ریزگرد یا درد بی درمان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: اگر در سال های گذشته ریزگردها محدود به اهواز و چند شهر اطراف آن می شد اما در یکی دو سال اخیر تقریبا اکثر استان های کشور یک بار میزبان این مهمان ناخوانده شده اند.
گرد و غبار یا ریزگرد توده ای از ذرات ریز غبار و گاه دود و خاک است که در جو پخش شده و دید افق را چند کیلومتر محدود می کند و برای بیماران تنفسی ـ کودکان ـ سالخوردگان و زنان باردار بسیار مضر و خطرناک است.
در گذشته آلودگی هوا حول توسعه شهرنشینی و بیشتر آلودگی صنعتی و شهری را شامل می شد و مختص شهرهای بزرگی چون تهران و چند شهر دیگر بود که علت اصلی آن توسعه صنایع و افزایش وسایل حمل و نقل و … بود. اما امروزه و در طی چند سال گذشته هر وقت کلمه آلودگی به گوش مردم خوزستان می رسداز آن ریزگرد و گرد و غبار به ذهن متبادر می شود .
منشأ ریزگردها و کانون اصلی آن کشورهایی مانند عربستان، سوریه و عراق هستند که به دلایلی بر همگان روشن است. رفع معضل ریزگردها در کوتاه مدتقابل وصول نیست. بنابر دلایلی که ذکر می شود :
اولا روابط ایران و عربستان بعد از ماجرای سفارت عربستان و کشته شدن حجاج متشنج شده است و امکان همکاری بین دو کشور بسیار سخت شده است.
ثانیا کشور سوریه و عراق در طی چندین سال گشته درگیر جنگ داخلی و آشوب و تنش های داخلی شده اند و امکان همکاری در این زمینه وجود ندارد.
تقریبا حل مشکل ریزگردها از دست دولت خارج است . ولی دولت می تواند با کارهای کوتاه مدت را در این زمینه انجام دهد. مثل رایگان کردن بهداشت و درمان ـ بکار گرفتن دستگاه های تهویه در مکان های عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی و … به هرحال حق نفس کشیدن کمترین حق ساکنان این دیار است .
بهترین کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که صادقانه مسائل و مشکلات را با مردم در میان بگذارد که اعتماد اجتماعی خدشه دار نشود.

به قلم مرتضی حمداوی

مطالب پیشنهادی