در گروه ملی فولاد چه می‌گذرد؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: روزنامه نگار: کربلایی

گروه ملی صنعتی فولاد با بدهی ۲هزار میلیارد تومانی و زیان انباشته ۵۰۰میلیارد تومانی، این روزها شاهد اعتراض کارگرانی است که گفته می‌شود ۳‌ماه است حقوق خود را نگرفته‌اند. بخشی از کارگران معترض هم به‌دلیل آنچه تجمع غیرقانونی خوانده شده، در بازداشت به‌سر می‌برند. رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان خبر بازداشت تعدادی از کارگران را تأیید و از آنها خواسته به اعتراض‌های خود پایان دهند و با سرمایه‌گذار جدید همکاری کنند. به گزارش همشهری، اعتراض و تجمع کارگران این گروه صنعتی که در هفته‌های گذشته از مقابل استانداری خوزستان به نمازجمعه شهر اهواز هم کشیده شده بود، در هفته گذشته با حضور نیروی انتظامی و بازداشت تعدادی از کارگران معترض وارد فاز تازه‌ای شد. سید‌عبدالرضا موسوی، مالک جدید هم با اشاره به پرداخت ۳‌ماه از حقوق معوقه کارگران درخواست کرد تا آنها به خط تولید بازگردند. او وعده داد ظرف ۶‌ماه آینده اوضاع بهتر می‌شود و این شرکت به مسیر اصلی بازمی‌گردد.

 

کلید بحران در سال۸۸ زده شد

سال ۸۸گروه ملی صنعتی فولاد در دولت دهم تحت عنوان خصوصی‌سازی به‌صورت مزایده به گروه امیرمنصور آریا با مدیریت مه‌آفرید امیرخسروی واگذار شد که پس از اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی مالکیت آن به بانک ملی ایران رسید و این بانک هم پس از مدتی در اجرای سیاست دولت مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری مالکیت آن را در قالب مزایده به مالک جدید واگذار کرد.

اما با شکایت طلبکاران از یک طرف و بسته شدن حساب‌های بانکی و مخدوش شدن اعتبار آن از طرف دیگر به‌تدریج این گروه صنعتی وارد بحران شد به‌گونه‌ای که تامین مواداولیه آن به مشکل خورد، بخشی از بازار محصولات آن از دست رفت و نتیجه این خصوصی‌سازی پرابهام اکنون در معوق شدن حقوق کارگران نمایان شده است. بحرانی که کلید آن در سال۸۸ با یک تصمیم غلط زده شده، اکنون به میراث تلخی، هم برای دولت دوازدهم و هم کارگران و هم مدیریت جدید این گروه صنعتی، با ۵۴سال سابقه تبدیل شده است.

کارگران چه می‌خواهند؟

کارگران اعتصاب کرده، می‌گویند: ما آمادگی داریم برای افزایش تولید کارخانه ساعت‌ها اضافه کاری کنیم؛ مشروط بر اینکه وعده‌هایی که مسئولان درخصوص پرداخت مطالبات عقب‌افتاده به ما داده‌اند، عملی شود. آنها می‌افزایند: در بین ما افرادی هستند که فرزندانی با بیماری‌های خاص ازجمله سرطان دارند و تأخیر در پرداخت حقوق برای آنها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

مالک کارخانه: به قول خود وفادارم

دیروز سید‌عبدالرضا موسوی، مالک گروه ملی صنعتی فولاد ایران به اتفاقات اخیر در این شرکت واکنش نشان داد و اعلام کرد: قول دادم تا روزی که هستم به همشهریان خود خدمت کنم و به قول خود وفادارم.

وی خطاب به کارگران معترض اظهار کرد: ظرف ۳ماه با تزریق منابع از سایر شرکت‌های خود، ۳‌ماه حقوق پرداخت کردیم. خواهش کردیم به شایعات و افرادی که بدخواه گروه ملی هستند، گوش نکنید. متأسفانه با تحریک عده‌ای همراهی کردید و در دی و بهمن چندین روز با تحریک و تهدید عده‌ای از داخل و بیرون به بهانه مختلف کارخانه را تعطیل کردید که اول به‌خود آسیب زدید و بعد به شرکت.

قول استاندار به نمایندگی از دولت

علی بحرینی، معاون اقتصادی استاندار خوزستان هم دیروز اظهار کرد: زمانی که دادستانی به‌عنوان مدیر مجموعه، این شرکت را اداره می‌کرد، هیچ آینده روشن و برنامه توسعه‌ای نداشت اما با تلاش‌های صورت گرفته صدای کارگران به گوش رسیده و همه مسئولان کشوری و استانی در جهت رفع مشکلات آنها بسیج شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری در ابلاغیه‌ای از تمامی دستگاه‌های استان خواسته است که با اختیارات کامل برای رفع مشکلات شرکت گروه ملی اقدام کنند.

به گفته معاون استاندار، شاید هم‌اکنون کارگران این شرکت از عملکرد مدیرعامل جدید این شرکت ناراضی باشند اما هر شخص دیگری با هر توانی در چنین شرایطی مسئولیت این شرکت را بپذیرد، نمی‌تواند بیشتر از ۳ماه با وجود نداشتن تولید، به کارگران حقوق پرداخت کند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هم اخیرا گفته بود: مشکلات گروه ملی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که با توجه به روال اداری و پیچیدگی‌های خاص آن بنا شد به‌تدریج حل شود و تا زمان حل مسائل اداری، «سازمان دولتی ایمیدرو» مواد اولیه را در اختیار گروه ملی قرار دهد. به گفته وی، بنا شد تامین اجتماعی بیمه‌ها را بپذیرد و دفترچه‌ بیمه کارگران را تمدید کند؛ همچنین حکم کسانی را که بازنشسته می‌شوند، صادر کند. علاوه بر این امور مالیاتی تمهیداتی را نسبت به گروه ملی انجام دهد.

استاندار خوزستان گفت: بانک ملی موظف شده از گروه ملی حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار دهد و سازمان خصوصی‌سازی موظف شد مشکلات پیش روی این مجموعه را بردارد و به‌عنوان استاندار خوزستان در کنار سرمایه‌گذار هستم و از آن حمایت می‌کنم؛ در عین حال خواستار استیفای حقوق کارگران نیز هستم و سایر دستگاه‌های اجرایی استان موظف و مکلفند آنها را حمایت و همراهی کنند.

شرکت ملی و صنعتی فولاد ایران یکی از ده‌ها واحد صنعتی بزرگ ایران است که قربانی خصوصی‌سازی ناقص و پرابهام شده  که دود آن به چشم خانواده‌های شاغلان می‌رود.

اعتراض و تجمع یا صبر و تحمل برای زنده نگه داشتن؛ فعلا ۲گزینه روی میز کارگران و مدیران این شرکت است.

   چرا ۱۰کارگر بازداشت شدند؟

دیروز فرهاد افشارنیا، رئیس‌کل دادگستری خوزستان علت بازداشت تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد ایران را تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز آنها عنوان و اعلام کرد: طی چند‌ماه گذشته بخشی از مطالبات معوقه آنان پرداخت شده است. وی افزود: کارکنان و کارگران گروه ملی فولاد ایران به‌خوبی اطلاع دارند که این شرکت به‌نوعی ورشکسته شده و دستگاه‌های مختلف دولتی، بانک‌ها و بخش خصوصی از این شرکت طلبکار هستند و هم‌اکنون بخش خصوصی مسئولیت این واحد صنعتی را برعهده گرفته است که از کارگران درخواست داریم با سرمایه‌گذار جدید این کارخانه همکاری لازم را داشته باشند. این مقام قضایی خاطرنشان کرد: بازداشت کارگران با حکم دادستانی و توسط نیروی انتظامی صورت گرفته و ادامه اعتراض‌ها به صلاح نیست. به گفته افشارنیا، با تجمعات و دادن شعار، مشکلات گروه ملی فولاد ایران حل نمی‌شود و سبب بروز مشکلات بیشتری برای کارگران خواهد شد.

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.