ریزگردها از کجا می آیند؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: در حال حاضر ریزگردها به ۲۲ استان کشور گسترش یافته است و عملا اقتصاد کل کشور را تحت تاثیر اثرات منفی خود قرار داده است. پدیده ریزگردها ناشی از سیاست‌ها و مدیریت اشتباهی است که در منابع آب داریم.

عباس پاپی زاده اظهار کرد: پدیده ریزگردها موضوع نوظهوری است که در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر شاهد آن هستیم. پدیده ریزگردها زندگی، سلامت و اقتصاد مردم را تحت تاثیر اثرات منفی خود قرار می دهند. بحث سد سازی های بی رویه که در استان خوزستان اتفاق افتاده است و بحث انتقال آب استان خوزستان که شاهد آن هستیم، موضوع بسیار مهمی در این زمینه به شمار می‌رود. بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب ورودی آب استان خوزستان است که به مناطق دیگر منتقل می شود. این میزان برابر آبی است که می تواند تالاب‌های استان را پر کند.

وی در ادامه گفت: امروز شاهد خشک شدن تالاب های استان خوزستان هستیم که این تالاب ها به دلیل دارا بودن بستری از بافت ریز و نرم و ذرات قابل حرکت یک معضل بزرگ برای مردم شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در گذشته ما فقط مسئله ریزگردهایی را داشتیم که از کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، اردن و عربستان وارد کشور می شدند. ریزگردهای خارجی با ریزگردهای داخلی بسیار متفاوت هستند. ریزگردهای خارجی دارای ویژگی هایی هستند که در عین حال که مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورند اما در شرایط دشوار قابل تحمل هستند اما ریزگردهای داخلی به دلیل ویژگی هایی که دارند قابل تحمل نیستند و مشکلات عدیده ای را ایجاد می کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس بیان کرد: ریزگردهای خارجی از فاصله چند صد کیلومتری استان خوزستان می آیند. این ریزگردها از فاصله بیش از  ۱۰۰۰ الی۱۵۰۰ کیلومتر دورتر از استان خوزستان و از کشورهایی مانند سوریه و اردن وارد کشور می شوند. در این مسیر بخش عمده ای از این ریزگردها ته نشین شده و رسوب می کنند و بخش اندکی با رقت پایینی وارد ایران می شود.

وی ادامه داد: وقتی ریزگردها از فاصله دوری می آیند فرصت کافی دارند تا به وسیله جریانات هوایی به نقاط مرتفع جو صعود کنند و عملا لایه ای که در پایین و در نزدیکی سطح زمین جریان دارد به شدت رقیق است و بخش اعظم ریزگردها به ارتفاعات بالا رفته و از دسترس خارج شده اند بنابراین این ریزگردها قابل مدیریت بوده و تاثیر چندانی بر روی زندگی مردم ندارند.

پاپی زاده در ادامه گفت: منشاء ریزگردهای داخلی تالاب های استان هستند. تالاب های استان خوزستان که در جوار شهرهای بزرگ استان مانند اهواز هستند، خشک شده اند. به عنوان مثال تالاب شریفیه که در مجاورت اهواز است، به طور کامل خشک شده است. تالاب شادگان نیز در شرایط بسیار بدی به سر می برد. عملا پوشش سبز گیاهی این مناطق از بین رفته است بنابراین ذرات گردو غبار به راحتی با وزش باد در هوا پخش شده و بلافاصله وارد شهرهای استان می شوند.

نماینده دزفول تصریح کرد: ریزگردهای داخلی برخلاف ریزگردهای خارجی چون فاصله بسیار کمی با شهرهای استان دارند در بازه زمانی کمتر از ۲۰ دقیقه وارد شهر ها می شوند. بنابراین فرصت کافی برای صعود به ارتفاعات بالا و فاصله گرفتن از سطح زمین ندارند لذا به جمعیت انسانی و گیاهی و جانوری استان آسیب می زنند. این ریزگردها غلظت بسیار بالایی دارند و دارای دانه‌های درشت هستند. این ریزگردها با سرعت زیادی وارد شهرها می شوند به طوری که گاهی قابل پیش بینی نیستند.

پاپی زاده خاطرنشان کرد: ریزگردهای داخلی چند برابر ریزگردهای خارجی به مردم آسیب می رسانند و بیشترین خسارات ناشی از ریزگردهای داخلی است. در تابستان که هوا خشک است و میزان بارندگی نیز کم است انتظار می رود ریزگردهای بیشتری وارد استان شوند و در فصل زمستان چون شاهد بارندگی و رطوبت هستیم، میزان ریزگردها کاهش یابد اما در استان خوزستان کاملا برعکس است. از فصل پاییز تا اوایل بهار شدت ریزگردها در شهرهای استان افزایش می یابد که مشکلات عدیده ای را برای مردم استان ایجاد می کند. به عنوان مثال ما شاهد قطع برق عمومی چند روزه در استان خوزستان بودیم. از دیگر مشکلات این پدیده می توان به قطع آب و یا اتصالات شبکه های مخابراتی اشاره کرد و بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی و همچنین اورژانس ها و بیمارستان ها  با اختلال مواجه می شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: بخشی از این ریزگردها منشاء خارجی دارند و از کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه وارد ایران می شوند و ناشی از عدم مدیریت دولت ها هستند، اما ما نیز نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشیم. ما اگر بتوانیم ریزگردهای داخلی را برطرف کنیم قسمت عمده ای از مشکلات مردم را حل کرده ایم.

نماینده دزفول ادامه داد: برای حل این مسئله دو دسته اقدامات باید انجام شود. یکی در حوزه سیاست خارجی است که باید کشورهای همسایه را متقاعد سازند که قسمت های بیابانی خود را مدیریت کنند و اگر لازم بود از طریق سازمان بین المللی فائو ورود پیدا کنند. در خصوص ریزگردهای داخلی نیز دولت باید در  مدیریت صحیح منابع آب و آبگیری تالاب ها  و دریاچه ها و همچنین رعایت حق آب زیست محیطی رودخانه های خوزستان اقدامات لازم را انجام دهد. در گام دوم نیز دولت باید بودجه لازم را برای انجام اقدامات پیشگیرانه مانند درخت کاری و مالچ پاشی و همچنین قرار دادن دستگاه های تهویه هوا در جاهایی که مردم حضور دارند، در نظر بگیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.