بیشتر بیماران لیست انتظار پیوند در خوزستان فوت می‌کنند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام نخستین عمل پیوند قلب در استان خوزستان در سال جاری خبر داد. 

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، دکتر امین بحرینی در نشست خبری شورای پیام‌رسان سلامت که امروز در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به وضعیت پیوند و اهدای عضو در خوزستان اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده در زمینه اهدای عضو حتی نسبت به استان‌های همجوار مثل کهگلویه و بویراحمد و چهار محال بختیاری آمار کمتری داریم.

وی افزود: علی‌رغم آمار بالای مرگ مغزی ناشی از تصادفات و سوانح جاده ای، خوزستان در میزان اهدای عضو نسبت به متوسط کشوری جزو پایین‌ترین استان‌ها است.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آمار بالای بیماران در انتظار پیوند، گفت: در خوزستان توانایی پیوند کلیه و کبد وجود دارد و امسال اولین پیوند قلب نیز در خوزستان انجام می‌شود.

بحرینی عنوان کرد: با وجود اینکه امکانات و شرایط انجام پیوندهای مختلف وجود دارد اما در اصل در خصوص اهدای عضو دارای مشکل هستیم. این موضوع نیز یک‌ شبه حل نخواهد شد و نیازمند کار فرابخشی است.

وی با بیان اینکه میزان پایین اهدای عضو به ناشی از مشکلات فرهنگی، است گفت: فتوای پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی اولین بار در سال ۶۸ توسط امام خمینی(ره) داده شد و پس از صدور فتوای اهدای عضو این موضوع در مجلس مصوب و آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد. در سالگرد این فتوای تاریخی از سال گذشته ۳۱ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ملی اهدای عضو در تقویم ثبت شده است. بنابراین از نظر شرعی برای اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مشکلی وجود ندارد.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر ادامه داد: اهمیت اهدای عضو آن طور که باید به مردم توضیح داده نشده و فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام نشده است. همه می‌دانیم ایثارگری مردم خوزستان در کشور زبان‌زد است و مردم خوزستان از نظر فرهنگ ایثارگری حرف اول را در کشور می‌زنند اما اینکه چرا در زمینه اهدای عضو رده آخر کشور هستیم به ضعف دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ضعف سیستم اطلاع‌رسانی استان خوزستان برمی‌گردد که برای مردم توضیح داده نشده است که چه تفاوتی بین کما و مرگ مغزی وجود دارد.

وی گفت: دو نوع تعریف مرگ وجود دارد. یک نوع مرگ قلبی است که ۹۰ درصد مرگ‌ها از این نوع هستند و ۱۰ درصد مرگ‌ها مرگ مغزی است. فردی که مرگ مغزی می‌شود دچار مرگ قطعی شده است و دیگر برگشتی برای بیمار وجود ندارد. در حقیقت هیچگونه امیدی برای برگشت فرد مرگ مغزی به حیات نیست.

بحرینی افزود: از زمانی که یک بیمار دچار مرگ مغزی می‌شود تنها چند ساعت فرصت برای پیوند اعضا وجود دارد. این زمان طلایی یک موهبت الهی است و تنها در این بازه زمانی می‌توانیم با خانواده فرد مرگ مغزی جهت اهدای عضو صحبت کنیم.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: طبق قانون کشور حتی اگر فرد دچار مرگ مغزی کارت اهدای عضو داشته باشد بدون اجازه خانواده مجاز به برداشتن عضو وی نیستیم و حتما باید خانواده بیمار اجازه دهند.

وی با اشاره به چگونگی اطمینان از مرگ مغزی تصریح کرد: قبل از اینکه اعلام شود فردی  مرگ مغزی شده است توسط چهار متخصص در رشته‌های مختلف که از وزارت بهداشت مجوز دارند معاینه می‌شود و در صورت تشخیص مرگ مغزی از سوی این متخصصان و همچنین پس از معاینه و تایید نماینده پزشکی قانونی که نماینده قوه قضائیه است، تیم پیوند اعضا وارد کار می‌شود. این پروسه زمانی با سرعت و دقت انجام می‌شود.

بحرینی گفت: بیشتر بیماران در لیست انتظار پیوند در خوزستان فوت می‌کنند و بیمارانی نیز که توان مالی دارند برای پیوند به استان‌های همجوار می‌روند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۷ – ۸۸ اهدای عضو از مرگ مغزی در خوزستان مطرح شد، تصریح کرد: از سال ۹۲ که استارت پیوند عضو از فرد مرگ مغزی زده شد وضعیت بهتر شد. در سال ۹۵، ۲۹ مورد اهدای عضو داشتیم اما در سال گذشته ۱۵ مورد اهدای عضو و در سال جاری تنها ۲ مورد اهدای عضو انجام شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.