توصیه های مهم بهداشتی برای پیاده روی اربعین حسینی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین گفت: با توجه به تراکم جمعیت در اربعین، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ ها و میکروب ‌ها موثر خواهد بود، بر این اساس بهتر است تا زائران به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته و روزانه یک ماسک را استفاده کنند.

 در آستانه اربعین حسینی موج زائران و مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سوی کربلا روانه می شوند تا به پابوسی سرور و سالار شهیدان بروند.

میلیون ها نفر از سراسر دنیا نیز در پیاده روی اربعین حسینی حضور می یابند و از مسیرهای گوناگون خود را به قبله عشق و عاشقی کربلای معلی می رسانند تا حضرت ارباب را زیارت کنند.

با توجه به مسیر طولانی و پیاده روی ده ها کیلومتری رعایت نکات بهداشتی برای زائران عزیز در اربعین حسینی ضرورت دارد تا سلامتی آنها دچار مشکل نشود.

استفاده روزانه از یک ماسک

در آستانه فرا رسیدن مراسم بزرگ اربعین حسینی به سراغ دکتر مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین رفتیم تا توصیه هایی برای زوار داشته باشد.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزار علم و فناوری اظهار کرد: مسافرت به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و منابع غذایی از منابع گوناگون، کاهش مقاومت بدن را به همراه دارد، به همین دلیل عوامل خطرآفرین بیش از معمول انسان ها را با خطر مواجه می کند بنابراین رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر و پیاده روی اربعین حسینی ضرورت بیشتری دارد و باید حساسیت بیشتری نسبت به آن نشان داد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز عنوان کرد: استان خوزستان با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق میزبان جمعیت زیادی  از زائران عتبات عالیات است که به صورت ویژه  در این ایام از مرز چذابه و مرز شلمچه به زیارت عتبات می روند  که در این راستا لازم است زائرین عزیز با رعایت نکات بهداشتی با حفظ صحت و سلامت این مراسم عبادی خود را به انجام برسانند.

وی در همین ارتباط گفت: با توجه به تراکم جمعیت در اربعین، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ ها و میکروب ‌ها موثر خواهد بود، بر این اساس بهتر است تا زائران به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته و روزانه یک ماسک را استفاده کنند.

زائران صابون در کوله پشتی داشته باشند

شریفی همراه داشتن چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و هر وسیله کمک توانبخشی را برای زائران ضروری دانست و تصریح کرد: زوار گرامی از آب های بسته بندی استفاده کنند و از مصرف آب های غیر بهداشتی خودداری نمایند .

وی با تاکید بر این نکته که زائران عزیز در بین مسیر از گرفتن غذا و نوشیدنی از افراد ناشناس و خارج از مواکب تایید شده خودداری نمایند، خاطرنشان کرد: فاصله زمانی غذای بسته بندی شده تا زمان مصرف نباید بیشتر از ۲ ساعت باشد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با یادآوری این نکته که زوار اربعین از خوردن نوشیدنی های گرم و داغ در ظروف یک بار مصرف غیر استاندارد خودداری نمایند، عنوان کرد: زائران حتماً باید صابون (به صورت مایع دستشویی، یا خمیر صابون که در داروخانه ها وجود دارد) را در کوله ‌پشتی خود قرار دهند و مرتب به شست‌ و شوی دست‌ها اقدام کنند،چرا که شست ‌و شوی دست ‌ها با مایع دستشویی از سرماخوردگی، ابتلا به بیماری ‌های مختلف چون اسهال و استفراغ و … جلوگیری می ‌کند.

وی تاکید کرد: زائرین گرامی در صورت داشتن علائمی همچون تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و گاهی همراه با علائم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ و اسهال است به پایگاه های بهداشتی و آرژانس های بین مسیر مراجعه کنند.

شست و شوی پاها بعد از پیاده روی

شریفی توصیه کرد: زائران گرامی اربعین سرور و سالار شهیدان به تعداد روزهایی که در سفر هستند، جوراب به همراه داشته باشید و هر شب جوراب‌ های خود را از پا خارج و با دقت پاهای خود را شست‌ و‌ شو دهند؛ این کار انرژی بهتری به زائر می‌دهد، همچنین شب ‌ها در محل پاشنه پا از پماد ویتامین «آ د» استفاده کنند و اگر امکان دارد شب پاها را ۲۰ تا ۳۰ سانتی ‌متر بالاتر نگه ‌دارند.

وی اظهار کرد: در مسیر حرکت زائران هوا سرد یا آفتابی خواهد بود بنابراین بهتر است دست و صورت آنها در معرض باد و آفتاب قرار نگیرد و حتما از کرم های ضد آفتاب یا آ.د استفاده کنند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز توصیه هایی نیز به بیمارانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی دارند داشت و بیان کرد: افراد بیش از مقدار مصرف، داروهای خود را همراه داشته باشند و این داروها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آنها را فراموش نکنند. همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشند تا اگر اتفاقی برای داروها افتاد پزشکان بتوانند داروها را تهیه کنند.

وی با بیان توصیه هایی برای افراد دیابتی نیز گفت: کسانی که دچار بیماری دیابت هستند حتما از جوراب سفید استفاده کنند و به طور مرتب از پای خود بازدید به عمل آورند، چرا که عفونت پا در این افراد باعث زمینگیر شدن می شود و زائر از ادامه مسیر باز می ماند.

شریفی در پااین خاطرنشان کرد: زائران بهتر است یک کارت شناسایی درمانی برای خود درست کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.