توصیه های اداره کل دامپزشکی خوزستان در خصوص کنترل و پیشگیری بیماری تب برفکی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان خطر شیوع تب برفکی در استان را محتمل خواند و در این زمینه توصیه‌هایی را به دامداران ارائه کرد.
دکتر مصطفی کنار کوهی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ واکسیناسیون دام‌ها در بین دامداران، افزود: واکسن تب برفکی در گذشته به طور رایگان توزیع می‌شد اما امروزه با توجه به سیاست‌های کلان ملی واکسن رایگان ارائه نمی‌شود و این امر باعث شده تا تهیه و مصرف آن کم‌تر مورد استقبال دامداران و روستاییان واقع شود.
وی با اشاره به قیمت واکسن بیماری تب برفکی، گفت: دامداران می‌توانند با واکسیناسیون دام‌های خود با هزینه ای ناچیز نسبت به خطر افتادن سرمایه اصلی خود که دارای اهمیت و ارزش بالایی است از آن صیانت کنند.
کنار کوهی در مورد علائم دام در تب برفکی خاطرنشان کرد: کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام از جمله این علائم است.
وی اظهار داشت: تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداری ها نیز با رعایت نکاتی می توانند از شیوع این بیماری پیشگیری نمایند.
کنار کوهی افزود: دامداران ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی سراسر استان نسبت به رعایت موازین بهداشتی- قرنطینه ای به شرح ذیل اقدام کنند.
موازین بهداشتی- قرنطینه ای برای جلوگیری از بیماری تب برفکی:
۱-یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است، لذا از تردد و جابجایی غیرضروری دام‌های آلوده و بیمار خودداری کرده و آنها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری کنید.
۲-به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابجایی دام‌های تلف شده و ارسال آن‌ها به کلینیک‌ها و ادارات دامپزشکی اکیدا خودداری شود و در صورت وجود تلفات مراتب را به اطلاع نزدیکت‌رین اداره دامپزشکی برسانند.
۳-افرادی که با دام آلوده در تماس بوده‌اند از سرکشی به واحدهای دامداری غیر درگیر تا مدت حداقل ۴۸ ساعت خودداری کنند، بدیهی است که عامل بیماری از طریق افراد قابل جابجایی است.
۴-نسبت به فعال نمودن حوضچه‌های ضد عفونی واحد دامداری اقدام شود ضمن اینکه ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج، بویژه در دامداری‌های درگیر الزامی است.
۵-نسبت به ضدعفونی بستر و مکان نگهداری دام‌های آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب (با راهنمایی و هماهنگی اکیپ‌های دامپزشکی) اقدام شود.
۶-دام‌های تلف شده از بیماری قرار نگیرد و آنها را در اسرع وقت و در مکان دور از سایر دام‌های گله به صورت مناسب و بهداشتی دفن کنند.
۷-در صورت بروز تلفات در گله، ضمن اعلام سریع موارد بیماری به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی منطقه، همکاری و مساعدت لازم را برای انجام واکسیناسیون در واحد با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.
۸-کنترل تب برفکی و محدود نمودن بیماری جز با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر مقدور نیست به همین دلیل، اداره کل دامپزشکی خوزستان خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آن‌ها در برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه است.

وی گفت: این اداره کل ازکلیه دامداران تقاضا نموده است ضمن همکاری با دامپزشکی ، هرگونه وقوع بیماری را سریعآ به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و بخش های مربوطه گزارش نمایند.

مطالب پیشنهادی