وقتی که خوزستان از حقش محروم می‌شود/

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت به جبران خسارات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های نفتی و گازی در استان‌های نفت‌خیز و گازخیز ملزم شد که اساسا در این زمینه هیچ‌ اتفاقی صورت نگرفت.

عباس پاپی‌زاده امروز در نشست مشترک مدیران دستگاه‌های تابع وزارت امور اقتصاد و دارایی خوزستان با اعضای مجمع نمایندگان استان و با حضور جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: این موضوع برایمان افتخار نیست که در شرایط رکود سالانه ۱۰ درصد رشد در دریافت مالیات و ارزش افزوده ثبت می‌کنیم این یعنی اینکه در خوزستان رکود بیشتر دارد.

وی خطاب به جلیلی افزود: این را مد نظر قرار دهید که وزارتخانه به مدیران استانی فشارد نیارد چرا که ما واقعا به این امر معترض هستیم بنابراین شما با وزیر حتما در این زمینه صحبت کنید.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای معافیت‌های مالیاتی که در خوزستان نیست راهکار پیدا شود، بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی که در استان حاکم شده و از آن سو تمایلات سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استان کاهش یافته بنابراین به موضوع معافیت‌های مالیاتی در استان خوزستان توجه شود.

ارزش افزوده نفت به خوزستان پرداخت شود

وی با اشاره به بحث قانون ارزش افزوده و با بیان اینکه برای اجرای عادلانه‌ای در این زمینه باید جلساتی تشکیل شود همچنین به بحث مالیات بر اجزا نفت اشاره کرد و گفت: اگر قرار است بر روی یک فعالیت تولیدی ارزش افزوده دریافت شود چرا از نفت که بر روی آن نمک‌زدایی انجام می‌شود و در کارخانجات عملا فرآوری می‌شود ارزش افزوده دریافت نشود چرا وزارت اقتصاد و دارایی برای این موضوع راهکاری ندارد.

پاپی‌زاده عنوان کرد: حداقل به طور میانگین ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تولیدات نفتی ما در بحث صادرات است و اگر مصارف داخلی را محاسبه کنیم به رقمی حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد اگر فقط ۹ درصد ارزش افزوده آن را حساب کنیم مبلغ قابل توجهی خواهد بود که می‌تواند بودجه فعلی استان را تا ۵ الی ۶ برابر افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نفت فراوری می‌شود و سپس صادر می‌شود چرا قیمت نفت و گازی که به پالایشگاه‌ها می‌دهیم مشخص نیست به هر حال این موضوع نیز مالیاتی دارد که باید مشخص شود، ادامه داد: در بحث ۰٫۲۷ درصد سهم ورزش بر اساس آخرین خبری که دریافت کردم ارزش افزوده سهم ۰٫۲۷ درصد ورزش پرداخت نشده بنابراین آقای جلیلی پیگیری کنید که این موضوع انجام شود.

تعرفه ۴۵ درصدی شکر به صفر کاهش پیدا کرد

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک سری کالاها از جمله شکر وارد می‌شود که با این اقدام عملا تولید داخل و تولید چغندر قند که در خوزستان در حال جان گرفتن است را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا تعرفه ۴۵ درصدی شکر به صفر کاهش پیدا کرده.

وی با بیان اینکه یعنی سال دیگر کارخانه چغندر با این تغییر تعرفه ورشکست خواهد شد و کشاورزی که اکنون در حال کشت چغندر است نیز به تبع آن آسیب خواهد دید، افزود: درآمدی که ناشی از وضع عوارض بر شکر بود دیگر عاید کشور و خوزستان نمی‌شود بنابراین این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

پاپی‌‎زاده خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالیت‌ها در خوزستان اتفاق می‌افتد اما معاملات در تهران انجام می‌شود و طبق قانون مالیات در تهران دریافت می‌شود بر اساس برآوردی که انجام دادیم هر سال حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد در استان خوزستان در حوزه بیمه از استان خارج می‌شود در صورتی که اگر قراردادهای بزرگ در خوزستان بسته شود در همین استان نیز درآمدهای مالیاتی باقی خواهد ماند.

خوزستان از حقش محروم می‌شود

وی گفت: فعالیت‌های دیگری از جمله فعالیت‌های نفتی، پتروشیمی و یا فولاد که دفاترشان در تهران است و ثبت اسناد معاملاتی در تهران انجام می‌شود نیز در همین زمینه قرار می‌گیرد که این موضوع سبب می‌شود خوزستان از یک سری از درآمدهایی که حقش است محروم شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در دور گذشته در مواد قانون الحاق۲ اصلاحیه‌ای انجام شد که وزارت نفت به جبران خسارات زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های نفتی و گازی در استان‌های نفت‌خیز و گازخیز ملزم شد که اساسا در این زمینه هیچ‌ اتفاقی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: پس از تحقیق در این زمینه متوجه شدم که همه موضوع به وزارت اقتصاد و دارایی بازمی‌گردد که مبلغ این امر در حدود ۵۰۰ الی هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و برای خوزستانی که کل درآمدهای تملک دارایی‌اش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است، درآمد بزرگی است.

بعضی از بانک‌ها واقعا مردم را اذیت می‌کنند

پاپی‌زاده با اشاره به بانک‌ها بیان کرد: واقعا بعضی از بانک‌ها مردم را اذیت می‌کنند می‌توانند کمک کنند ولی کمک نمی‌کنند. بعضی از مدیران بانک‌ها به هنگام صحبت کردن می‌گویند “مر قانون” این در حالی است که کسی از آنها نمی‌خواهد خارج از قانون کاری انجام دهند.

وی با بیان اینکه درباره خروج سپرده‌هایی که از خوزستان انجام می‌شود گزارش تهیه کنید، ادامه داد: حجم سپرده‌ای که در بانک‌های مختلف استان خوزستان انجام می‌شود چقدر است و نیز حجم سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات در خوزستان چقدر است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان سپرده‌ای که مردم سپرده‌گذاری می‌کنند با آن تسهیلاتی که به استان باز می‌گردد بسیار فاصله دارد و این امر واقعا جای تاسف دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.