وضعیت بحرانی فوتبال خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:پیشکسوت فوتبال خوزستان عملکرد تیم‌‌های استقلال خوزستان، فولاد و نفت آبادان در ۱۰ هفته سپری شده از لیگ برتر کشور را ارزیابی کرد.

سیاوش بختیاری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، در ارزیابی از عملکرد ۱۰ هفته‌ای سه تیم لیگ برتری خوزستان، آبی‌پوشان را در صورت عدم حمایت یکی از گزینه‌های سقوط به لیگ یک می داند و معتقد است که نفت آبادان و فولاد نیز با این شیوه بازی نمی‌توانند سهمیه آسیایی را کسب کنند.

استقلال خوزستان حمایت نشود، فصل بعد در لیگ یک است

وی در ابتدا در ارزیابی از عملکرد تیم فوتبال استقلال خوزستان، اظهار کرد: یکی از معدود نفراتی که اکنون می‌تواند سیاوش بختیاری‌زاده دو سال پیش را که همراه با استقلال اهواز در لیگ برتر بود، درک کند، عبدالله ویسی است؛ مربی که اکنون با شرایطی نامناسب با تیم‌هایی که کاملا مسلح هستند، رقابت می‌کند. استقلال خوزستان از داشتن کمترین امکانات محروم است و همین نیز کار را برای ویسی در لیگ حرفه‌ای ایران سخت می‌کند.

این کارشناس فوتبال ادامه داد: مسایل حاشیه‌ای و نداشتن حامی در هفته‌های سپری شده از مسابقات، خود را نشان داده است و همین باعث تاخیر و تزلزل در مسایل فنی تیم شده است. تیمی که حامی ندارد، کار کردن با آن بسیار سخت است و امروز عبدالله ویسی با تمام وجود این مشکلات را در استقلال خوزستان تجربه می‌کند. به هر حال با توجه به این موضوع نمی‌توان به صورت واقعی به کارشناسی مسائل فنی این تیم پرداخت، چرا که نبود امکانات و حامی، دخالت مستقیمی در عملکرد فنی استقلال خوزستان داشته‌اند.

وی در ارزیابی از دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال خوزستان نیز گفت: من به شخصه اعتقادم این بود که آقای شیخ‌ویسی می‌تواند یکی از گلرهای ایران در جام‌جهانی باشد. اگرچه استقلال خوزستان سال گذشته نیز با کمبود امکانات توانست در لیگ برتر و باشگاه‌های آسیا آبرومندانه بازی کند ولی دلیلش این بود که شیخ‌ویسی آمادگی بسیار بالایی داشت، در حالی‌که او امسال به یکباره مقابل ذوب آهن، شش گل را دریافت می‌کند و شاید او در دریافت شش گل مقصر نبود ولی در یکی دو گل به دلیل نداشتن تمرکز، نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. شیخ‌ویسی بیشتر از هر کسی دوست دارد، پیراهن تیم‌ملی را به تن کند ولی چرا باید چنین وضعیتی برای او پیش بیاید و شش گل در یک بازی، آن هم مقابل ذوب آهنی که امسال تحلیل رفته است، دریافت کند؟

بختیاری‌زاده درخصوص خط دفاعی استقلال خوزستان نیز عنوان کرد: دست خط دفاعی این تیم برابر پرسپولیس در ۲۰ دقیقه، باز شد؛ ضعف و کُندی بیش از حد موسی کولیبالی در قلب خط دفاع و همچنین عدم هماهنگی دیگر بازیکنانی که در این بخش او را همراهی می‌کنند، باعث شد که خط دفاع استقلال خوزستان بیش از حد آسیب‌پذیر باشد. وقتی استقلال خوزستان بسته و نزدیک به دروازه‌اش بازی می‌کند، کولیبالی یکی از بهترین بازیکنان تیم است، چرا که نیازی نیست که از فعالیت‌های سرعتی استفاده کند. نمونه آن را می‌توان در بازی با استقلال تهران دید؛ شاگردان ویسی در این بازی عقب و بسته بازی کردند و همین باعث شد استقلال تهران بازی مستقیمی را انجام دهد و موسی کولیبالی نیز با فیزیک بدنی بسیار قوی، توپ‌های حریف را دفع می‌‌کرد.

وی ه افزود: اگر استقلال خوزستان به اشتباه به صورت باز بازی کند، به دلیل کُند بودن موسی کولیبالی و مدافعی که نزدیک او بازی می‌کند، این موضوع پاشنه آشیل استقلال خوزستان و گل خوردن تیم می‌شود؛ این اشتباهی است که عبدالله ویسی در پنج هفته دوم مسابقات داشت و البته دلیل هم دارد، چرا که ویسی و تیمش در حال حاضر تحت فشار هستند و می‌خواهند از انتهای جدول جدا شوند و به همین دلیل نیاز دارند که حمله کنند و گل بزنند. من فکر می‌کنم ویسی برخلاف میل خودش مجبور است که به صورت باز بازی کند. او دلش می‌خواهد به پیروزی برسد و تیمی که چنین هدفی را دارد، باید میل به حمله‌اش بیشتر باشد و همین یعنی باید از دروازه‌اش دور شوند و این دور شدن نیز پاشنه آشیل استقلال خوزستان را نمایان می‌کند. باتوجه به چنین شراطی نیز تیم‌هایی مانند پرسپولیس، خیلی زیرکانه تله‌گذاری می‌کنند و اجازه می‌دهند که استقلال خوزستان از دروازه‌اش دور شوند و بعد با بازی سریع و خطرناک، خیلی راحت به دروازه استقلال خوزستان حمله می‌کند.

این پیشکسوت فوتبال خوزستان خاطرنشان‌کرد: مشکل دیگر این است که میثم دورقی، کاپیتان استقلال خوزستان به تنهایی تمام فشار دفاعی در میانه میدان را بر دوش دارد. همچنین آن چند امتیازی هم که استقلال خوزستان به واسطه گلزنی دورقی به دست آورد، نشان می‌دهد که بار گلزنی این تیم بر دوش این بازیکن است و مگر یک فوتبالیست و کاپیتان چقدر توان دارد؟ استقلال خوزستان متاسفانه در میانه میدان هم بسیار مشکل دارد و در این بخش نتوانست یارگیری مناسبی داشته باشد و به همین دلیل در بخش هافبک از هماهنگی لازم برخوردار نیست.

او ادامه داد: در خط حمله نیز تمام امید استقلال خوزستان به یک بازیکن جوان خوزستانی به نامِ یونس دلفی است که هنوز تجربه آن‌چنانی ندارد و البته به واسطه این‌که ویسی به او بازی  داد، شناخته شد و در جام جهانی نوجوانان نیز بازی کرد ولی آیا مدافعان قدر تیم‌های استقلال تهران، پرسپولیس و سپاهان چند بار اجازه خواهند داد که دلفی به دروازه آن‌ها نزدیک شود و آیا تمام بخش حمله‌ای استقلال خوزستان باید در یونس دلفی خلاصه شود؟

بختیاری‌زاده گفت: استقلال خوزستان در بخش حمله نیاز به بازیکنانی مثل بیت‌سعید، زهیوی و زبیدی دارد؛ یعنی بازیکنانی که هم سرعت و هم تکنیک بالا داشته باشند. فکر فنی ویسی این است که بسته بازی کند و بعد با بازی مستقیم و در ضدحملات با استفاده از مهاجمین سرعتی و قدرتی، به دروازه حریفان نزدیک شود، در حالی‌که امسال اصلا چنین مهاجمانی را در اختیار ندارد و به همین دلیل کار برای ویسی بسیار سخت است. اکنون تمام علاقه‌مندان استقلال خوزستان امیدوارند که با توجه به این موارد، در نیم‌فصل تغییرات خوبی در بخش بازیکن شاهد باشند.

وی عنوان کرد: اگر استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان و دیگر مسوولان خوزستانی و همچنین مالک جدید این باشگاه برای استقلال خوزستان هزینه نکنند و تلاشی نداشته باشند، سال آینده تیمی به اسم استقلال خوزستان در لیگ برتر نخواهیم داشت. اگر این تیم به لیگ یک سقوط کرد، راهی را خواهد رفت که شاهین اهواز و جنوب اهواز رفتند و دیگر کسی تمایل به تیم‌داری نخواهد داشت و در نهایت استقلال خوزستان نابود خواهد شد.

فولاد با این شکل بازی، نگاهش به سهمیه آسیا نیست

وی در ادامه در ارزیابی از تیم فولادخوزستان نیز گفت: نظر من در خصوص فولاد و نفت آبادان تقریبا یکسان است. این دو تیم ما را یاد باران‌های بهاری می‌اندازند؛ یک روز پر سر و صدا و یک روز بیحال و بیخبر هستند. فولاد در مشهد یک بازی خوب ارائه می‌دهد و نتیجه می گیرد ولی بعد در اهواز یک بازی سرد و بی‌روح را انجام می‌دهد. این تیم روند رو به رشد داشته و اکنون هم جایگاهش در جدول بسیار خوب است و به عنوان مدعی در بالای جدول قرار گرفته است ولی شکل بازی این تیم، تماشاگرپسند و کارشناسانه‌پسند نیست. ما آن فوتبال شناور و هجومی که بتواند صحنه‌های گل را روی دروازه‌های حریفان ایجاد کند، از فولاد شاهد نیستیم و این تیم روی اتفاقات عجیب و غریب به گل می‌رسد.

سرمربی سابق استقلال اهواز ادامه داد: آقای پورموسوی سال‌ها است که در لیگ برتر و لیگ یک فوتبال حضور داشته و با بودن در کنار مربیانی چون ویسی و باقری‌نیا، مسایل فنی بسیاری را  آموخته است و سال گذشته نیز در راس کادر فنی استقلال خوزستان، هم لیگ ایران و هم باشگاه‌های آسیا را تجربه کرد و باتوجه به این تجارب، باید شکل فوتبال تیمی که اکنون سرمربی آن است، خیلی جذاب‌تر و تماشاگرپسندتر از آن چیزی باشد که اکنون شاهد هستیم.

وی افزود: فولاد در بازی‌هایی که دارد، کار را برای خودش سخت می‌کند و برخی بازیکنان نتوانسته‌اند، انتظاراتی که آن‌ها می‌رفت را برآورده کنند. شاید پورموسوی دوست داشته باشد با سه مهاجم به دروازه حریفان حمله کند ولی در بیشتر مواقع شاهد هستیم که فولاد تعداد نفرات لازم را مقابل دروازه حریفان ندارد. همچنین در بازی اخیر این تیم دیدیم که قلب دفاع فولاد با مشکل مواجه بود و این موضوع نیز نشان می‌دهد فولاد آن هافبک دفاعی قدرتمندی که بتواند کارایی لازم را داشته باشد، ندارد و همین موضوع برای خط دفاع و دروازه فولاد خطرناک است.

بختیاری‌زاده درخصوص عملکرد دروازه‌بانان فولاد هم خاطرنشان‌کرد: حامد لک اکنون گلر تیم‌ملی است و عملکرد خوبی داشته است و در کنار او نیز جوانی به اسم احسان مرادیان قرار دارد که نه تنها از حامد لک چیزی کم ندارد، بلکه از نظر فیزیک بدنی و جسارت خروج از دروازه، یکی از بهترین‌های فوتبال ایران است. پورموسوی باید به این جوان هم اعتماد کند و اگر از اول فصل تاکنون به او اعتماد کرده بود، به جرات می‌توانم بگویم که اکنون مرادیان یکی از دروازه‌بانان ما در جام جهانی می‌بود. او یک سرمایه است و حیف است که پشت خط بماند. پورموسوی در یک بازی حساس برابر نفت آبادان به مرادیان فرصت دارد که عملکرد خوبی داشت و خیلی قوی و مقتدر ظاهر شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر جایگاه فولاد خوب است ولی با نوع فوتبالی که بازی می‌کند، به نظرم اصلا نگاه این تیم به کسب سهیمه آسیایی نیست؛ اگر امروز فولاد در این جایگاه است، به این دلیل می‌باشد که سپاهان و ذوب آهن فعلی، آن تیم‌های همیشگی نیستند و تراکتورسازی نیز در پنجره نقل و انتقالات نتوانست بازیکنان لازم را جذب کند.

همه انتظار داشتند نفت آبادان اکنون جزو چهار تیم باشد

این پیشکسوت فوتبال در ادامه درباره تیم نفت آبادان نیز گفت: نفت آبادان بیشتر مواقع در لیگ برتر حضور داشته و با توجه به این‌که عملکرد لازم را نداشت، به لیگ یک برمی‌گشت ولی امسال مسوولان نفت آبادان با دعوت از فراز کمالوند برای هدایت تیم، هدف دیگری را دنبال می‌کنند. کمالوند یکی از قدیمی‌ترین مربیان لیگ برتر است و همیشه در لیگ حرفه‌ای ایران بوده است و همچنین همیشه نیز تیم‌هایش در رده‌های هشتم تا دهم قرار گرفته‌اند. در واقع مسوولان نفت آبادان با سپردن هدایت تیم به کمالوند تصمیم دارند که جهشی در نفت آبادان ایجاد کنند. کمالوند هم پس از آمدن در تیم، تمام ارکان نفت‌آبادان را تغییر داد و یک تیم جدید را با بازیکنان ایرانی و خارجی جدید، آن هم با هزینه‌های بسیار و همچنین اردوهای پرهزینه آماده کرد و باتوجه به این موضوع سطح توقع مردم خوزستان و آبادان را بالا برده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در پنج هفته ابتدایی لیگ، استادیوم نفت آبادان جای سوزن انداختن هم نداشت ولی در هفته‌های اخیر شاهد حضور تعداد تماشاگران بسیار کمتری هستم و این ترس را به ما وارد می‌کند که نکند آن‌چه بر سر استقلال خوزستان و فولاد آمده است، بر سر نفت آبادان هم بیاید. نیامدن تماشاگر، یعنی آن‌ها از عملکرد تیم راضی نیستند. به هر حال با توجه به این همه هزینه در بخش‌های مختلف، همه انتظار داشتند نفت آبادان اکنون بین چهار تیم بالای جدول باشد و اگر قرار است مثل سال‌های قبل در یکی از رده‌های هشتم تا دهم قرار بگیرد، می‌توانستند کار را به یک مربی بومی بسپارند.

بختیاری‌زاده افزود: سال‌ها با کمالوند کار کرده‌ام و او دوست من است ولی اگر بخواهد به همین شکل کار کند، نه تنها اتفاق خاصی برای فوتبال آبادان و خوزستان نمی‌افتد، بلکه خیلی از سرمایه‌های بومی که می‌توانستند سال‌های بسیاری کمک‌ حال فوتبال استان باشند، از دست خواهند رفت. وقتی خوزستانی‌ها و آبادانی‌ها شعار می‌دهند، “آبادان برزیلته”، یعنی میل به فوتبال هجومی و همراه با گل دارند ولی متاسفانه بازیکنان آبادانی و خوزستانی فقط در بخش دفاع بازی می‌کنند و تنها بر اثر یک اتفاق، هفته گذشته حسین ساکی که پیش از آن در بخش دفاعی کار می‌کرد، به خط حمله فرستاده شد.

وی بیان کرد: تمام بازیکنان بخش هافبک و حمله نفت آبادان، بازیکنان غیربومی هستند و این اصلا برای فوتبال خوزستان خوب نیست. با توجه به این‌که آقای کمالوند هر ساله تیم‌هایش را برای سرمربیگری تغییر می‌دهد، اگر پس از پایان این لیگ نیز از نفت آبادان برود، سرمایه‌های استان هم از بین خواهند رفت. در کل اکنون آن فوتبالی که باید از نفت آبادان شاهد باشیم را ندیده‌ایم.

این کارشناس فوتبال در پایان بیان کرد: همان پیش‌بینی که برای فولاد داشتم، برای نفت آبادان نیز دارم و به نظرم نفت هم با این شیوه فوتبال، نمی‌تواند جزو تیم‌هایی باشد که سهمیه آسیایی کسب می‌کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.