تنها مرکز تحقیقات یائسگی کشور در خوزستان

عصر جنوب: رئیس مرکز تحقیقات یائسگی خوزستان گفت: ‌مراکز تحقیقاتی فعال ویژه زنان در سن یائسگی، هم‌اکنون در کشور وجود ندارند، و مرکز یائسگی خوزستان تنها مرکزی است که به‌طور رسمی به پژوهش در این حوزه می‌پردازد.

دکتر پروین عابدی با اشاره به‌ضرورت وجود مراکز تحقیقات یائسگی زنان، تصریح کرد: زنان در دوران یائسگی  به علت تغییرات فیزیولوژیک دستخوش معضلات روحی و جسمی متعددی می‌گردند، که این تغییرات، زندگی آن‌ها را با مشکلات جدی مواجهه می‌کند. نگاهی گذرا به این مشکلات زنان،‌ ضرورت وجود مرکزی تحقیقاتی جهت اتخاذ شیوه‌های درمانی مؤثر در دوران یائسگی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

عابدی اظهار کرد:‌ بر همین اساس و با توجه به نیاز زنان استان، حدود ۲سال پیش‌بر آن شدیم ‌تا مرکز تحقیقات یائسگی را ایجاد کنیم. پس از گذشت مدتی مجوز اولیه برای شکل‌گیری مرکز اخذ شد و هم‌اکنون مرکز با چاپ بیش ۱۰ مقاله علمی، منتظر تائید نهایی برای شکل‌گیری کامل خود است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: وظیفه مراکز تحقیقاتی رصد مشکلات جامعه، انجام پژوهش‌ها و درنهایت چاره‌‌اندیشی جهت رفع این مشکلات است. زنان جامعه هدف این مرکز، زنان گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال هستند که هم‌اکنون این زنان به دلیل عدم آموزش‌های بهداشتی اصولی و صحیح، عدم کنترل وضعیت سلامتی خویش و پیگیری ناقص معضلات جسمی ناچار به تحمل دردهای زیادی شده‌اند؛ ضمن این‌که متأسفانه این گروه از زنان به علت شرایط فرهنگی جامعه، از بیان  مشکلات خود در سن یائسگی شرمگین هستند.

عابدی خاطر نشان کرد: زنان با ورود به سن یائسگی، با مشکلات بسیاری مانند بیماری‌های قلبی‌- عروقی و پوکی استخوان مواجه می‌شوند. این در حالی است که باوجود شکل‌گیری مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه یائسگی می‌توان طرح‌های پژوهشی با در نظر گرفتن مشکلات منطقه‌ای، برای بانوان تعریف‌ کرد و  تصمیمات اصولی در حذف معضلات زنان در این زمینه اتخاذ گردد.

وی تأکید کرد: برای ارائه خدمات و پژوهش در مرکز تحقیقات یائسگی، اعضای هیئت علمی پرستاری، مامایی، زنان و  روان‌پزشکان، روانشناسان و اورولوژیست‌ها فعالیت خواهند کرد.

رئیس مرکز تحقیقات یائسگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در ادامه آینده مرکز را بسیار خوب پیش‌بینی کرد و افزود: با شکل‌گیری مرکز تحقیقات یائسگی در استان می‌توان از نتایج پژوهش‌ها در بهبود وضعیت سلامت زنان بهره برد؛ همچنین پس از شکل‌گیری کامل مرکز، انتشار مجله علمی و  شکل‌گیری انجمن یائسگی از دیگر اقدامات  علمی است، که انجام می‌شود.

وی در پایان طولانی بودن روند اداری را در ایران یکی از معضلات شکل‌گیری مراکز تحقیقاتی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه به علت طولانی بودن روند اداری جهت تائید نهایی مرکز، فعالیت مرکز با مشکل مواجه شده است.با توجه به این‌که مشکلات ناشی از یائسگی می‌تواند پایه‌های زندگی زنان را مختل کند، امیدواریم با شکل‌گیری نهایی این مرکز تحقیقاتی بتوانیم در کاهش معضلات خانوادگی اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.