آلوده‌ترین شهر جهان درگیر آلودگی جدید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دود ناشی از آتش سوزی هورالعظیم آلودگی هوای اهواز را د روز چهارشنبه به حدود هفت برابر حد مجاز افزایش داد.

علیرضا آذریان اظهار داشت: حداکثر غلظت ذرات ریز غبار (غبار با اندازه ۲٫۵ میکرون) در هوای اهواز در ساعت ۸ صبح امروز بوده که به ۲۳۷ میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.
وی افزود: در ساعت ۱۱ میزان غبار ناشی از همین دود ۸۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.
به گفته وی، استاندارد ذرات با اندازه ۲٫۵ میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم برمترمکعب است.
آذریان گفت: بر اساس تجارب به دست آمده در زمان انتشار دود در هوا، شاخص های مرتبط با گازهای سمی بالا نمی رود اما دستگاه های پایش هوا افزایش میزان ذرات با اندازه ۲٫۵ میکرون را نشان می دهد.
اهواز در چند سال گذشته یکی از آلوده ترین شهرهای جهان بوده است. آلودگی صنعتی، و در یک دهه اخیر گرد و غبار مهمترین آلاینده های این کلانشهر بوده و اکنون دود ناشی از هورالعظیم نیز به آن اضافه شده است.
دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در ۲ روز گذشته تا اهواز رسیده است. آتش سوزی این تالاب از اوایل تیر امسال آغاز شده است. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و گاهی تا هشت شهرستان را درگیر می کند، به طوری که در روزهای گذشته علاوه بر دشت آزادگان، هویزه، اهواز، کارون، حمیدیه و باوی، شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در برخی روزها تحت تاثیر این دود قرار گرفت.
رئیس جمهوری اوایل شهریور ماه برای ورود جدی وزارت امور خارجه به مساله آتش سوزی هورالعظیم و مذاکره با کشور عراق دستور ویژه صادر کرده، همچنین شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که هیاتی برای مذاکره با کشور عراق در این رابطه تشکیل شود.
جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز اخیرا در شورای عالی آب گفته بود که ایران آمادگی همکاری با عراق برای خاموش کردن هورالعظیم را دارد.
مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله ۲ بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از ۲۹ تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از ۱۱ تا ۱۵ مرداد متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است اما با این حال مرحله سوم خاموش کردن هور از اواخر مرداد از سرگرفته شد.
هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است.
بیش از ۲ هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم نیز در تابستان امسال دچار آتش سوزی شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.