سهم پائین خوزستان در جذب سرمایه خارجی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: سهم خوزستان در جذب سرمایه خارجی قابل قبول نیست و باید این وضع تغییر کند.

علی بحرینی در جلسه رونمایی از پنجره واحد فیزیکی سرمایه گذاری اظهار کرد: در مقایسه نرخ بیکاری کل کشور با استان خوزستان از سال ۹۰ تا ۹۵ متاسفانه استان خوزستان از ۱۲٫۳ درصد رشد داشته‌ایم و این موضوع به عدم رشد در سرمایه گذاری صنعت و تولید خالص استان به جز در نفت نیز باز می شود.

وی افزود: در مقایسه سهم صنعت در اشتغال از سال ۹۰ تا سال ۹۵ در کشور از ۳۳٫۴ درصد به ۳۱٫۴ درصد کاهش یافته و استان خوزستان از ۳۴٫۸ درصد به ۲۸٫۷ درصد کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که علاوه بر ظرفیت‌های موجود در استان اما جایگاه خودمان را از دست داده‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، درباره نسبت عملکرد اعتبارات عمرانی به‌ مصوب قانون بیان کرد: از سال ۸۸ استان خوزستان روند کاهش نسبت به سال پیش را داشته و سهم ما از اعتبارات کشوری نیز نشان دهنده کاهش استان در این زمینه است.

وی، درباره سرمایه گذاری خارجی در جهان عنوان کرد: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ سقوط و کاهشی را در سال ۲۰۱۲ داشتیم ولی در سال ۲۰۱۴ مجددا روند سرمایه گذاری در جهان را جبران کردیم همچنین سرمایه گذاری جهان در آسیا از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۶ بیشترین میزان در سال ۲۰۱۵ بوده است.

بحرینی، درباره سرمایه گذاری جهان در آسیا ادامه داد: آسیا را به جنوب شرق، غرب و جنوب تقسیم کرده‌اند که نسبت سرمایه گذاری در جنوب شرق آسیا از سایر مناطق دیگر بیشتر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: سرمایه گذاری جهان در ایران از سال ۲۰۲۱۱ تا ۲۰۱۶ خروجی آن در سال ۲۰۱۱ یعنی سالی که کشورهای غربی دچار رکود اقتصادی شده بودند سرمایه گذاری ایران بهتر بوده ولی در سال بعد مجددا کاهش پیدا کرده است و در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ما رشد سرمایه گذاری‌های خارجی را در کشور داشتیم.

وی، درباره سرمایه گذاری ایران نسبت به آسیا افزود: متاسفانه در سرمایه گذاری ایران در جهان نسبت به آسیا زیر یک درصد هستیم و تنها ۷۶ صدم درصد سرمایه گذاری خارجی را به خودمان اختصاص داده‌ایم که این باز نشان از عملکرد ضعیف ما در این زمینه است.

بحرینی، درباره سرمایه گذاری خارجی در استان خوزستان بیان کرد: در مقایسه با کشور سرمایه گذاری خارجی در استان بدون در نظر گرفتن نفت، به رغم تمام ظرفیت‌ها در سال ۹۱ تنها ۶ میلیون دلار بود و در بازه زمانی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ افت و خیز داشتیم که در نهایت در سال ۹۵ شاهد کاهش آن هستیم.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان در نفت، صنعت، پتروشیمی، گاز، کشاورزی، برق، گردشگری و توریستی اما سهم استان در جذب سرمایه گذاری خارجی متاسفانه قابل قبول نیست و شرایط مناسبی را نداشتیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.