غیربومی‌ها اخراج و نیروهای بومی جایگزین می‌شوند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: فرماندار هویزه با اشاره به ابلاغیه وزیر نفت در خصوص به کارگیری نیرو های بومی بر اساس ماده ۴۷ قانون توسعه گفت: بر اساس مصوبات جلسات گذشته هر گونه جذب به کارگیری کارفرمایان و شرکت های تابعه در منطقه هویزه و دشت آزادگان تنها از طریق کمیته اشتغال شهرستان انجام شود.

ناظم ثبوتی پیش از ظهر امروز در نشست شورای اشتغال شهرستان هویزه که در محل شرکت توسعه نفت هویزه برگزارشد، با اشاره به جلساتی که با مشاوران وزیر نفت در رابطه با مشکلات اشتغال این شهرستان انجام شد، اظهار کرد: در این جلسات موصبات خوبی در خصوص ماده ۴۷ به منظور حل معضلات اشتغال شهرستان هویز صورت گرفت.

وی گفت: مصوبات شورای اشتغال مشترک شهرستان دشت آزادگان جز عدم جذب تا کنون نتیجه ای از آن حاصل نشده است.

فرماندار هویزه با اشاره به اهمیت اجرای ماده ۴۷ قانون ۵ ساله برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد: افزایش اشتغال باید با تاکید بر بکارگیری و استفاده از توانمندی نیروی بومی با اولویت محل سکونت نزدیکتر به شرکت ها و پیمانکاران انجام شود.

وی افزود: فرصت های شغلی مورد نیاز با درنظر گرفتن اولویت در جذب نیروهای بومی هویزه با هماهنگی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی صورت گیرد.

ثبوتی بیان کرد: شرکت ها و پیمانکاران فعال در میادین نفتی شهرستان از هر گونه جذب نیروی مورد نیاز به صورت خودسرانه و خارج از ضوابط قانونی به شدت خودرای و به منظور ساماندهی وضعیت اشتغال و پیشگیری از التهاب اجتماعی و تجمعات و چالش های کارگری شرکت های نفتی پس از استعلام لیست مورد نیاز هر گونه معرفی و جذب نیروی انسانی جویای کار واجد شرایط پس از فرایند استعلام قانونی انجام شود.

وی گفت: مجریان طرح ها و شرکت های نفتی فعال در شهرستان به منظور رعایت همسان سازی شغلی حقوق نیروهای بومی و غیر بومی دارای مشاغل هم تراز لحاظ سوابق شغلی و مدارج علمی بر اساس نظام طبقه بندی مشاغل پرداخت کنند.

فرماندار هویزه عنوان کرد: انتظار می رود: شرکت مهندسی و توسعه نفت پیش از شروع به کار یا اتمام پروژه در میدان نفتی جهت اتخاذ تصمیمات لازم مراتب را به فرمانداری و اداره کار شهرستان اعلام کنند.

وی گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفنی اظلاعات کلیه شرکت های طرف قرار داد و نیروها به تفکیک محل سکونت خارج استان و شهرستان، بومی هویزه و دشت ازادگان و لیست بیمه شدگان را ارائه کند.

ثبوتی با تاکید برتوسعه فعالیت ها اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید طبق بخشنامه استاندار وقت مبنی بر خرید کالا و خدمات از داخل استان بیان کرد: دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی، پیمانکاران و کارفرمایان مایحتاج خود را از داخل استان خرید و گزارش فعالیت های خود را ابلاغ کنند.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر نفت در خصوص به کارگیری نیرو های بومی بر اساس ماده ۴۷ قانون توسعه عنوان کرد: بر اساس مصوبات جلسات گذشته هر گونه جذب به کارگیری کارفرمایان و شرکت های تابعه در منطقه هویزه و دشت آزادگان تنها از طریق کمیته اشتغال شهرستان انجام شود.

فرماندار هویزه افزود: به منظور به کارگیری در شرکت های نفنی فرماندار به عنوان مدیر کمیته اشتغال از هرگونه فرصت شغلی پیمانکار و شرکت موجود در جغرافیانی هویزه باید مطلع باشد.

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری نیروهای بومی بیان کرد: مقرر شد شرکت مهندسی توسعه نفت و گاز اروندان نسبت به تعدیل نیروهای غیربومی که خارج از ضوابط قانونی جذب و استخدام شدند اقدام و با هماهنگی شورای اشتغال شهرستان ۲۰۰ نفر از نیروهای بومی آموزش دیده را جایگیزین آنها کنند.

ثبوتی عنوان کرد: مقررشد با هماهنگی اموراجتماعی وزارت نفت و نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز نسبت به برگزاری دوره ای آموزشی با هدف توانمندسازی نیروهای بومی اقدام کند.

وی عدم به کارگیری نیروهای بومی حتی در حوزه هایی که تخصص دارند، عدم پرداخت به موقع مطالبات و تاخیر چند ماهه حقوق، اعمال تبعیض و عدم رعایت همسان سازی در پرداخت حقوق، مزایا، حق عائله مندی، شرایط سخت کارو…جذب نیروی انسانی مورد نیاز به صورت خودسرانه و خارج از شورای ضوابط شورای اشتغال، عدم اعلام لیست مشاغل مورد نیاز به شورای اشتغال شهرستان، اخرج حجمی نیروهای شاغل، کارگاهی و مقطعی بودن کارها، تجمع و ممانعت معارضین به دلیل جذب نیروهای غیر بومی، فشار پیمانکار در سفید امضا کردن قرارداد فی مابین کارفرما و کارگر را از جمله اهم مشکلات و چالش ها شرایط اشتغال شهرستان هویزه برشمرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.