هشدار اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در خصوص خرید مرغ زنده و به خطر افتادن سلامت افراد جامعه

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  به گزارش عصرجنوب؛در حال حاضر تعداد قابل توجهی مرغداری در استان مشغول پرورش مرغ به روش بهداشتی بوده و مرغ های تولیدی خود را در پایان دوره پرورش، به منظور کشتار به کشتارگاه های طیور منتقل می کنند و در کشتارگاه ها مرغ ها تحت نظارت، ناظرین شرعی و بهداشتی دامپزشکی به روش اسلامی و شرعی طبق موازین و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی در راستای تولید محصول سالم و حلال ذبح می شوند.
با توجه به نظارت های صورت گرفته توسط کارشناسان بهداشتی دامپزشکی فقط محصولات سالم و بهداشتی به مصرف کننده می رسند، همچنین مرغ های تولیدی در کشتارگاه های صنعتی طیور به صورت گرم (کشتار روز) و بسته بندی شده و دارای تاریخ مصرف و انقضا و درج قیمت در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد . متأسفانه افرادی بر خلاف قانون و مقررات و بشکل کاملا غیر بهداشتی و در شرایط محیطی بسیار آلوده ، اقدام به عرضه مرغ به شکل زنده و ذبح آن در سطح معابر عمومی، مغازه ها و یا منازل می کنند.

شایان ذکر است افراد مذکور به منظور تأمین منافع خود از طریق عرضه مرغ زنده با به خاطرانداختن سلامت عمومی جامعه، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی فراوانی را برای جامعه به بار می آورند.

عرضه مرغ به شکل زنده و ذبح آن در اماکن عمومی و منازل خطراتی مانند انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام از طریق پرنده زنده، لاشه، خون، پر’ و فضولات مرغ را بدنبال دارد که باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی، تجمع حشرات و حیوانات موذی، رشد آلودگی های ثانویه در لاشه و بقایای به جا مانده از ذبح مرغ و احتمال انتقال آلودگی های مختلف را دربردارد.

در همین راستا به تمامی شهروندان عزیز توصیه می گردد برای حفظ سلامتی و بهداشت خود و خانواده و همچنین در راستای کمک به بهداشت محیط زیست و هم نوعان خود از خرید مرغ زنده خودداری کنند و گوشت مرغ مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر و مجاز و بصورت بسته بندی شده با درج تاریخ تولید انقضا و قیمت تهیه کنند .

اداره کل دامپزشکی خوزستان با تمام واحدها و افرادی که مبادرت به عرضه و فروش مرغ زنده نمایند و بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازند برخورد قانونی بعمل می آورد .

مطالب پیشنهادی