کارون؛ بزرگترین رودخانه فاضلابی کشور

عصر جنوب: عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به چالش‌های زیست محیطی که رودخانه کارون را تهدید می‌کند، گفت: رودخانه کارون که زمانی نماد سرزندگی و نشاط خوزستان بود امروز روزگار ناخوشی دارد و بنابر تحقیقات انجام شده بیش از ۶۵ درصد آب این رودخانه به فاضلاب شهری و صنعتی تبدیل شده است.

 

حدیده معبودی گفت: رودخانه کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است که با طول ۹۵۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رود ایران نیز محسوب می‌شود و پس از سرچشمه اصلی و عبور از مناطق کوهستانی در منطقه گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود. کارون از سرچشمه تا حدود مسجدسلیمان رودخانه‌ای سرد و زلال است اما با ورود به جلگه خوزستان به‌علت سرریز شدن فاضلاب شهرهای مختلف استان، به رودخانه بزرگ فاضلاب مبدل می‌شود.

 

وی اظهار کرد: ورود فاضلاب‌های صنعتی و کشاورزی سبب آلودگی آن با عناصر سمی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه شده است که با ورود به ساختار میکروارگانیسم‌های موجود در آب مانند جلبک‌ها و گیاهان آبزی در طول زنجیره غذایی، وارد بدن آبزیان موجود در رودخانه شامل انواع سخت‌پوستان و ماهی‌ها می‌شود که علاوه بر ایجاد مسومیت‌های حاد و مزمن برای این موجودات در اثر مصرف اقشار مردم، وارد بدن کودکان و بزرگسالان شده و در بلندمدت عوارض بالینی متعددی را ایجاد می‌کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ادامه داد: از سوی دیگر سدسازی‌های متعدد در مسیر کارون و برداشت آب از سرچشمه‌های آن و بروز پدیده گرمایشی زمین و افزایش مصارف کشاورزی، صنعتی و خانگی موجب کاهش دبی این رودخانه و افزایش شوری آن شده است؛ لذا ضمن افزایش مشکلات تأمین آب شهرهای مختلف از این رودخانه که نهایتا با طعم شور و نه‌چندان قابل شرب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، افزایش آلودگی آب رودخانه کارون و تغییرات شدید فیزیکی و شیمیایی آن، تأثیر منفی از لحاظ کمی و کیفی بر عملکرد محصولات باغات و مزارع استان در سال‌های اخیر داشته است.

 

معبودی گفت: تالاب شادگان که آب آن از رودخانه‌های جراحی و کارون تأمین می‌شود به دلیل تخلیه پساب آلوده و شور مزارع نیشکر، پرورش ماهی، صنایع فولاد، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت واحدهای پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی شده و در این در حالی است که این تالاب زیستگاه بیش از ۳۰ درصد از پرندگان، ۲۵ درصد از پستانداران و ۴۵ درصد از ماهیان کشور است و دارای تنوع گونه‌ای بالایی از جمعیت‌های گیاهی و جانوری است که به سبب جریانات ورودی آلوده رودخانه کارون، آسیب زیادی متحمل شده و در حال حاضر اثرات زیان‌باری بر تنوع زیستی با اهمیت جهانی و محلی وارد شده است.

 

معبودی خاطرنشان‌کرد: در این شرایط لازم است در گام نخست با جلوگیری از کاهش دبی آب، چه به‌وسیله سدسازی و چه با انتقال غیرکارشناسی آب به مناطق دیگر، از افزایش غلظت عناصر مضر جلوگیری شود و در گام بعدی با بهبود روش‌های مصارف خانگی اعم از شهری و روستایی و تصفیه پساب کارخانجات و کشاورزی، علاوه بر پاکسازی رودخانه کارون، نسبت به احیا و حفظ تالاب شادگان اقدام شود.

 

کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر” ۶ لغایت ۸ اسفندماه ۹۳ در اهواز برگزار می‌شود.

 

ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.