وعده تولید ۵۵۰ هزار بشکه‌ای میادین نفتی غرب کارون تا سال ۹۷

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: براساس گزارش های ارائه شده توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران چشم‌انداز تولید نفت خام از میادین نفتی غرب کارون جمعا یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز است که انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز برداشت از این میادین تحقق یابد.

حوزه نفتی غرب کارون شامل میدان نفتی آزادگان است که به دو بخش آزادگان شمالی و جنوبی تقسیم شده، یاران شمالی و یاران جنوبی، میدان نفتی یادآوران شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه و سایر میادین نفتی حوزه غرب کارون که شامل دارخوین، بند کرخه، سهراب، سوسنگرد و چند میدان نفتی کوچک دیگر میادین این حوزه است.

براساس آخرین مطالعات انجام شده، برآورد نفت در جای این حوزه برای میادین آزادگان و یادآوران حدوداً ۶۷ میلیارد بشکه است. عمده میزان نفت درجای مذکور از نوع نفت فوق سنگین صادراتی و در لایه نفتی سروک است.

میزان تولید فعلی ایران از میادین غرب کارون ۳۲۰ هزار بشکه در روز است و با اقداماتی که صورت گرفته است یعنی با در سرویس قرار گرفتن پروژه یادآوران با تولید ۱۱۰ هزار بشکه در روز، آزادگان شمالی با ۷۵ هزار بشکه در روز، آزادگان جنوبی با ۱۱۰ هزار بشکه در روز و پروژه یاران جنوبی که طرح زودهنگام با ۱۰ هزار بشکه و شش حلقه چاه در سرویس قرار گرفته است،در مجموع تاکنون تولیدات این چند میدان  به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده و قرار است با تمهیداتی که به کار گرفته می‌شود تا پایان سال به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۳۹۷،حدود ۵۵ هزار بشکه در روز از نفت خام تولیدی کشور به  میادین یاران شمالی و جنوبی، ۷۵ هزار بشکه از میدان آزادگان شمالی شامل فاز یک و دو، ۳۲۰ هزار بشکه در روز نفت خام از میدان آزادگان جنوبی شامل تولید زودهنگام و فاز یک و دو و ۱۰۰ هزار بشکه  از میدان یادآوران شامل فاز یک و دو تولید شود که مجموع آن ۵۵۰ هزار بشکه در روز خواهد شد.

از سوی دیگر نیز باید گفت تا پایان سال ۹۷ به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز از میادین آذر، چنگوله، بندکرخه، دارخوین و میادین نفت سنگین زاغه، موند، کاکی، یوشکان، گلشن و فردوس تولید شود.

براساس بررسی های صورت گرفته توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت تحقق هدف تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای از میادین غرب کارون نیازمند حدود ۲۱ میلیارد دلار و همچنین ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه است، بخشی از این سرمایه قرار است از منابع داخلی شرکت نفت و برخی نیز از طریق قراردادهای جدید تامین شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.