتقادی به آلودگی هوا نداشته و علت مراجعه مردم به درمانگاه ها، اورژانس ها و بیمارستان ها را گرد و غبار و حساسیت افراد می دانند.

اما بعضی از بیمارانی که از تنگی نفس رنج می برند شروع بیماری خود را از بیش از یک هفته پیش اعلام کرده و می گویند با پدیده گرد و غبار وضعیت برای ما بدتر شده و با بارش اولین باران به اوج رسیده است.

آمادگی نسبی برای کنترل بحران وجود دارد

ایرج نظری معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تعداد بیماران مراجعه کننده نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است، اظهار می کند: طی چند روز اخیر ۲۰۰ نفر به علت بیماری تنفسی به بیمارستان های خوزستان مراجعه کردند.

وی اظهار کرد: تعداد بیماران مراجعه کننده بیمارستان در سال گذشته سه هزار نفر بودند. امسال از تعداد ۲۰۰ بیمار، ۷۴ نفر به بخش های اورژانس و سایر افراد نیز به درمانگاه بیمارستان های ابوذر، رازی و امام مراجعه کردند.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: امسال نیز در شرایط مشابه قرار داریم با این تفاوت که آمادگی نسبی برای کنترل بحران انجام شده است. همچنین انجام دقیق مستندات سازی و ثبت دقیق وضعیت بیمارهای تنفسی در مراکز درمانی نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

 

آلودگی خوزستان
ارائه خدمات باید در کشور یکسان باشد

آلبوشوکه عضو شورای شهر اهواز گفت: دولت و مسئولان به استان خوزستان به عنوان فرزند ناتنی نگاه می کنند. مطالبات مردم برای دریافت خدمات به حق است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنگام آلودگی به مراتب کمتر در تهران شیر و ماسک رایگان توزیع شده و آمبولانس های مجهز به کپسول اکسیژن در سطح شهر مستقر می شوند ولی در خوزستان اینگونه نیست افزود: خدا میان بندگان خود تفاوتی نگذاشته و همان امکاناتی که به مردم تهران ارائه می شود باید در اختیار مردم خوزستان نیز قرار بگیرد. اگر ارائه خدمات به تمام شهروندان سراسر کشور به صورت یکسان انجام نشود یا ضعف از مسئولان خوزستان در دریافت این خدمات است و یا اینکه دولت خودش این امکانات را به ما نمی دهد.

امین سواری همراه یکی از بیماران تنفسی مراجعه کننده به بیمارستان امام اهواز گفت: همراه مادرم روز دوشنبه به اورژانس بیمارستان امام مراجعه کردم که با جمع کثیری از بیماران در سالن انتظار مواجه شدیم که اکثر آنها از گرد و غبار موجود در هوای اهواز دچار مشکل تنفسی شده بودند.

وی افزود: حال یکی از بیماران آنقدر وخیم بود که  به علت ناتوانی در نفس کشیدن از حال رفت.

عبدالرحیم کعب عمیر یکی دیگر از بیماران مراجعه کننده به کلینیک دی اهواز اظهار کرد: از روز دوشنبه با گرد و غبار و بارش باران دچار تنگی نفس شدم و روز بعد شدت آن بیشتر می شود که با مراجعه به کلینیک دی تحت درمان قرار گرفتم.

کعب عمیر بیان کرد: از مسئولین انتظار می رود در حداقل کمک خود به شهروندان هزینه های درمان بیماران تنفسی متضرر از شرایط آب و هوایی نامناسب استان را کاهش دهند. من با مشکل تنفسی مواجه شده بودم ولی دکتر داروهای ضد حساسیت را برایم تجویز کرد.

وی افزود: با توجه به حضورم در تهران که هوای آن به مراتب بهتر از اهواز است، شاهد توزیع ماسک و شیر بین شهروندان تهرانی هنگام افزایش آلودگی هوا بودم این در صورتی است که اهواز با داشتن سابقه آلوده ترین شهر جهان و وضعیت های بحرانی مکرر و طوفان های گرد و غبار چنین امکاناتی در اختیار مردم آن قرار نمی گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: گرد و غبار و شرایط بد هوا به قدری بود که پرواز ها کنسل شد. متاسفانه در بعضی از تصمیمات موجود اختلافاتی وجود دارد و نگاه ویژه ای به مرکز می شود.

۸۱۳۴۷۵۶۷-۶۰۱۰۸۷۲
مسئولان شرایط حساس را بازگو کنند

سید شریف حسینی عنوان کرد: با وجود تذکرات کتبی و شفاهی پس از گرد و غبار و باران های اسیدی سال گذشته که حدود ۲۱ هزار نفر را به بیمارستان ها کشاند، حتی شاهد حضور یک وزیر برای رسیدگی و بررسی اوضاع در خوزستان نبودیم اما وقتی همین اتفاق با کمترین شدت در تهران رخ می دهد تمامی مسئولان و دستگاه ها برای حل آن بسیج می شوند.

وی ادامه داد: از مسئولان استان انتظار داریم شرایط حساس را بازگو کنند و آن را ساده مطرح نکنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: ما باید برنامه ریزی این کار را داشته باشیم و مسئولان استان باید در زمان رخداد چنین مساله ای باید برای کمک به شهروندان شیر و ماسک رایگان بین آنها توزیع کنند نه از تهران بفرستند.

حسینی خاطرنشان کرد: بحث حمایتی بهداشتی و درمانی باید توسط مرکز بهداشت و علوم پزشکی و بیمارستان ها انجام شود و با هماهنگی دولت و نمایندگان اعتبارات را برای این امر جذب کرد و در شرایط حساس به استان خوزستان اختصاص داد.

وی افزود: باید سهم خوزستان از بخش حوادث بیشتر شودهمانگونه که در استان مازندران سیل به وقوع پیوسته و آنها هم باید استفاده کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس عنوان کرد: با تدابیری که استاندار می تواند بیاندیشد امکان حل موضوع های اینچنینی وجود دارد.

در استان خوزستان شرکت هایی چون نفت، ملی حفاری، مناطق نفت خیز جنوب، فولاد، لوله سازی اهواز، پتروشیمی، شهرک های صنعتی، الکل سازی رازی و صنعت نیشکر در حال فعالیت هستند. این شرکت ها با توانایی خود حداقل این امکان را داشتند که در روزهای حاد و بحرانی به کمک مردم خوزستان آمده و در استقرار آمبولانس های بیشتر مجهز به کپسول اکسیژن، توزیع رایگان ماسک و شیر همکاری لازم را با مسئولان ذیربط داشته باشند.

———————————————————
گزارش: کوثر کریمی – مهر

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.