بحران بی آبی و سکوت رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ؛ اصولگرایی به رنگ نفت و به سرعت برق!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: این روزها حال مردم خوزستان خوش نیست ، آه و فغان از هر گوشه این خطه بلند است ، نخل ها کمر خم کرده و نخلستان های “گصبه” و “جزیره” در آبادان و خرمشهر چون مرداب شده است ، گاومیش ها در آتش بی آبی می سوزند و در لجن زار نهر مالح، شط نیسان و شط عِلی رُفیّع تلف می شوند و رودخانه های دیروز به گورستان گاومیش ها تبدیل شده اند

در کنار کارون و بهمنشیر شوریده شور بی آبی برپاست و مردم چوئبده ، بریم، کوی فیصلیه، کوت شیخ ، نمره یک ، فیّه ،سلیج و.. با دبه های خالی از دیو و دد ملول گشته بدنبال جرعه ای آب شرب می گردند تا کالبد تفتیده خود را تر کنند

برای کشاورزان صبور و تلاشگر عنافجه، الحایی، ربیخه، لویمی، غزی، دغاغله، کارون ، حمیدیه ، غیرانیه، ویس ، شیبان ، ملاثانی ، تلبومه، سویسه ، دهکده ، اسماعیلیه ، الباجی، مسیر خسرج، حویزه ، خفاجیه (سوسنگرد ) و فلاحیه (شادگان) …. نسخه ممنوعیت کشت پیچیده می شود تا مبادا صنایع فولاد اصفهان و یزد و شالیزارهای لنجان با اندکی کمبود آب مواجه شود و طرح های انتقال آب به فلات مرکزی متوقف گردد.

این روزها پرسش های مهمی ذهن مردمان خوزستان را درگیر ساخته و شاید تشنگی مفرط و چاره جویی جهت تامین آب شرب روزانه فرصتی برای طرح آنها نگذاشته است
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان کیست و کجاست ؟ چرا فریاد و نهیبی نمی زند ؟ چرا ظرفیت های قانونی ۱۸ نماینده را بسیج نمی کند ؟ چرا نامه نگاری نمی کند؟ چرا به خرمشهر و آبادان و رفیع و حویزه نمی رود و از نزدیک با مردم رنج دیده این دیار ابراز همدردی نمی کند ؟ حداقل برای گرفتن چند سلفی جهت انتخابات آینده !!

اما مساله دیگری که این معمای چند مجهولی را پیچیده تر می کند ، حکایت ۸ روئین تن اصولگرای خوزستانی عضو کمیسیون نفت و انرژی مجلس و عملکرد انان در مقابل چالش بی آبی استان می باشد.
این روزها در گوشه و کنار این استان شاهد انتقادات گزنده و تشرهای تند نمایندگان اصولگرای خوزستان نسبت به دولت مستقر می باشیم که بعضا قابل توجه است.
کمیسیون نفت انرژی براساس وظایف ذاتی و به موجب آیین نامه داخلی مجلس ناظر تخصصی دو وزارت خانه نیرو و نفت می باشد و تمامی موارد مرتبط با این دو حوزه اعم از لایحه ، طرح ، سئوال ، تذکر و استیضاح باید از صافی کمیسیون انرژی بگذرد و در آنجا مورد بررسی و تدقیق قرار گیرد

همه می دانیم مهمترین عامل بحران بی آبی در خوزستان ، سیاست ها و راهبردهای وزارت نیرو در حوزه مدیریت منابع آبی از رهگذر تداوم اجرای طرح های ظالمانه انتقال آب کارون به فلات مرکزی و سدسازی های غیر کارشناسی می باشد ، از سوی دیگر خوزستان دارای بالاترین سهم در ترکیب کمیسیون انرژی در طول تاریخ مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۱۰ دوره قانونگذاری می باشد.

در حال حاضر ۸ نماینده اصولگرای خوزستان یعنی آقایان *قاسم ساعدی (دشت آزادگان ) ، فریدون حسنوند (اندیمشک) ، شیخ مجید ناصری نژاد (شادگان ) ، غلامرضا شرفی (آبادان) ، محمد کشت زر (بهبهان) ، علی گلمرادی(ماهشهر) ، عبدالله سامری(خرمشهر ) و علی عسکر ظاهری (مسجد سلیمان )* عضو کمیسیون انرژی بوده و ریاست نیز بر عهده آقای فریدون حسنوند (استاندار بوشهر در دوره احمدی نژاد ) می باشدو جالب تر اینکه در انتخابات کمیسیون برای سال سوم در چارچوب استمرار فعالیت مجلس دهم ، ریاست کمیته قراردادها بر عهده جناب آقای قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان و مسئولیت کمیته نیرو با جناب سامری و کمیته انرژی های نو در دستان آقای غلامرضا شرفی می باشد

اما پرسش های مهمی که باستناد سطور فوق الاشاره متوجه ریاست مجمع نمایندگان و ۸ نماینده اصولگرای عضو کمیسیون نفت و انرژی می باشد بدین شرح است :

۱-چرا تاکنون از سوی اکثریت اعضای کمیسیون انرژی که همگی خوزستانی و دارای مواضع سیاسی متضاد با دولت مستقر بوده در قالب مباحث کمیسیون اعم از لایحه بودجه سالانه یا بررسی مفاد برنامه پنج ساله ششم توسعه ، هیچ مخالفتی با طرح های انتقال آب یا حداقل تخصیص اعتبار برای تکمیل آنها نکرده اند ؟ در هر صورت به موجب مفاد آیین نامه داخلی مجلس ، رای گیری در صحن علنی برای تک تک مواد لوایح و طرح ها منوط به اعلام رای کمیسیون مربوطه توسط مخبر آن می باشد

۲- این هشت نماینده اصولگرای خوزستانی عضو کمیسیون نفت و انرژی ، همواره خود را بعنوان مخالف سرسخت سیاست های دولت در حوزه آب و انرژی دانسته و آنچه را در پایین دست کارون و کرخه رخ داده ، نتیجه بی تدبیری دولت می دانند. اکنون سئوال اساسی اینجاست ، چرا این بزرگواران براساس مستندات و مدارک تخصصی و محرمانه که در اختیار کمیسیون و ریاست آن می باشد در قالب سئوال یا طرح های فوریت دار ، وزیر نیرو و دولت را به چالش نمی کشند ؟

۳- بسیاری از کارشناسان و فعالان رسانه ای و حتی بعضا نمایندگان بارها بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب در راستای بازدید میدانی از طرح های انتقال آب بویژه تونل و سد بهشت آباد تاکید کرده و می کنند ، چرا اعضای محترم کمیسیون انرژی که از همه طرح ها و برنامه های وزارت نیرو حتی موضوعات محرمانه آن مطلع و مدارک مربوطه را در بایگانی دارند، کمکی به این مساله نمی کنند؟

۴-اگر وزارت نیرو از ارائه اطلاعات ریز و دقیق استنکاف می کند ، در عوض ریاست کمیته امور قراردادهای کمیسیون انرژی برعهده آقای قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان و ناصری نژا می باشد ، آنان می توانند ضمن بازبینی قراردادهای وزارت نیرو در حوزه اجرای طرح های انتقال آب ، ریز اطلاعات مربوط به هر کدام از پروژه ها ، میزان پیشرفت فیزیکی ، مقصد ، هدف از مصرف آب انتقالی (صنعتی ، کشاورزی یا شرب) ، مجری ، اعتبار و غیره را برای افکار عمومی منتشر و در اختیار رسانه ها و کارشناسان قرار دهند . چرا جناب آقای ساعدی، ناصری نژاد، حسنوند ، سامری و شرفی از این موقعیت و ظرفیت برای افشاگری استفاده نکرده و بجای آن آدرس غلط می دهند؟

۵-چرا نمایندگان اصولگرای عضو کمیسیون نفت و انرژی با تغافل از تکالیف و وظایف قانونی ، از درد و رنج مردم برای مصالح فردی و مقاصد انتخاباتی سود جسته و بدنبال تغییر و جابجایی مدیران محلی می باشند ؟ علیرغم اذعان به ناکارآمدی برخی مدیران محلی ، ولی آیا می توان فرمانداران دشت آزادگان و آبادان را عامل انتقال آب و مسبب بحران بی آبی معرفی لیک از مسئولیت های قانونی اعضای کمیسیون نفت و انرژی بسادگی گذشت ؟

۶- اگر این نمایندگان معزز مدیریت استان اعم از استاندار و فرماندار را عامل بحران بی آبی و نابسامانی های موجود می دانند، آیا مگر اینها نبودند که هنوز پا در کاخ سبز نگذاشته با امضای نامه معروف خرداد ۹۵ خطاب به رحمانی فضلی، شریعتی را بعنوان گزینه اصلی خود جهت بدست گرفتن زمام مدیریت کلان استان معرفی نکردند ؟ آیا مگر امضای اول به شیخ مجید ناصری نژاد، امضای دوم به غلامرضا شرفی ، امضای سوم به فریدون حسنوند و امضای چهارم متعلق به قاسم ساعدی نبود؟

در هر صورت ریاست مجمع نمایندگان و ۸ عضو کمیسیون نفت و انرژی نمی توانند سکوت و چشم فروبستن خود در قبال سیاست های مخرب وزارت نیرو و نماینده آن در استان را منکر شوند و روزی باید پاسخگوی تاریخ و مردم و خون شهدا باشند

🖌 *نعیم حمیدی*

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.