فرسودگی خطوط انتقال شهری استان عامل۴۵ درصد هدر رفت آب دراین شبکه است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: هدر رفت آب در شبکه های آب شهری ناشی از فرسودگی خطوط انتقال آب استان در حال حاضر ۴۵ درصد است.

 غلامرضا شریعتی روز پنج شنبه در آیین افتتاح آزمایشگاه باکتریولوژی آبفا اهواز اظهار کرد: این در حالی است که متوسط هر هدر رفت آب از این طریق ۲۵ درصد است و امید است پس از هزینه کردن حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده برای این بخش، هدر رفت آب در استان به میانگین کشوری برسد.
وی افزود: امسال سه هزار میلیارد ریال اعتبار به آب و فاضلاب اهواز تخصیص یافته و هیمن مقدار برای سال آینده پیش بینی شده که بحث اصلاح شبکه های فرسوده آب شهری در این بودجه لحاظ شده است.
استاندار خوزستان دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ توسط شرکت آبفا اهواز گفت: این گواهینامه بین المللی، تضمینی برای کیفیت آب و ایجاد اطمینان خاطر برای شهروندان اهوازی است زیرا میزان کیفیت از سوی شرکت های معتبر خارجی تایید می شود که موجب اطمینان بخشی شهروندان و تضمین آبفا می شود.
شریعتی با بیان این که وضعیت آب و فاضلاب استان از استاندارد کشوری پایین تر است، عنوان کرد: متعهد هستیم اصلاح شبکه آب اهواز در یک برنامه سه تا پنج ساله محقق گردد و وضعیت آب استان از استاندارد کشوری بالاتر برود.
وی ادامه داد: طرح پوشش فاضلاب در کشور ۴۵درصد و در استان ۲۲ درصد است که در تلاش هستیم با برنامه ریزی صورت گرفته و اعتبارات مصوب در یک برنامه سه تا پنج ساله این سطح پوشش به ۴۶ درصد افزایش یابد.
استاندار خوزستان تاکید کرد: در بحث آب شرب نیز تلاش می کنیم طرح انتقال آب غدیر را کامل کرده و از رودخانه دز به شهرهای استان برسانیم.
شریعتی یادآور شد: تخصیص اعتبار به شبکه فاضلاب هم ابلاغ شده و تاکنون ۴۰ کیلومتر خط لوله۲ هزار اینچ از این طرح اجرا شده و تعهد شرکت پیمانکار اجرای ۷۲ کیلومتر دیگر تا پایان امسال است.
وی گفت: با اجرایی شدن پروژه آبگیر سد دز، همه پروژه های آب در استان تعیین تکلیف شده و شاهد افزایش کیفیت آب و ساماندهی فاضلاب در استان خواهیم بود.
وی درخصوص کیفیت آب کارون بیان کرد: در حوزه کارون وضعیت بحرانی است و میزان بارندگی کم است به شکلی که بیش از ۶۰ درصد آب اهواز از کانال غدیر تامین می شود بنابراین باید آب را مدیریت کنیم تا در خشکسالی با مشکل مواجه نشویم.

**اصلاح خطوط شبکه آب اهواز پنج هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: اصلاح خطوط شبکه آب اهواز پنج هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد تا در یک دوره سه ساله مشکل آب شهر اهواز حل شود.
وی افزود: برنامه تخصیص اعتبار برای اصلاح خطوط شبکه آب اهواز با اولویت تعویض خطوط مناطقی که شبکه قدیمی یا فرسوده دارند در دست اجرا است.
فردوس کریمی با بیان این که گواهینامه ISO 17025 آزمایشگاه این شرکت تضمین کنترل کیفیت شیمیایی، میکروبی و مدیریتی آب اهواز است، عنوان کرد: برای اطمینان از کیفیت آب اهواز، استانداردها را در فرایند کنترل کیفیت کنترل کرده و با خرید تجهیزات مناسب و نصب آن ها، مطالعات دقیق و رعایت استانداردها، موفق به اخذ این گواهینامه شدیم.
وی افزود: در حال حاضر اهواز تنها شهر کشور است که روزانه در سطح شهر سه مرحله و از محل تصفیه خانه ۱۰ مرحله نمونه گیری و کنترل کیفیت می شود که به معنای حساسیت خاص بر روی کنترل کیفیت آب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز یادآور شد: اگرچه شبکه های انتقال آب قدیمی هستند ولی تجهیزات و اراده کنترل کیفیت آب در حوزه مدیریت آب و فاضلاب وجود دارد و تصفیه بر اساس استانداردها و نظارت کیفیت بین المللی صورت می گیرد.
کریمی درخصوص وضعیت کنونی آب شرب اهواز گفت: این استاندارد برای نخستین بار در شهر اهواز دریافت شده و مدعی هستیم که استاندارد کنونی به معنای کنترل کیفیت شیمیایی، میکروبی و مدیریتی آب اهواز است.
وی ادامه داد: کدورت آب موجود، ناشی از فرسودگی خطوط آب شرب شهری و رسوباتی است که ممکن است در خود شبکه وجود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به آمار بالای انشعابات غیر مجاز آب در اهواز، بیان کرد:۴۲۰ هزار انشعاب در اهواز وجود دارد که ۴۰ هزار انشعاب معادل ۱۰ درصد آن غیر مجاز است و تنها تا دهه فجر انشعابات غیر مجاز بدون جریمه تبدیل خواهند شد.
بازدید از تاسیسات تصفیه خانه شماره ۲ اهواز و افتتاح آزمایشگاه باکتریولوژی آبفا اهواز روز پنج شنبه با حضور استاندار خوزستان و مدیرعامل آبفا اهواز در محل تصفیه خانه آب شماره دو اهواز برگزار شد.
این آزمایشگاه با صرف ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتیارات داخلی شرکت آبفای اهواز طی هشت ماه ساخته شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.