ابتکاری در نبود ابتکار

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: ابتکاری در نبود ابتکار

تشخیص اینکه غرش های ساکنان خانه ملت خوزستانی بر سر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ، فریادهای قهرمانانه است یا زجه های عاجزانه ، کاری بسیار دشوار است . به ویژه اینکه این فریاد ها و غرش ها همیشه در جلوی دوربین خبرنگاران اتفاق می افتد. اما واقعیت تلخ این است که هموطنان اصفهانی ما ، در سکوت کامل و از طریق همین خانه ملت ، طرح های انتقال آب را مصوب و در دولت های پیشین این طرح ها را تامین اعتبار کردند و البته همچنان آهسته و پیوسته اهداف خود را تا تحقق کامل دنبال می کنند.
این نوشتار در صدد نقد استراژی نمایندگان در قبال انتقال آب کارون نیست ( البته اگر چنین استراژی وجود داشته باشد ) بلکه در نظر دارد ورود بی محل سازمان حفاظت محیط زیست در این برهه زمانی را بررسی کند .
بر اساس ماده ۱۰۵ قانون برنامه توسعه سوم تنفیذی در ماده ۷۱ قانون برنامه توسعه چهارم ، کلیه طرح ها باید در مرحله امکان سنجی ، موررد ارزیابی زیست قرار گیرند که در خصوص انتقال آب کارون ، ریاست پیشین سازمان محیط زیست صراحتاً اعلام کرده است که تمامی طرح های انتقال آب کارون ، فاقد مجوز زیست محیطی هستند! و البته این مخالفت توسط این سازمان در سال ۱۳۸۶ و به تبع آن مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۸۷ رسماً اعلام شده بود و جالب تر آنکه سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور، به این طرح اشکالات و ایرادات فراوانی گرفت و آن را تأیید نکرد. حال در چنین شرایطی سکاندار ساختمان پارک پردیسان وفقط چند ماه بعد به صدارت نشستن ، موضوع انتقال آب را که در مراحل عملیاتی است (و نه امکان سنجی ) ، نه تنها تایید کنند بلکه فراتر از آن آب را اضافه تشخیص دهند از عجایب دولت تدبیر و امید است. این اظهار نظر از چندین جهت قابل تامل است !
نخست اینکه : نامه محرمانه آقای کلانتری ، در جواب نامه آقای جهانگیری نبوده و این نامه در نبود خانم ابتکار کاملا ابتکاری نوشته شده است حال این سوال مطرح است که آیا مدیریت منابع آبی کشور جدیداً به وظایف سازمان محیط زیست محول شده است ؟
دوم اینکه با فرض صحت ادعای آقای کلانتری مبنی اضافه بودن آب ، آیا استفاده بهینه منابع آبی در استان خوزستان نمی تواند اتفاق بیفتد ؟ چرا تالاب های بین المللی و ملی خوزستان با وجود این آب مازاد مورد ادعا حق آبه ناقابل خود را دریافت نمی کنند ؟ و عرصه های تالابی این استان در اثر خشکسالی ها و بی آبی های متوالی خشک شده اند. و چرا اجرای تمامی طرح های جدید شیلات خوزستان که می توانستند علاوه بر ارزش افزوده ، اشتغال و رونق تولید را در پی داشته باشند ، با مخالفت های مکرر سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شده اند ؟ و در نهایت چرا اکثر کشاورزان خوزستانی که در حصرت کشت شلتوک که محصول آبا و اجدادی آنهاست ، مانده اند ؟
واقعیت این است که از درز کردن نامه ای محرمانه و سپس سفر نویسنده و مخاطب نامه به استان خوزستان نمی توان به سادگی گذشت یقیناً دولت دوازدهم ، عاقل تر و صد البته محتاط تر از آن است که چنین اقداماتی از آن سر بزند . شاید ریاست سازمان حفاظت محیط زیست که از قضاء معاون رئیس جمهور است سیبل انحرافی و ضربه گیر واکنش های مخالفان انتقال آب کارون باشد.
پس از معارفه دکتر کلانتری به یکی از دوستان که این رویداد را نتیجه اعتراض های نمایندگان خوزستان قلمداد می کرد گفتم روزی فرا می رسد که همین نمایندگان بگویند صد رحمت به پدر ابتکار
جمله ای که در شورای اداری استان خوزستان بر زبان یکی از فعالترین نمایندگان استان جاری شد.
کاظم گمراوی
فعال محیط زیست

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.