صنایع پتروشیمی نقشی در توسعه استان ندارند

عصر جنوب: حسن زاده: صدور بخشنامه خرید تولیدات استانی توسط استاندار خوزستان موجب شد به این نکته بیشتر توجه شود که علیرغم این‌که استان از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری همیشه در رتبه‌های بالای کشوری بوده، ولی متأسفانه شاهد وضعیت مناسبی از نظر اشتغال نیستیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در جلسه‌ای که به منظور تبادل‌نظر در خصوص نحوه اجرای بخش‌نامه خرید تولیدات داخلی استان و با حضور مشاور استاندار، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل سازمان امور اقتصادی و دارایی و اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، کارشناسان حوزه صنعت، مدیران و مسئولان واحدهای پتروشیمی استان در محل سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان برگزار شد، گفت: صدور بخشنامه خرید تولیدات استانی توسط استاندار خوزستان موجب شد به این نکته بیشتر توجه شود که علیرغم این‌که استان از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری همیشه در رتبه‌های بالای کشوری بوده، ولی متأسفانه شاهد وضعیت مناسبی از نظر اشتغال نیستیم.

سیدنورالله حسن‌زاده اظهارکرد: این در حالی است که در استان ما صنایع بزرگ با سرانه اشتغال مناسب در حال فعالیت هستند که از جمله آن‌ها صنایع پتروشیمی است که با حجم سرمایه‌گذاری عظیم و سرانه اشتغال زیاد و همچنین درآمدهای سرشار، تاکنون نسبت به ایفای نقش خود در راستای توسعه استان انتظارات را برآورده نکرده‌اند.

وی افزود: انتظار است این شرکت‌ها نسبت به ایفای نقش اجتماعی و اقتصادی خود در استان خصوصاً تمرکز گردش مالی، تأمین نیازها از استان، توجه به اشتغال بومی، اقدام جدی نمایند.

در ادامه این جلسه مشاور استاندار خوزستان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیرکل سازمان امور اقتصادی و دارایی استان ضمن تأکید بر اجرای دقیق و همه جانبه بخشنامه صادره توسط استاندار خوزستان، از مسئولین و مدیران شرکت‌های پتروشیمی خواستند که نسبت به ایفای نقش مهم خود در توسعه استان اهتمام و توجه بیشتری به‌عمل آورده و همکاری و هماهنگی بیشتری با دستگاه‌های اجرایی استان و تشکل‌های تخصصی صنعتی داشته باشند.

همچنین مسئولین واحدهای پتروشیمی حاضر در این جلسه ضمن ارایه گزارش اقدامات به‌عمل آمده در خصوص گردش مالی و تأمین نیازها از محل تولیدات استان، اعلام آمادگی کردند در زمینه خرید تولیدات داخلی استان اقدام لازم صورت گیرد، مشروط به این‌که کیفیت، قیمت و استانداردهای موردنظر توسط واحدهای داخلی رعایت و واحدهای تولیدی استان نیز نسبت به فعال‌سازی سازمان‌های فروش و بازاریابی خود اهتمام لازم را به‌عمل آورند.

در ادامه این جلسه جهت اجرای دقیق‌تر بخشنامه خرید کالا و خدمات تصمیماتی اتخاذ و عنوان شد با توجه به ضرورت شناسایی و احصای نیازهای واحدهای پتروشیمی و برنامه‌ریزی جهت تولید این نیازها در استان و شناسایی پتانسیل‌های تولیدی مقرر شد انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی با همکاری واحدهای پتروشیمی و سایر دستگاه‌های ذیربط موضوع برگزاری نمایشگاه در محل منطقه ویژه اقتصادی یا یکی از واحدهای پتروشیمی را بررسی و در این خصوص اقدام کنند. همچنین با توجه به اقدامات قابل توجه واحدهای پتروشیمی در تامین نیازهای خود از محل تولیدات استانی و حجم گردش مالی اعلام شده، مقرر شد در راستای ارزیابی دقیق اقدامات مرتبط با اجرای بخشنامه، واحدهای پتروشیمی در اسرع وقت نسبت به تکمیل و ارسال فرمت مورد نظر به سازمان امور ا قتصادی و دارایی استان اقدام نمایند.

از سوی دیگر با توجه به این‌که حجم زیادی از نیازهای عمومی و تخصصی واحدهای پتروشیمی در استان تولید می‌شود، در این جلسه عنوان شد که واحدهای پتروشیمی نسبت به افزایش خرید تولیدات داخلی استان، خصوصاً نیازهای تخصصی و خدماتی اقدام و همکاری کنند.

واحدهای پتروشیمی استان در راستای معرفی توانمندی‌های تولیدی و خدماتی استان در نمایشگاهی که به همین منظور از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه در محل نمایشگاه بین اللملی خوزستان برگزار می‌شود. شرکت و حضور فعال داشته باشند. همچنین ضمن تاکید بر اجرای دقیق قوانین جاری کشور، خصوصاً قانون مناقصات مقرر شد از ظرفیت‌های قانونی موجود در راستای حضور موثر واحدهای استانی در رقابت‌های اقتصادی استفاده بهینه شود و به همین منظور در این جلسه عنوان شد تا شرایط شرکت در مناقصات با توجه به اختیارات موجود به نحوی باشد تا واحدهای استانی دارای کیفیت و قیمت مناسب امتیازهای لازم را جهت رقابت با واحدهای غیربومی کسب کنند.

در پایان این جلسه نیز عنوان شد جهت تسهیل دسترسی به تامین اطلاعات مورد نیاز واحدهای کارپردازی و تامین کالا، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به درج اطلاعات واحدهای تولیدی در وب سایت سازمان به نشانی khz.mimt.gov.ir www. نموده است و مسئولین مالی و کارپردازی می‌توانند به این سایت مراجعه و از توان تولیدی استان مطلع و نیازهای خود را تامین نمایند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.