نمایندگان خوزستان از مصوبه تردد خودروهای اروندی در استان حمایت کردند

عصر جنوب: تعدادی از نمایندگان خوزستان حمایت خود از مصوبه استاندار به عنوان رئیس شورای تامین استان، مبنی بر اجازه تردد خودروهای پلاک اروند در کل خوزستان را اعلام کردند.

یکم شهریور امسال همزمان با آغاز هفته دولت، استاندار خوزستان خبر آزاد شدن تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان را اعلام کرد و گفت که دولت قصد داشت در این هفته یک هدیه ارزشمند به مردم استان اهدا کند و در این راستا تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرهای استان آزاد اعلام شد.

براساس مصوبات پیشین تردد خودروهای پلاک اروند تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری مجاز بود.

طبق اظهار نظر استاندار خوزستان، منطقه آزاد اروند متعلق به کل خوزستان است و مزایای آن باید به تمام شهروندان خوزستانی برسد اما معاون اول رییس جمهور در یکی از جلسات هیات دولت اعلام کرد که دولت مصوبه‌ای تحت عنوان ممنوعیت واردات خودروهای با موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی را تصویب کرده است. پس از آن نیز وزیر صنعت و معدن از ممنوعیت تردد خودروهای پلاک اروند در کل خوزستان خبر داد و حد مجاز را تا مرکز استان اعلام کرد که این مساله توضیح واکنش استاندار خوزستان در برنامه پایش شبکه یک سیما را به‌دنبال داشت.

مقتدایی در این برنامه گفت که تردد خودروهای پلاک اروند در استان آزاد است و هیچ منع قانونی ندارد.

در این‌خصوص تعدادی از نمایندگان خوزستان ضمن حمایت از این تصمیم استاندار، بر لزوم تردد خودروهای پلاک اروند در کل خوزستان تاکید کردند.

با نظر استاندار موافقیم و از وی حمایت می‌کنیم

حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام خمینی(ره)، اظهارکرد: من و تمام نمایندگان استان خوزستان از استاندار و تصمیم به حق ایشان در رابطه با تردد آزاد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان رسما و قطعا حمایت می‌کنیم.

وی ضمن تایید تصمیم استاندار خوزستان مبنی بر تردد آزاد خودروهای اروندی در سراسر استان، افزود: این حق مردم استان ما است که با وجود مشکلات و نبود امکانات در خوزستان دست کم از پاداش‌های این‌چنینی بهره ببرند.

آقاجری گفت: با توجه به شرایط بد و آلودگی آب و هوای استان خوزستان انتظار می‌رود که دولت از تصمیم استاندار حمایت کند نه این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت مردم را از حق خود محروم کند.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان همچنین با تاکید بر حمایت همه جانبه نمایندگان و مردم خوزستان از عبدالحسن مقتدایی، استاندارخوزستان، خاطرنشان‌کرد: پیش از این طی نامه‌ای از دولت تقاضای همکاری در این زمینه را داشتیم و اکنون نیز تمام نمایندگان استان درخواست خود مبنی بر عدم لغو دستور استاندار را مجددا عنوان می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه هر ۱۸ نماینده استان خوزستان عنوان‌کرد: نسبت به آنچه که از نظرمان صحیح است اقدام می‌کنیم و دولت نیز باید از مردم خوزستان و استاندار حمایت کند.

تصمیم استاندار در رابطه با خودروهای پلاک اروند به نفع استان است

سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس نیز در رابطه با مخالفت وزیر صنعت، معدن و تجارت با تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان گفت: آقای استاندار به عنوان متولی منطقه آزاد از اختیارات ویژه‌ای برخوردار است و اقدامات ایشان کاملا قانونی و به نفع کل مجموعه استان بوده است.

نماینده مردم شوش افزود: ما نمایندگان موافق خدمت به مردمی هستیم که مشکلات بسیاری را تحمل کرده و می‌کنند و این اقدام مقتدایی به‌عنوان پاداشی در مقابل این صبر و تحمل مردم عزیز خوزستان است؛ بنابراین، در این راستا هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم تا به خواسته به‌حق خود برسند.

وی تصریح‌کرد: این دستور یک شبه و بدون تدبیر اتخاذ نشده و قطعا با تفکر و کارشناسی دقیق صورت گرفته است و دلیلی برای عقب‌نشینی وجود ندارد، چرا که همه چیز کاملا قانونی بوده است.

نماینده شوش ادامه‌داد: این مسئله را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از خودروهایی با کیفیت بهتر و نیز مصرف سوخت کمتر در ناوگان عمومی، تاکسی‌های درون و برون شهری اشاره کرد.

نوری با اشاره به این‌که درخواست تردد خودروهای پلاک اروند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری مناطق آزاد از سوی نمایندگان مجلس خوزستان در اختیار استاندار قرار گرفته بود، افزود: عالی‌ترین مقام دولتی در استان این اختیار را دارد که با توجه به مشکلات گوناگون استان جهت رفاه مردم اقداماتی را در حیطه اختیارات خود انجام دهد.

وی ضمن بیان این‌که تمام نمایندگان از استاندار حمایت می‌کنند، عنوان‌کرد: استاندار نماینده دولت در استان است و این‌گونه نیست که یک شبه تصمیمی گرفته و فردای آن شب اجرا شود، بلکه در این زمینه قبلا رایزنی‌های لازم با مجموعه دولت، وزارت صنعت و معدن و تجارت و سایر ارگان‌های زیربط صورت گرفته است.

نماینده مردم شوش ادامه‌داد: مردم به دولت و دولتمردان اعتماد دارند و بازیچه نیستند که امروز تصمیمی گرفته شود که قطعا کارشناسانه بوده است و روز بعد آن را لغو کنند.

نوری گفت: پیرو این مساله اخیرا تذکری از سوی کل نمایندگان استان خوزستان به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شد که در آن ضمن توضیحاتی در رابطه با شرایط خاص استان، این اقدام را حق مسلم مردم استان خود دانستیم که به هیچ عنوان نباید لغو شود.

وی در پایان ضمن حمایت از تصمیم استاندار خوزستان ابراز کرد: این‌گونه اقدامات حداقل کاری است که برای جلب رضایت مردم محروم استان می‌توان انجام داد و از آنجایی‌که دولت آقای روحانی از منطقه آزاد حمایت کرده است، بنابراین حمایت سایرین الزامیست.

وزیر صنعت یک طرفه به قاضی نرود

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد سادات‌ابراهیمی، نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با بیان حمایت صددرصد و بدون تردید نمایندگان استان خوزستان از استاندار و تصمیم وی در رابطه با تردد آزاد خودروهای پلاک اروند در استان، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌جای این‌که به فکر رونق اقتصادی استان باشد و شرایط را ارزیابی نماید و سپس اظهار نظر کند، یک طرفه به قاضی رفته است.

وی در ادامه افزود: تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان مصوبه هیئت دولت است و از نظر شرح وظایفی در صلاحیت آقای نعمت زاده نیست که بخواهند این موضوع را خدشه‌دار کنند.

سادات‌ابراهیمی عنوان‌کرد: شرایط خاص استان خوزستان از جمله بدی آب و هوا، مهاجرت از درون استان به خارج از آن و بیکاری، همگی باعث شده است که دولت به این نتیجه برسد که باید جهت حفظ نیروهای توانمند درون استانی یک سری مزایا به این استان داده شود و از آنجایی‌که اقتصاد کشور به اقتصاد استان خوزستان گره خورده است، حضور این نیروهای کارآمد منجر به سوددهی نه‌تنها به استان بلکه به کل کشور می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند ضمن اشاره به این‌که وزیر صنعت در حق مردم خوزستان اجحاف کرده است، تصریح‌کرد: ایشان بدون توجه به جوانب این تصمیم و بدون دقت به این‌که فلسفه این مجوز چه بوده است اظهارنظر کرده است؛ کما این‌که بهتر است اگر بحث نظردهی در میان باشد در مورد شرکت‌های خودروساز داخلی صورت بگیرد که با عرضه خودروهایی با کیفیت پایین و قیمت بالا، هزینه‌های مالی و جانی بسیاری را به مردم تحمیل کرده‌اند.

وی با اعتقاد بر این‌که باید همه نمایندگان و مردم استان از تصمیم شجاعانه استاندار حمایت کنند، افزود: در حال حاضر صنعت کشور زیر سوال است و باید برای آن تدبیری اندیشید. اگر خودروسازان داخلی توان رقابت را دارند، بیایند رقابت کنند اما تنها زمانی این‌گونه بحث‌ها مطرح می‌شود که توان رقابت وجود نداشته باشد و این تلنگری است برای صنعت خودروی ما تا تمام تلاش خود را جهت پیشرفت و همپایی به کار گیرند.

سادات‌ابراهیمی گفت: این قضیه در استان خوزستان سبب شده است که سایر خودروهای ایرانی افت قیمت پیدا کنند و این موضوع گرچه در کوتاه‌مدت به صنعت کشور فشار وارد می‌کند اما در درازمدت می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد؛ چراکه خودروسازان مجبور می‌شوند خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر تولید و عرضه کنند؛ بنابراین وزیر صنعت بهتر است با اصلاح این شرکت‌ها به صنعت و همچنین مردم و اقتصاد کشور کمک کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند ضمن اعلام آمادگی جهت هرگونه حمایت از استاندار خوزستان، عنوان کرد: شرایط استان این حق را به ما می‌دهد که نسبت به سایر استان‌ها تفاوتی قائل شویم و از آنجایی‌که دولت جدید بر انجام کارشناسانه امور تاکید و توجه خاصی دارد بنابراین، بسیار بعید است که تصمیمی بدون تفکر اجرا شده باشد.

وی افزود: قرار نیست این دولت همچون دولت گذشته متزلزل باشد و در آن تصمیمات شتاب‌زده گرفته شود. این تصمیم بسیار درست و بجاست و اعتقاد ما بر این است که دولت تدبیر و امید تصمیماتش بر اساس نیاز مردم و با توجه به شرایط زمانی و مکانی اتخاذ می شود و اینگونه نیست که امروز عجولانه تصمیمی گرفته و فردا لغو شود و با شناختی که از رئیس جمهور محترم داریم اطمینان داریم که بر سر حرف خود خواهند ایستاد.

سادات‌ابراهیمی در پایان با اشاره به این‌که یک مصاحبه دلیلی بر مجوز یا عدم جواز نیست، اظهارکرد: این تنها یک اظهارنظر است و چون به‌صورت عام ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کردند این نگرانی‌ها ایجاد شده است که استان ما را نیز دربر گیرد و اگر نظری می‌دهیم برای این است که خودروسازان، وزیر را در مسیر غیرقابل‌برگشت قرار ندهند.

ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.