نیشکر خوزستان را نابود کرده است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی آمار ارائه شده ازسوددهی صنایع نیشکر و اشتغال افراد بومی در این شرکت‌ها را ناصحیح عنوان کرد و افزود: اجرای پروژه نیشکر کاری اشتباه است.
«عبدالله سامری» در گفت‌وگو با همشهری توضیح داد: نیشکر در خوزستان کشت می‌شود، در حالی که کشت آن با توجه به کمتر بودن قیمت محصول وارداتی برای این استان و کشور سوددهی ندارد و آماری که از سوی برخی ارائه می‌شود تنها پوششی برای کارهای اشتباه نیشکر است.
وی ادعای اشتغال‌زایی بومی نیشکر میرزاکوچک‌خان که در محدوده شهرستان خرمشهر فعالیت دارد را نیز رد کرد و گفت: از تامین اجتماعی لیستی از افراد خرمشهری شاغل در کشت و صنعت میرزاکوچک‌خان گرفته شده است. همین‌طور از طریق کارکنان این واحد به مدت یک هفته استعلام شد که براساس این تحقیقات، بخش قابل توجهی از کارکنان و شاغلان نیشکر را افراد بومی تشکیل نمی‌دهند.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اجرای پروژه نیشکر میرزاکوچک‌خان را کاری اشتباه دانست و بیان کرد: پروژه میرزاکوچک‌خان بدون طرح مطالعاتی و برنامه‌ریزی و برای دفع زهاب‌ها اجرا شده است.

پیامدهای نامطلوب فعالیت نیشکر
سامری به مشکلات ایجادشده توسط صنعت نیشکر در خرمشهر اشاره کرد و گفت: ۴۲ هزار کیلومتر از اراضی مرغوب و قابل‌کشت غرب جاده خرمشهر به اهواز در کارون زیر زهاب نیشکر مدفون شده‌اند، سفره‌های آب زیرزمینی پرنمک شده و زمین‌ها را به شوره‌زار تبدیل کرده و کشت و کار مردم را خراب کرده است.
وی افزود: طی بازدیدی که در سفر اخیر روشنی معاون وزیر کشور از ۳۷ کیلومتری خرمشهر انجام شد شاهد بودیم که دژ مرزی شکسته، آب وارد ۲ پاسگاه شده و پاسگاه‌های مرزی را تخلیه کرده‌اند.
نماینده مردم خرمشهر از افزایش حجم زهاب‌های نیشکر بر اثر پیشروی هرچه بیشتر آب به مناطق مرزی خبر داد و در مورد افزایش خطرات آن هشدار داد.

واحد نیشکر حق آلایندگی پرداخت نمی‌کند
نماینده خرمشهر در مجلس به دیگر تخلفات واحدهای تولیدی نیشکر اشاره کرد و گفت: صنایع نیشکر آلاینده است، اما حق آلایندگی خود را پرداخت نمی‌کند.
سامری اضافه کرد: همچنین به کشاورزان برای کشت و کار سهمیه آب تعلق نمی‌گیرد، اما نیشکر مقدار زیادی از آب رودخانه کارون را برای مصارف خود برداشت می‌کند.

پیگیری قضایی تخلفات نیشکر
سامری به پیگیری‌های خود برای برخورد با این واحد تولیدی در سطح ملی اشاره کرد و گفت: در خصوص مشکلات ایجادشده برای خرمشهر توسط نیشکر، تذکراتی به رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی، اقتصاد، صنعت و رئیس سازمان محیط‌زیست در دولت دهم داده و در دو هفته اخیر نیز وزیر کشاورزی را در این خصوص طرح سوال کردم.
این نماینده به پیگیری قضایی تخلفات این واحد تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال شکایت‌های مختلف جهاد کشاورزی و اداره حفاظت از محیط‌زیست خرمشهر از شرکت نیشکر میرزا کوچک خان، هیأتی در کمیسیون اقتصاد برای رسیدگی به این شکایت تشکیل شد که این کمیته متشکل از دبیر امنیت ملی و نماینده این کمیسیون، «عامر کعبی» رئیس کمسیون اقتصاد، نماینده جهاد کشاورزی است که من هم آنها را همراهی می‌کنم.

راه‌اندازی کمیته تحقیق و تفحص نیشکر
نماینده خرمشهر در مجلس در ادامه به راه‌اندازی کمیته تحقیق و تفحص نیشکر اشاره کرد و افزود: این کمیته در دفتر «جواد کاظم نسب الباجی» نماینده مردم اهواز مستقر شده و در حال پیگیری موضوع صنایع نیشکر از جمله شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان است.

تولید زهاب
سامری در ادامه می‌گوید: ۷ واحد بزرگ کشت‌ و صنعت ‌نیشکر که پس از جنگ تحمیلی در جلگه ‌خوزستان ایجاد شده و در حال توسعه و گسترش روزافزون هستند، در سطح زیر کشتی معادل ۱۵۰هزار هکتار، علاوه بر بلعیدن مقادیر چشمگیری از منابع آب خوزستان، موجب تولید میلیاردها متر مکعب زهاب می‌شوند. این واحدهای هفت‌گانه پیرامون مهم‌ترین رودخانه‌های کشور و جلگه‌ خوزستان واقعند: کارون، دز، کرخه، مارون و جراحی.نماینده خرمشهر در مجلس می‌گوید: در بالادست جلگه خوزستان (مثلا در سد تنظیمی گتوندعلیا، سد دز و کرخه) آب مورد نیاز واحدهای هفت‌گانه تامین می‌شود و در پایین‌دست زمین‌های زیرکشت با شبکه گسترده‌ای از کانال‌ها و نهرهای طبیعی و دست‌ساز زهاب‌های خارج شده از زمین‌های زیرکشت دوباره به رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دشت‌های بایر رهاسازی و تخلیه می‌شوند.

تغییر در منابع آب و خاک جلگه خوزستان
سامری می‌گوید: برآوردهای مربوط به تخصیص‌های آب وزارت نیرو نشان می‌دهد که زمین‌های زیر کشت نیشکر سالانه حدود ۱۶میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنند و حدود نیمی از این مقدار را به صورت زهاب به محیط‌زیست پس می‌دهند و این زهاب‌ها بدون کوچک‌ترین تصفیه یا بازچرخانی به محیط‌زیست جلگه رهاسازی می‌شوند.
نماینده خرمشهر می‌گوید: زهاب‌های کشاورزی واحدهای هفت‌گانه کشت‌ و صنعت ‌نیشکر و نیز واحدهای قدیمی‌تر مانند هفت‌تپه و سایر زمین‌های کشاورزی موجود (مثلا در مناطق پیرامون اندیمشک، دزفول و شوشتر) در حجم بسیار زیاد به صورتی ناپایدار، قابلیت و ظرفیت ایجاد تغییرات زیادی را در منابع آب و خاک جلگه دارند.

فاطمه هلالات

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.