خروج شستا از بنگاهداری سرعت می‌گیرد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: در راستای تحقق تصمیم نظام و تدبیر وزارت تعاون و تامین اجتماعی
، ضمن تلاش برای رفع برخی موانع ، عملیات واگذاری سهام ۱۰۵ شرکت تابعه تسریع خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، مهندس مرتضی لطفی در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی و دیدار با سید ضیاء هاشمی مدیرعامل این رسانه افزود: برای خروج از بنگاهداری در مرحله اول ۱۰ شرکت را به عرضه عمومی گذاشته ایم تا بتوانیم علاوه بر رفتن به سمت سهامداری، به بخشی از سیاست های دولت برای خروج از بنگاهداری نیز عمل کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین برای اینکه واگذاری این شرکت ها به صورت منطقه ای باشد، با استانداران و اتاقهای بازرگانی استان های مختلف کشور نشست ها و جلسات مختلفی برگزار شده است که تاکنون با ۶ استاندار و فعالان اقتصادی استان های کشور این دیدارها برگزار شده است و حتی برای تنویر افکار عمومی و تعامل دوسویه و پاسخگویی و شفافیت با کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی نیز دیدارهایی داشته ایم.
مدیرعامل شستا گفت :در حال حاضر ۸۰ درصد دارایی شستا در بورس عرضه می شود و اطلاعات ۲۰ درصد باقیمانده هم روی سایت کدال قرار داده شده است و به منظور اطلاع رسانی بیشتر در این زمینه، اطلاعات تمام شرکت های غیربورسی نیز روی سایت کدال قرار گرفته است.
«کدال» یکی از بازار‌های مناسب برای سرمایه گذاری بازار بورس اوراق بهادار است. سرمایه گذاری در این بازار به اطلاعات و همچنین تحلیل‌ها در سطح کلان و خرد نسبت به شرکت‌های ثبت شده در بورس اوراق بهادار دارد.
وی افزود : اگر در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد، هم منافعی از نظر ارتقای کار کیفی متوجه شستا می شود و هم از مباحث حاشیه ای نیز کاسته خواهد شد.
مهندس مرتضی لطفی تصریح کرد: برخلاف بسیاری از نهادهای اقتصادی، در شستا به دلیل اینکه سرمایه مربوط به بیمه شدگان است و ذخایر بین النسلی هستند، مسئولیت و ماموریت ما امانتداری است و با دیگر نهادها تفاوت زیادی دارد. همچنین به لحاظ اینکه از نظر ساختاری زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم، بیشتر در معرض ارزیابی و نظارت قرار داریم و در همه محافل و مجامع بیشتر مورد ارزیابی قرار می گیریم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۷۴ شرکت در شستا وجود دارد که ۳۵ درصد آنها رد دین است و شرکت هایی است که از زمان انقلاب تاسیس شده و در این دوره نیز هیچگونه طرح برای نوسازی و تغییر ساختار آنها صورت نگرفته است. از آنجایی که دولت در پرداخت حق بیمه مشکل داشت، تامین اجتماعی و سهامداران توافق کردند که بخشی از مطالبات را از طریق واگذای شرکت دریافت کنند.
مهندس لطفی ادامه داد: شستا در همه صنایع برتر کشور در قالب ۹ هلدینگ نفت، گاز، انرژی، دارو، سیمان، رایتل، کانی های فلزی، حمل و نقل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی و ساختمان سازی فعالیت دارد. سهم ما از مجموعه تولید این بخش ها از ۲۰ تا ۳۰ درصد است که بیشترین سهم در سیمان با ۳۰ درصد، دارو ۲۴ درصد و نفت، گاز و پتروشیمی متناسب با برخی صنایع متفاوت است.
وی اظهار داشت: به لحاظ ساختاری هیات امنای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی امور صندوق ها است، مسئولان را بنا به پیشنهاد وزیر انتخاب می کند و اکنون در برخی از صنایع بیش از ۵۸ درصد سهم داریم و در برخی شرکت ها فقط سهام داریم.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه شستا سه دهه فعالیت دارد، به علت عدم رقابت با بخش خصوصی اخیرا استراتژی بنگاهداری را با سهامداری تغییر داده است. معتقدیم با توجه به کسب داخلی و اقتضای زمان به لحاظ اقتصادی اگر به سمت سهامداری برویم، ماموریت های اقتصادی را بهتر انجام می دهیم.
وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت؛ یک برنامه پنج ساله تنظیم کرده ایم که طبق آن قرار است ۹ هلدینگ نفت، گاز و انرژی، بانک، آی تی، کانی و فلزی و رایتل، سیمان به پنج هلدینگ تبدیل شود. در صنایعی که در راستای برنامه راهبردی نیست، برنامه ریزی برای فروش انجام شده است و در ۱۱ ماه گذشته سه هلدینگ حذف یا ادغام شده است.
مهندس لطفی ادامه داد: در حال حاضر هلدینگ حمل و نقل در هلدینگ سیمان و کاشی، انرژی در نفت و گاز و هلدینگ «شمص» تامین در رایتل ادغام شده است.
جلب اعتماد مردم به شفافیت و اطلاع رسانی مسئولان بستگی دارد
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: معتقدیم شفافیت در اطلاع رسانی و بیان واقیعت ها، علاوه بر جلب اعتماد مردم می تواند در ایجاد امید در جامعه نقش تاثیرگذاری داشته باشد.سیدضیاء هاشمی در دیدار با مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم در فعالیت های رسانه ای موضوع شفاف سازی و اعتمادسازی است که به عنوان یک مولفه اصلی در حوزه اقتصاد سیاسی کشور تعیین کننده است.

هاشمی ادامه داد: همان گونه که رئیس جمهوری نیز اعلام کرد، فراز و نشیب های اخیر در جامعه فقط علت اقتصادی ندارد بلکه عوامل روانی و سیاسی در آن دخیل است. در واقع اگر اعتماد در جامعه وجود داشته باشد فشارهای سیاسی آن قدر نمی تواند تبعات ایجاد کند.
مدیرعامل ایرنا افزود: شفافیت و اطلاع رسانی برای اعتمادسازی اهمیت اساسی دارد. البته در گذشته تا حدودی ضعف هایی در رابطه بین رسانه ها و مدیریت اقتصادی و صنعتی داشته ایم و داده های باورپذیر و قابل پذیرش به اندازه کافی به مردم منعکس نشده یا به شکل مناسبی منعکس نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نتیجه این نوع برخوردها این شده است که ذهنیت دقیق و درستی نسبت به مسائل کشور در جامعه شکل نگرفته است و یک ذهنیت منفی جای آن را گرفته است. اگر اعتمادسازی و شفافیت باشد مردم نیز می توانند عقلانی تر مسائل و ضعف ها را تحلیل کنند.
مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: امیدواریم به واسطه فعالیت هایی که در عرصه رسانه ای و حتی اقتصادی کشور انجام می شود، امید و نشاط در جامعه ایجاد شود. جامعه به دنبال شنیدن واقعیت ها است و اگر واقعیت منعکس شود اعتماد عمومی مردم نیز جلب می شود و اگر چنین شود همدلی و مشارکت اقتصادی را به همراه خواهد داشت. در حوزه فعالیت های اقتصادی نیز اگر فعالیت ها با اعتماد و شناخت مخاطبان همراه باشد، در این بخش نیز موفق تر عمل می شود.
هاشمی افزود: در فضای رسانه ای فعلی شایعه و خبر هر کدام جذابیت خود را دارند، به عنوان مثال در جریان حادثه نفتکش سانچی که با شایعات زیادی همراه بود، خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه رسمی به محل حادثه خبرنگار اعزام کرد و توانست اخبار دقیق و درستی را ارسال کند که در تنویر افکار عمومی موثر بود.
وی خاطرنشان کرد: البته همیشه بازار شایعه و خبر پررونق است. معتقدیم سلامت حوزه خبر در گرو تعامل و پیوند بین حوزه مدیریت و رسانه ها است. البته ایرنا به عنوان یک خبرگزاری رسمی ضمن اینکه دقت و حساسیت لازم را اعمال می کند، به حوزه های رسمی و دولتی نیز اهتمام خاص دارد و خیلی خوشحالیم که همکاران ما در ایرنا به موفقیت نهادهای اجتماعی و اقتصادی کشور کمک کنند.
وی با بیان اینکه ایرنا با ۹ زبان رسمی فعالیت دارد، افزود: ظرفیت های خوبی در ایرنا وجود دارد به طوری که در چند ماه گذشته نیز در بخش های توسعه ای اقدامات خوبی صورت گرفته است، روی حوزه آموزش تمرکز شد، گروه دانشگاه نیز به گروه های چندگانه ایرنا اضافه شد و در حوزه اخبار خارجی نیز برنامه هایی در دستور کار قرار دارد.
هاشمی مستندسازی و تصویرسازی را به عنوان یک ظرفیت جدید در ایرنا معرفی کرد و گفت: باید از این امکانات بیشتر استفاده شود. چون معتقدیم فقط نباید هوش و ذهن مخاطب درگیر باشد بلکه باید چشم و احساس مخاطب نیز با تصویرسازی درگیر شود، این کار می تواند علاوه بر موفقیت رسانه ای در میزان موفقیت اقتصادی و مدیریتی هم موثر باشد. و در دنیا از این ظرفیت به خوبی استفاده می شود.
وی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی دقت لازم را در انتشار و انعکاس اخبار دارد. چون معتقدیم اعتبار ایرنا به همین دقت و صحت بستگی دارد و این صداقت و دقت عمل است که به اعتبار و جلب اعتماد بیشتر مردم به رسانه ها منجر می شود.
مرتضی لطفی پس از حضور در ایرنا و بازدید از بخش های مختلف این خبرگزاری از جمله گروه اخبار صوتی و تصویری و اتاق خبر، در جریان روند تهیه و تولید اخبار و گزارش های خبری و تصویری و انتشار آنها روی خروجی های این سازمان قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.